logo F1online.skF1online.sk

Gaslymu hrozí dištanc. S komisármi chce hovoriť o tom, čo má zmeniť

Pierre Gasly
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2022

Pierre Gasly sa bude musieť nasledujúcich šesť mesiacov správať naozaj príkladne. Po obdržaní ďalšieho trestného bodu v Mexiku mu totiž reálne hrozí, že komisári mu udelia pretekový dištanc. Preto je pripravený s FIA komunikovať a polepšiť sa.

Francúzsky pretekár sa v nedeľu previnil pri súboji s Lanceom Strollom, keď sa ho pokúsil predbehnúť v štvrtej zákrute. Po prebrzdení vyšiel mimo trať, čím z nej Kanaďana de facto vytlačil.

Komisári mu udelili päťsekundový časový trest a jeden trestný bod za opustenie trate a získanie výhody. To bolo z Gaslyho pohľadu veľmi milosrdné posúdenie situácie, pretože za prehrešky kvalifikované ako vytlačenie jazdca mimo trať sa udeľujú hneď dva trestné body. Namiesto jedenástich tak má Gasly na konte desať trestných bodov.

Od zavedenia bodovacieho systému je azda najbližšie k tomu, aby sa stal prvým jazdcom, ktorý dostane pretekový dištanc za nazbieranie dvanástich bodov. Najbližšie sa mu totiž dva body odpočítajú až 22. mája 2023, teda po siedmom podujatí nasledujúceho ročníka. Dokáže odjazdiť deväť pretekov bez toho, aby nazbieral dva trestné body?

Pierre Gasly mal po pretekoch v Mexiku ťažké srdce na komisárov. Nedostal totiž príkaz vzdať sa svojej pozície a vrátiť ju Strollovi. “Ja som pretekár a keď zbadám medzeru, tak sa do nej vopchám. Ak sa vám to nepáči, povedzte mi to a ja pozíciu vrátim a potom to skúsim zas. Nedostal som však žiaden pokyn, čo je škoda.”

“Stačilo to vysloviť vo vysielačke, čo sa robilo aj v minulosti, ale z nejakého dôvodu nie teraz,” povzdychol si pilot AlphaTauri, ktorý zrejme zabudol na zmeny z úvodu ročníka.

Na obranu FIA treba pripomenúť, že riaditeľ pretekov Niels Wittich v úvode sezóny upozorňoval na to, že riaditeľstvo už nebude “vyjednávať” s tímami a prikazovať im, aby ich jazdec prepustil pozíciu. Išlo o priamu reakciu na takéto dohadovanie sa z VC Saudskej Arábie 2021, keď riaditeľ pretekov Michael Masi jednal s pozíciami “ako na trhu”.

Po novom má každý tím sám vyhodnotiť, či mu stojí za to zostať vpredu a či si je istý svojou pravdou. Komisári to následne vyhodnotia, no nie v takom časovom tlaku, ako Masi pred rokom. Ak mal Gaslymu niekto prikázať pustiť Strolla naspäť dopredu, tak to mala byť AlphaTauri.

Pierre Gasly, ktorý počas zimy prestupuje do Alpinu, teraz bude musieť “sekať dobrotu”. Pretekovému dištancu sa chce vyhnúť, a preto v Brazílii plánuje zájsť za komisármi po rady. “V poslednom čase boli dosť prísni. Minulý víkend si polovica štartového poľa nechávala za bezpečnostným vozidlom priveľa miesta a ja som dostal trest.” Za porušenie pravidla o desiatich dĺžkach vozidla za SC dostal aj dva trestné body.

Okrem toho si dva pripísal v Japonsku za prirýchlu jazdu počas červenej vlajky, spôsobenie kolízii v Španielsku (2 body) a v Rakúsku (2 body), a taktiež prekračovanie limitov trate na Red Bull Ringu (1 bod).

“Tento víkend to bolo dosť tesné. Neviem, prečo som nedostal správu, aby som sa vzdal pozície,” lamentoval Gasly. “V konečnom dôsledku to v aute robím najlepšie, ako viem. Vynechať preteky je posledná vec, ktorú by som chcel.”

“Očividne momentálne nie sú spokojní s tým, čo predvádzam, takže sa pôjdem s nimi porozprávať, aby som pochopil, čo presne by som mal zmeniť,” pokračoval 26-ročný pilot AlphaTauri.

Pierre Gasly už pred nedeľnou veľkou cenou prezradil, že s FIA komunikoval. Rozhovory vraj boli konštruktívne, ba dokonca naznačil, že v roku 2023 by sme sa mohli dočkať zmien v bodovacom systéme, ktoré by ho mohli ochrániť pred dištancom.

“Nie je to len o trestných bodoch. Ja som už veľmi blízko zákazu štartu, ale nemám pocit, že by som za posledných dvanásť mesiacov jazdil nebezpečne. Bola by škoda dostať pretekový dištanc za to, že som príliš spomalil za bezpečnostným vozidlom a párkrát prekročil traťové limity. Myslím, že na tom pracujú pravdepodobne už s výhľadom na budúci rok. Dočkáme sa zmien. To rád počujem,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia