logo F1online.sk

Mercedes aj Russell sa dočkali! Spoznali sme v poradí 113. víťaza veľkej ceny

George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2022

Veľká cena Sao Paula nakoniec priniesla dominantné predstavenie tímu Mercedes. Chlapci z Brackley to dnes zvládli naozaj udatne a nikomu nedali šancu, po rýchlostnej ani strategickej stránke. Vďaka bezchybnému a profesorskému výkonu sa zo svojho vôbec prvého víťazstva v kariére teší George Russell, ktorý v závere odolal atakom svojho tímového kolegu Lewisa Hamiltona. Ten na svoje prvé víťazstvo v tomto roku stále čaká.

Štart prebehol hladko, ale už v šiestej zákrute došlo k nepeknej kolízii, keď sobotného „pole sittera“ Kevina Magnussena zozadu zostrelil Daniel Ricciardo. Dánsky pretekár sa roztočil a Austrálčan ho už nedokázal obísť. Pre oboch sa preteky skončili a na trať musel vyjsť safety car. Na čele sa však v prvom kole poradie v najlepšej štvorke nezmenilo.

Odpratávanie havarovaných monopostov trvalo pomerne dlho. Reštart prišiel až v 7. kole a bol absolútne šialený. Najprv Verstappen zaútočil na Hamiltona do prvej zákruty a v tej druhej došlo ku kontaktu. Pilot Red Bullu skončil so zničeným predným krídlom a zamieril do boxov, pilot Mercedesu pokračoval s poškodenou podlahou.

Hneď v šiestej zákrute došlo k ďalšej nehode, keď Charles Leclerc útočil z vonkajšej strany na Landa Norrisa. Jeho McLaren sa trochu skĺzol a poslal Ferrari do hodín. Leclerc skončil v bariére, ale po výmene predného krídla pokračoval v pretekoch.

Verstappen i Norris dostali za svoje počínanie päťsekundové tresty.

Hamiltonovi sa postupne podarilo vrátiť do pretekov, keď prekonal Sebastiana Vettela aj Landa Norrisa a v 16. kole bol už štvrtý. V 18. kole odštartoval zastávky v boxoch Carlos Sainz, ktorý však zrejme zastavil neplánovane, pretože v jeho pravej zadnej brzde zostala zaseknutá fólia z prilby. Karun Čandhok však taktiež reportoval, že Sainz nebol spokojný so stredne tvrdými pneumatikami. Potvrdil to aj Leclerc, ktorý v 22. kole opäť zastavil a zbavil sa mediumiek.

Čelo pretekov bolo s mäkkými pneumatikami, naopak, veľmi spokojné. Pérez prišiel do boxov v 24. kole a obul stredne tvrdé pneumatiky. Nasledoval ho aj Verstappen, ktorý sa však zdržal dlho a vďaka tomu sa Leclerc dostal pred pilota Red Bullu. Zdržal sa však aj Pérez v premávke za Bottasom a tak vyšiel jeho pokus o undercut na Russella vnivoč. Britský pretekár si po svojej zastávke vedenie pohodlne udržal.

V 30. kole konečne zamieril ako jeden z posledných do boxov aj Lewis Hamilton, krátko po ňom aj Lance Stroll a tým pádom mali prvé zastávky za sebou všetci piloti. Poradie však bolo pred polovicou pretekov stabilizované. Vedúce kvarteto Russell – Pérez – Sainz – Hamilton naberalo náskok, kým Leclerc s Verstappenom si hľadali cestu vpred.

Stredne tvrdé pneumatiky však zjavne na Mercedesoch fungovali veľmi dobre, no po polovici pretekov už začínali prichádzať do boxov piloti po druhýkrát a stala sa z toho veľká strategická bitka. K mechanikom po druhýkrát zamieril aj Sainz, ktorý obul stredne tvrdé pneumatiky. Pérez a Red Bull siahli po „pláne B“ a nechali pilota Ferrari, nech sa dostane dopredu.

Posúval sa aj druhý pilot Scuderie Charles Leclerc, ktorý v 44. kole preskočil Landa Norrisa a posunul sa na ôsme miesto. Zakrátko však už po tretíkrát zamieril k mechanikom a opäť sa prepadol. V rovnakom čase sa Lewis Hamilton už dotiahol na Sergia Péreza a začal útočiť na jeho druhé miesto. V 45. kole už sedemnásobný šampión svoj manéver „doručil“ a posunul sa dopredu.

V 48. kole zamieril k mechanikom po druhýkrát Pérez a zostalo už len počkať, čo vymyslí Mercedes. Tohtoročná Veľká cena Sao Paula sa tak po divokom štarte premenila na dokonalú strategickú bitku. Do boxov nakoniec prišli aj Hamilton, ktorý obul šesť kôl staré softy a vedúci Russell po ňom deväť kôl staré.

George sa vrátil na trať na čele tesne pred Carlosom Sainzom, ktorý sa na svojich mediumkách už začínal trápiť. Pilotov Mercedesu nedokázal svojím tempom v žiadnom prípade vyzvať ani Sergio Pérez.

V 52. kole však brazílske preteky dostali poriadnu „šťavu“. McLaren Landa Norrisa to totiž zabalil a zastavil sa. Riaditeľstvo pretekov aktivovalo fázu virtuálneho safety caru. Do boxov zamierili Alonso, Gasly a aj Carlos Sainz. Odstavený monopost sa však nedarilo odpratať a riaditeľstvo pretekov nakoniec vyslalo na trať aj „fyzický“ safety car. Piloti Mercedesu si tak priamo skrížili zbrane v boji o víťazstvo, kým Leclerc dostal možnosť dotiahnuť sa, hoci mal pred sebou ešte piateho Valtteriho Bottasa.

Najlepšiu šestku tak pri reštarte tvorili Russell, Hamilton, Pérez, Sainz, Bottas a Leclerc v tomto poradí. Čakal nás šprint na 12 kôl.

Leclerc okamžite prekonal Bottasa a zapojil sa do boja v najlepšej päťke. Sainz si zakrátko vyšliapol na Péreza, ale ten mu nedaroval ani centimeter. Mercedesy medzitým na čele zvyšovali náskok. Osem kôl pred koncom prekonal Sainz konečne Péreza a zakrátko ho napodobnil aj Leclerc, ktorý sa posunul na štvrté miesto. Trápiaceho sa Péreza zakrátko predbehol dokonca aj Fernando Alonso a (s prispením tímu) aj Max Verstappen.

V najlepšej päťke sa nám rozostupy stabilizovali. Russell zajazdil absolútne fantasticky a nedal Hamiltonovi nárok. Po sobotnom šprinte tak zopakoval svoj triumf aj v nedeľných pretekoch a zvíťazil po prvýkrát v kariére. Ten sa stal historicky 113. víťazom veľkej ceny v kariére.

Za pilotmi Mercedesu prišli do cieľa piloti Ferrari v poradí Sainz – Leclerc, ktorý v závere ešte žiadal tri body a pódiovú priečku od svojho tímového kolegu, ale neúspešne. Piaty skončil po ďalšom vynikajúcom výkone Fernando Alonso. Všetky tieto témy však možno z titulných stránok vytlačí počin Maxa Verstappena.

Ten sa po reštarte ocitol za svojím tímovým kolegom a hoci bol rýchlejší, tím ho nakoniec pustil dopredu, aby mohol útočiť na Alonsa s Leclercom pod podmienkou, že ak neuspeje, Pérezovi nadobudnutú pozíciu vráti. Verstappen na Alonsa s Leclercom nevyzrel, ale Checovi pozíciu nevrátil, pričom to okomentoval „vlastnými dôvodmi“. Skončil tak šiesty, Pérez siedmy a najlepšiu desiatku doplnili Ocon, Bottas a Stroll.

FOM