logo F1online.sk

Teploty zahrievacích dečiek v budúcom roku neklesnú, dôvodom je obava o bezpečnosť

Pneumatiky Pirelli v zahrievacích dečkách na sklade
© Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 11. 2022

Plánované úplné zrušenie používania zahrievacích dečiek v roku 2024 dostalo vážnu trhlinu. Po testoch budúcoročných pneumatík Pirelli totiž došlo k zmene plánu a v roku 2023 napokon nedôjde k zníženiu maximálneho povoleného predhrievania pneumatík na 50°C.

Plán časom úplne zakázať zahrievacie dečky zatiaľ nevychádza. V cieli zbaviť sa ich do roku 2024 mali mocipáni vo Formule 1 postupne znižovať maximálnu povolenú teplotu zahrievania pneumatík. Vlani mohli tímy pomocou zahrievacích dečiek zahriať pneumatiky maximálne na 100°C (predné) a 80°C (zadné), v tomto roku to kleslo na 70°C (predné aj zadné) a v budúcom roku bolo v pláne znížiť to na 50°C.

Po testoch pneumatík Pirelli v Austine, kde sa skúšalo aj predhrievanie na teplotu 50°C, však bolo rozhodnuté plán zmeniť. Podľa jazdcov totiž bolo zahrievanie gúm problematické a nízka úroveň priľnavosti so sebou prináša taktiež riziko nehôd.

V Mexiku tak Pirelli rozhodlo vrátiť sa k 70°C, hoci časový limit na zahrievanie skrátili z troch na dve hodiny, aby tak dosiahli svoje ciele na celkové zníženie spotreby energie.

„Jazdcom načúvame,“ povedal šéf Pirelli pre oblasť motoršportu Mario Isola pre portál The Race. „Neverím, že je to nebezpečné, ale v Austine, čo je po stránke pneumatík okruh s vysokou energiou, sme mali určité problémy so zahrievaním. Alebo prinajmenšom jazdci sú zvyknutí na zahrievanie na 70°C a keď máte testovať s 50°C, rozdiel je citeľný.“

„Po vypočutí jazdcov sme tak začali uvažovať, že keď je Austin drsný okruh s dobrým počasím a oni tam mali problém so zahrievaním, čo sa asi tak stane na mestských okruhoch, menej namáhavých okruhoch či tratiach s hladkým asfaltom za zlých podmienkach?“ pýta sa Isola.

„Cieľom je zahrievacie dečky úplne zakázať do roku 2024 a myšlienkou bolo vydať sa touto cestou krok za krokom. Plán je stále na stole, ale pri pohľade na test v Austine sa nezdá, že by zníženie na 50°C v budúcom roku bolo udržateľné. Urobili sme nejaké prepočty spotreby energie, zvážili rozličné scenáre a zistili, že dve hodiny je čas dostačujúci na zahriatie pneumatík na 70°C. V súčasnosti zahrievame o hodinu dlhšie, čo v podstate len udržiava teplotu,“ hovorí Isola.

„Ak miesto zníženia teploty zostaneme pri 70°C, ale budeme zahrievať len dve hodiny, nie tri, bude to oveľa efektívnejšie, ušetríme viac energie a nevznikne žiadny problém so zahrievaním,“ dodal.