logo F1online.sk

Sergio Pérez sa v Singapure najlepšie odpichol a nakoniec aj zvíťazil

Sergio Pérez, Charles Leclerc a Carlos Sainz
© Twitter/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala2. 10. 2022

Sergio Pérez najlepšie odštartoval do Veľkej ceny Singapuru, prekonal Charlesa Leclerca a tým vlastne rozhodol o osude dnešných pretekov. Pilot Ferrari sa v celom priebehu nedele snažil, ale stratenú pozíciu späť nezískal. Skončil tak druhý a na pódiu ho doplnil tímový kolega Carlos Sainz. Absolútnou katastrofou skončili preteky pre dvoch posledných majstrov sveta, ktorí sa nevyhli chybám a nakoniec sa nevošli ani do najlepšej päťky.

Preteky začali so 65-minútovým omeškaním, keďže krátko pred plánovaným štartom začalo v Singapure husto pršať a riaditeľstvo pretekov sa rozhodlo pre odklad. Do zahrievacieho kola sme tak nevyrazili o 14:00 nášho času, ako sa pôvodne plánovalo, ale o 15:05. Asi tak neprekvapí, že všetky tímy obuli v prvom stinte pneumatiky do prechodných podmienok.

Po zhasnutí červených svetiel sa neodrazil dobre Charles Leclerc, ktorého prešprintoval Sergio Pérez a dostal sa do čela. Takisto na štarte štvrtý Sainz sa dostal cez Lewisa Hamiltona na tretie miesto. Nevyšlo to ani Maxovi Verstappenovi, ktorý sa po prvom kole nachádzal na dvanástom mieste. Nezaprel sa Kevin Magnussen, ktorý mal ďalší incident. Kvôli poškodenému prednému krídlu dostal opäť čierno-oranžovú vlajku a musel zamieriť do boxov na výmenu.

V úvodných kolách sa Leclercovi darilo držať Péreza a Verstappenovi postupovať vpred. Tretí Sainz a štvrtý Hamilton sa naproti tomu začali výrazne prepadať.

Ako sme videli aj v sobotnej kvalifikácii, okruh v Singapure nevysychá rýchlo. Z prvého stintu sa nám tak stala skôr strategická bitka.

V 7. kole to odstavil Kuan-jü Čou a odstúpil z pretekov. Číňan zviedol súboj s Nicholasom Latifim, ktorý pilota Alfy Romeo nevidel a natlačil ho do múra. Kanaďan s defektom „odkrýval“ do boxov, ale zlomené zavesenie mu neumožnilo pokračovať. Komisári napokon rozhodli, že Kanaďan bude potrestaný stratou piatich miest na štarte VC Japonska. Na trať vyšiel safety car, ale možnosť prezuť nevyužil nik.

Po reštarte sa Verstappen dravo natlačil na Vettela a dokázal ho predbehnúť. Max si následne poradil aj s „tímovým kolegom“ Pierrom Gaslym a posunul sa už na siedme miesto. Potom nastala opäť pokojná fáza, kolá sa odpočítavali len pomaly a trať osychala ešte pomalšie. Dlhé minúty sme strávili sledovaním Verstappena zaseknutého za šiestym Alonsom.

V 18. kole Carlos Sainz tímu zahlásil, že „nie sme ďaleko od suchých pneumatík“, Max Verstappen však v tom istom čase povedal, že podmienky sú „stále príliš mokré“. Stala sa z toho vyčkávacia bitka.

Ďalší rozruch nastal v 21. kole, keď to Fernando Alonso odstavil pre poruchu motora. Ten mohol rekordný 350. štart osláviť peknými bodmi, ale to sa mu nakoniec nepodarí.

Riaditeľstvo pretekov aktivovalo virtuálny safety car. Do boxov zamieril George Russell a obul suché pneumatiky strednej tvrdosti. Verstappen to vo vysielačke označil za „veľmi odvážne“. Nik iný však do boxov nezamieril.

V 26. kole to Alex Albon „zapichol“ priamo do bariéry. Podarilo sa mu síce vycúvať a mohol pokračovať, ale kvôli úlomkom musel byť opäť aktivovaný virtuálny safety car. Albon nakoniec z pretekov odstúpil.

V 28. kole to odstavil pre zmenu Esteban Ocon, ktorý mal rovnako ako jeho tímový kolega technický problém. Opäť bol aktivovaný virtuálny safety car a opäť to žiadny z tímov nevyužil na prezutie pneumatík.

Po reštarte sa nám preteky prehupli do druhej polovice a stále sme žili v očakávaní prvých zastávok v boxoch. Nechýbali ani zábery na Verstappena, ktorý bol tentokrát zaseknutý za piatym Norrisom.

V 34. kole nás však z letargie prebral reťazec neuveriteľných udalostí. Všetko začal Lewis Hamilton, ktorý po vlastnej chybe skončil v bariére. Síce sa mu podarilo expresne vycúvať a zaradil sa presne medzi bojujúce duo Norris – Verstappen, ale poškodil si predné krídlo. Presne v tom okamihu trať dostatočne uschla a Ferrari povolalo Leclerca do boxov. Zastávka však bola pomalá a Charles vo výsledku dokonca stratil.

V 36. kole pokračoval reťazec udalostí, pretože Júki Cunoda urobil ďalšiu jazdeckú chybu a poslal to do múra. Na trať vyšiel safety car a na tejto situácii veľmi zarobil McLaren, kde si počkali a Norris vyšiel na trať na štvrtom a Daniel Ricciardo na šiestom mieste.

Pri reštarte tak bolo poradie nasledovné: Pérez, Leclerc, Sainz, Norris, Verstappen , Ricciardo, Stroll, Vettel, Hamilton a Gasly. Čakal nás záver na necelých 35 minút. Verstappen „oslávil“ reštart priam šialene odvážnym manévrom na Norrisa, skončil vo výbehovej zóne a svoje pneumatiky prebrzdil takým spôsobom, že musel zamieriť do boxov pre nové. Spadol tak na chvost.

Po reštarte si aj George Russell vyšliapol na Micka Schumachera, nasledoval kontakt a pilot Mercedesu dostal defekt. Na kolíziu však doplatil aj nemecký pretekár, ktorý musel pomaly zamieriť do boxov, ale napokon pokračoval.

Leclerc na nič nečakal a hneď po reštarte útočil na pilota Red Bullu. Šance Monačana vzrástli, keď riaditeľstvo pretekov povolilo používanie DRS. Dlhé minúty bol priam nalepený na zadnom krídle Red Bullu. Asi osemnásť minút pred koncom však kvôli drobnej chybe vypadol z DRS okna a už sa doň nikdy nevrátil.

To umožnilo réžii trochu sa povenovať aj súbojom v strede poľa, kde Hamilton gánil na pneumatiky a Verstappen sa pomaly posúval do najlepšej desiatky. Postupne prekonal Magnussena, Bottasa a Gaslyho, až narazil na ôsmeho Hamiltona. Ten mal DRS na obranu od Sebastiana Vettela pred ním. Verstappen však na predbehnutie nepotreboval žiadny jazdecký um, Lewis totiž skúsil na pilota Aston Martinu zaútočiť, vyšiel na mokrú časť trate a jeho auto stratilo všetok prítlak.

Rovnako tak sa dopredu nedostal Leclerc, ktorý od spomínanej chyby na Péreza už len strácal. Mexičan bude po pretekoch ešte prešetrovaný za nedodržanie pravidiel za safety carom pri reštarte. Ak by z toho však aj bol päťsekundový trest, na veci by to nič nezmenilo. Leclerc totiž úplne zničil svoje pneumatiky a cieľom prešiel až 7,5 sekundy za lídrom. Tretí skončil Carlos Sainz.

Táto veľká cena tiež bude mať obrovský vplyv na celkové poradie. Štvrtý totiž skončil Lando Norris a piaty Daniel Ricciardo. Šieste (Stroll) a ôsme (Vettel) miesto obsadili piloti Aston Martinu, ktorých rozdelil Max Verstappen. Najlepšiu desiatku ešte doplnili Lewis Hamilton a Pierre Gasly. Bez bodov skončili Bottas, piloti Haasu a Russell, zvyšok poľa preteky nedokončil.

FOM