Protesty Haasu odhalili dva bezpečnostné paradoxy
Pri čierno-oranžových vlajkách Haas doposiaľ vždy ťahal za kratší koniec. Až v Austine sa karta obrátila. Americkej stajni sa podarilo vydobyť si dva extra body po podaní protestu voči Fernandovi Alonsovi. Günther Steiner ubezpečuje, že v tom nebolo nič osobné. Je zrejmé, že ak tým chcel na niečo poukázať, tak na nedostatky na riaditeľstve pretekov a v pravidlách.
Kevin Magnussen musel už trikrát nútene zamieriť do boxov po kolíziách v úvodných kolách. Zakaždým sa mu nalomila koncová lišta predného krídla, ktorá však nikdy neodpadla. Podľa dánskych komentátorov Haas má v prednom krídle drôt, ktorý má zabezpečiť, že lišta zostane pripevnená ku krídlu.
V Pérezovom prípade po kolízii s Bottasom nebolo badať poškodenie, no najneskôr v piatom kole už aj z televíznych záberov bolo zrejmé, že Mexičanova lišta je nalomená rovnako, ako už viackrát Magnussenova. Nevedno, či aj Red Bull má v prednom krídle akúsi poistku, no o kolo neskôr lišta odletela.
Tu v pravidlách a verdiktoch možno odhaliť bezpečnostný paradox. Magnussen dostal čierno-oranžovú vlajku po tom, čo jeho lišta držala niekoľko kôl. Na druhej strane Pérez sa nútenému pitstopu vyhol vďaka tomu, že odletela veľmi rýchlo a FIA si nič nestihla všimnúť.
Vyvstáva preto otázka: Oplatí sa vôbec skonštruovať predné krídlo bezpečne, aby lišta v prípade poškodenia neodletela a nikoho nezasiahla? Môžeme apelovať na bezpečnosť, koľko chceme, no po nedeli je zrejmé, že ak chcete získať čo najlepší výsledok, na bezpečnosť minimálne v tomto prípade nesmiete hľadieť.
Pérez sa nakoniec trestu vyhol, keďže komisári zhodnotili, že jazdiť bez koncovej lišty nepredstavuje hrozbu pre jazdcov, divákov ani ďalších prítomných. Haasu preto môžeme poradiť vybrať z predného krídla prípadný bezpečnostný drôt.
“Pri prednom krídle sa používa dvojaký meter. Ak o lištu prídete, všetko je v poriadku. Avšak, ak sa nakláňa a ubezpečíte ich, že sa neuvoľní, tak to v poriadku nie je. Tu je rozdiel,” hovorí Günther Steiner pre motorsport.com. “Predné krídlo môžete vyrobiť dvoma spôsobmi. My sme si vybrali ten bezpečnejší, pri ktorom nič neodletí. Bolo by však výhodnejšie to nechať odletieť.”
Rovnakej rady by sa však pri zrkadlách nemal držať Alpine. Komisári ho totiž potrestali za to, že očividne uvoľnené zrkadlo trepotalo hore-dolu, a tiež za to, že keď odletelo, Španiel jazdil bez neho. Bez spätného zrkadla síce v Japonsku 2019 jazdil aj Lewis Hamilton, no FIA v nedeľu naznačila, že neudeliť Britovi čierno-oranžovú vlajku nebolo správne rozhodnutie.
Tridsaťsekundová penalizácia posunula Kevina Magnussena z deviatej na ôsmu priečku. V Haase konečne cítia zadosťučinenie, no Günther Steiner ubezpečuje, že protestami nechceli primárne uškodiť Alonsovi ani Pérezovi.
“My sme na nikoho necielili,” zdôraznil Steiner. “Z môjho pohľadu to musí byť konzistentné. FIA je regulačný orgán a musí byť konzistentná. Ak niekomu chýba zrkadlo a pravidlá prikazujú mať dve zrkadlá, prečo by ste sa mohli vyhovoriť na to, že ste boli obeťou nehody, a tak máte len jedno? Aj tak musíte mať dve.”
“Niekedy sa to dá prijať, inokedy nie. Avšak, aby ste vedeli, čo máte robiť, potrebujete najskôr zistiť, čo je vlastne OK a čo nie, či na to prihliadajú konzistentne,” vysvetľuje šéf americkej stajne.
Steiner následne načrtol bezpečnostný paradox číslo dva. Fernando Alonso dostal za chýbajúce spätné zrkadlo tridsaťsekundovú penalizáciu, pretože komisári to vyhodnotili ako nebezpečné. Podľa sedliackej logiky by teda malo platiť, že ak jazda s autom nie je bezpečná a poškodenie sa nedá opraviť, mal by zamieriť do boxov a odstúpiť z pretekov.
Prečo by však tímy niečo také robili? Ak odstúpia, je isté, že z pretekov si odnesú veľkú nulu. Avšak, ak zostanú na trati aj s poškodeným a nebezpečným autom, k výslednému času si pripočítajú len tridsať sekúnd. Stačí, aby riaditeľstvo pretekov “zabudlo” zareagovať a nevyvesilo čierno-oranžovú vlajku. To po tejto sezóne nie je vôbec také nepredstaviteľné, veď Haas sa počas VC USA ozval tímu Nielsa Witticha hneď dvakrát.
Haas by preto považoval za správne, keby Alonso dostal ešte prísnejší trest. “Takto aspoň pracujeme na budúcnosti. Pravidlá hovoria, že musíte mať dve zrkadlá. Ak má jedno zrkadlo, tak mi je jedno, ako oň prišiel.”
“Videli sme ho trepotať, tak mal dostať čierno-oranžovú vlajku. Následne odletelo. Mal by byť teda diskvalifikovaný, pretože nemal kompletné bezpečnostné vybavenie. To isté platí, ak sa vám uvoľní opierka hlavy. Vtedy tiež musíte zísť z trate,” odkazuje Steiner.
Komisári vo verdikte uviedli aj to, že je na zodpovednosti samotného tímu ustrážiť si, že auto je vo vyhovujúcom stave. Ak by tím dopredu vedel, že bez zrkadla bude diskvalifikovaný a nedostane len časový trest, nemal by motiváciu namáhať pohonnú jednotku a nedúfal by, že aj s trestom získa body. Rovno by odstúpil a zvýšil tým bezpečnosť všetkých na trati.
Čo sa však po takomto precedense stane nabudúce? Tímy budú skúšať, že aj na ďalšej veľkej cene príde len časová penalizácia. Ak je prioritou FIA bezpečnosť, Alonso mal byť diskvalifikovaný.