logo F1online.sk

Verstappen vyhral VC Japonska. Aj teraz oslavoval titul po obrovskom chaose

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2022

Maxovi Verstappenovi sa v nedeľu podarilo vyhrať preteky v Suzuke absolútne suverénnym spôsobom. Charles Leclerc naňho dnes nemal nárok najmä pre problémy s degradáciou pneumatík a nakoniec podľahol aj Sergiovi Pérezovi. Nasledoval obrovský chaos, či to Maxovi Verstappenovi stačilo na zisk druhého titulu. Stačilo.

V pretekoch, ktoré v dôsledku vytrvalého dažďa nakoniec trvali len približne 40 minút, Max Verstappen zaknihoval dvanáste víťazstvo sezóny. Po treste pre Charlesa Leclerca zostávala len jedna otázka: Stal sa aj majstrom sveta? Na túto otázku najskôr nevedel odpoveď ani sám Max Verstappen tesne pred pódiovou ceremóniou, hoci mu to Johnny Herbert potvrdil.

Ukázalo sa totiž, že po zmene pravidiel, ktorá bola reakciou na frašku v Belgicku 2021, sa už neudeľujú čiastočné body, pokiaľ sa v pretekoch môže pokračovať. Teoreticky stačí, aby sa odjazdilo jedno kolo v riadnom pretekovom tempe.

Čiastočné body sú udelené len v prípade, že preteky sa skončia predčasne napríklad po červenej vlajke či za bezpečnostným vozidlom za predpokladu, že sa odjazdí menej ako 75 percent dĺžky veľkej ceny.

Max Verstappen tak za dnešné víťazstvo získal 25 Sergio Pérez 18 a Charles Leclerc 15 bodov. Holanďan má náskok 113 bodov, no do konca sezóny je ich v hre už len 112.

Preteky sa začali rovnako ako sa aj skončili: Obrovským chaosom. Hneď po prvom kole sa v problémoch ocitli viacerí jazdci. Riaditeľstvo pretekov sa pre množstvo incidentov rozhodlo prerušiť preteky, no najmä pre nehodu Carlosa Sainza. Španiel doplatil na aquaplaning a skončil v bariére, čo poškodilo ju aj reklamný panel, ktorý sa nalepil na predné krídlo nahnevaného Pierrea Gaslyho.

Ešte viac bol však napálený o dve kolá neskôr, keď na tom istom mieste zbadal žeriav. “Čo to má byť?!” zakričal vo vysielačke Pierre Gasly. “Čo robí tento traktor na trati?! Prešiel som vedľa neho. Toto je neakceptovateľné. Spomeňte si na to, čo sa stalo. Nemôžem tomu uveriť.” FIA sa zrejme nepoučila z roku 2014 a nehody Julesa Bianchiho.

O pár sekúnd neskôr odstúpil Alex Albon pre technické problémy. Kuan-jü Čou sa roztočil rovnako ako Sebastian Vettel, ktorý v prvej zákrute ťukol do Fernanda Alonsa. Zrejme si neuvedomil, že Španiel je vedľa neho. V prvých kolách bola totiž nulová viditeľnosť pre všade prítomnú vodnú triešť.

Poradie počas červenej vlajky:

https://pbs.twimg.com/media/FemnaiPX0AEyBBJ?format=jpg&name=medium

Riaditeľstvo pretekov naplánovalo reštart na 07:50. Piloti už sedeli vo svojich kokpitoch a zostávali im dve minúty, keď FIA oznámila, že prerušuje štartovú procedúru. Druhý pokus o reštart sa mal konať o 09:15 a tentoraz už bol úspešný. Dočkali sme sa po troch kolách za bezpečnostným vozidlom.

Opäť sa potvrdilo, že pneumatiky do silného dažďa sú prakticky zbytočné. Sebastian Vettel a Nicholas Latifi totiž okamžite zamierili do boxov po intermediálky a hneď boli rýchlejší ako zvyšok štartového poľa. Vďaka tomuto ťahu sa obaja dostali do prvej desiatky.

Piloti vpredu sa zdráhali zamieriť do boxov len z obáv o vodnú triešť, cez ktorú takmer nič nebolo vidieť. V priebehu dvoch kôl však predsa len prezuli takmer všetci s výnimkou Micka Schumachera a Kuan-jü Čoua, ktorí verili, že na trať vyjde bezpečnostné vozidlo a oni prezujú takmer zadarmo. Čou si veľmi rýchlo uvedomil, že takto to nepôjde a zastavil. Mick Schumacher veril, a preto sa z druhého miesta veľmi rýchlo prepadal poradím.

Charles Leclerc chcel medzitým vyzvať Maxa Verstappena na čele, no nakoniec bojoval skôr sám so sebou. Ferrari doslova zožralo predné pneumatiky — zrejme aj pre to, že malo monoposty nastavené na sucho a neprijalo žiaden kompromis — a Leclerc bol miestami pomalší ako Nicholas Latifi. Sergio Pérez ho postupne sťahoval a v poslednom kole sa takmer dostal pred Ferrari. Charles Leclerc sa udržal vpredu len vďaka výjazdu mimo trať, čo komisári potrestali päťsekundovou penalizáciou. Monačan spadol na tretie miesto, čo spečatilo Verstappenovu korunováciu.

Štvrtý skončil Esteban Ocon, ktorý sa bravúrne bránil pred Lewisom Hamiltonom. Mercedes dnes na jednej strane skvele ťažil z väčšieho zadného krídla a nízkej degradácie, ale na rovinkách nemal dostatočnú maximálku, aby prekonal Alpine. Brit to viackrát skúsil v zákrute 130 R, ale ani raz nebol úspešný.

Sebastian Vettel vyťažil z rozhodnutia prezuť už po prvom kole, ktoré ho vystrelilo do prvej desiatky. V prvej časti ho trápil Fernando Alonso, no podobne ako pri súboji Ocon vs. Hamilton sme sa nedočkali predbiehacieho manévru.

V Alpine si všimli, že George Russell sa zozadu veľmi rýchlo blíži a Španiela povolali do boxov po čerstvé intermediálky. Svižne si poradil s pilotmi na hranici prvej desiatky, prekonal aj Georgea Russella a už mu zostával len Sebastian Vettel. Kiežby prezul o jedno kolo skôr, pretože Fernando Alonso prišiel o šieste miesto vo fotofiniši, ktorý vyhral Sebastian Vettel o 0,011 sekundy.

George Russell sa na začiatku veľmi skepticky pozeral na dvojitú zastávku v boxoch a hovoril o najhoršom rozhodnutí vôbec. Mercedes však vypočítal, že keby zostal na trati na monzúnkach o kolo dlhšie, tak by stratil viac. Nakoniec získal ôsme miesto.

Nicholas Latifi sa teší z najlepšieho výsledku v sezóne a vôbec prvých bodov za deviate miesto, keď rovnako ako Sebastian Vettel profitoval zo skorej zastávky a v závere sa udržal pred Landom Norrisom, ktorý získal jeden bod.

Najrýchlejšie kolo zajazdil Kuan-jü Čou, no keďže skončil mimo prvej desiatky, bod nezískal. Jazdcom dňa sa stal Sebastian Vettel.

Výsledky VC Japonska 2022: