logo F1online.sk

Motory Audi budú nemecké, na projekte už pracuje asi sto ľudí

Audi, ilustračné
© Twitter/Audi
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 9. 2022

Audi oficiálne potvrdilo svoj vstup do Formuly 1. Ešte nevieme, akú podobu bude mať projekt nemeckej automobilky, ale možno sa to dozvieme už v utorok. Na tento deň totiž Sauber chystá veľké oznámenie a všetci logicky predpokladajú, že spojenie švajčiarskeho celku a nemeckej automobilky bude po tomto dni definitívne. Audi medzitým naplno spustilo svoje práce na projekte F1 a umožnili „do kuchyne“ nahliadnuť aj novinárom.

Čakali sme rok, ale dočkali sme sa. Po potvrdení nových technických pravidiel pre pohonné jednotky na roky 2026 až 2030 bolo jasné, že nemeckým automobilkám z koncernu Volkswagen, o ktorých vstupe do F1 sa mesiace špekulovalo, športoví zákonodarcovia do veľkej miery vyhoveli. Svoje slovo nakoniec splnili aj Nemci, ktorí na Veľkej cene Belgicka oficiálne oznámili svoj záväzok vstúpiť do Formuly 1 v roku 2026.

„Keď to bolo oznámené verejne, musel som sa až štipnúť,“ povedal pre RacingNews365.com Stefan Dreyer, ktorý dlhé roky pracuje pre Audi Sport a v súčasnosti je technickým riaditeľom športovej divízie pre oblasť pohonných jednotiek.

Nemecká automobilka teraz prvýkrát od oznámenia svojho vstupu do F1 pustila novinárov do toho, čomu hovorí „Centrum motoristického športu“ v meste Neuburg an der Donau, ktoré sa nachádza asi dvadsať minút cesty autom od sídla automobilky v Ingolstadte.

Tento komplex o rozlohe 47 hektárov bol otvorený ešte v roku 2014 a práve na tomto mieste prebiehal všetok vývoj Audi pre Le Mans, DTM, Formulu E, WRX či Dakar.

Dreyer tu pracuje devätnásť rokov a bol svedkom víťazstiev v Le Mans, Formule E či DTM. Teraz priznáva, že po potvrdení vstupu do F1 sa mu splnil jeho veľký sen.

Audi 19. júla 2022 zaregistrovalo novú dcérsku spoločnosť označenú ako Audi Formula Racing GmbH. Jej výkonným riaditeľom sa stal bývalý bezpečnostný riaditeľ FIA Adam Baker. Ten spolu s Dreyerom zastupoval Audi na početných rokovaniach s Formulou 1, FIA aj jednotlivými tímami.

Teraz je tak čas pustiť sa do práce, ktorej nebude vôbec málo. Red Bull Powertrains sa už pochválili tým, že ich prvá pohonná jednotka pre rok 2026 je už testovaná na dynamometri. A ako sú na tom Nemci?

„Môžeme len špekulovať o tom, čo má Red Bull na dynamometri, ale faktom je, že im môžete len zablahoželať k tomu, že ich motor už beží na dynamometri. Teraz sme na rade my,“ uviedol Dreyer, ktorý však odmietol špekulovať o detailoch.

„Ešte pred realizáciou celého projektu sme ho potrebovali predstaviť predstavenstvu a taktiež získať ich súhlas. Táto fáza začala niekoľko mesiacov predtým, než prišlo naše oficiálne tlačové stanovisko. Od jari 2022 sme však najali niekoľko špecialistov, ktorí zároveň museli prisľúbiť zachovanie prísneho utajenia o ich konkrétnom pracovnom zaradení. Tím teraz pozostáva z asi stovky zamestnancov,“ hovorí s úsmevom Dreyer.

Dá sa tak povedať, že Audi za Red Bullom trochu zaostáva, keďže nová motoráreň v Milton Keynes už testuje nový motor a má tiež k dispozícii väčší počet ľudí. Podľa Dreyera je plánom nemeckej automobilky najať „viac ako tristo zamestnancov“ a je to „počet, ktorý máme v pláne dosiahnuť“.

To je o poznanie menej, než má napríklad Mercedes, hoci verejnosti nie sú známe presné čísla. V médiách však koluje, že motorové oddelenie v Brixworthe zamestnáva okolo 650 ľudí, pričom 450 z nich pracuje na projekte pre Formulu 1 a ostatní sú zamestnaní na interných projektoch či Formule E.

„My budeme pracovať zdola nahor a ostatní dodávatelia pohonných jednotiek budú musieť ísť zhora nadol. To je príležitosť a riziko pre obe strany,“ povedal Dreyer.

Ten tvrdí, že náborový proces vytvorí novú príležitosť pre súčasných zamestnancov automobilky i nové tváre, ktoré do tímu pribudnú. „Tím v Neuburgu poznám a majú moju plnú dôveru. Potrebujeme však viac ľudí a musíme ich nabrať jednak v rámci koncernu VW, ale aj z externých zdrojov,“ hovorí Dreyer. Podľa jeho slov majú v súčasnosti otvorených dvanásť výberových konaní a boli vraj zaplavení žiadosťami.

Práce je tak stále dosť a určite sa nedá povedať, že na Formulu 1 je všetko pripravené. Chýbajú dynamometre pre testovanie valcov, keďže predchádzajúce pohonné jednotky pre potreby vytrvalostných pretekov boli vyvíjané v Neckarsulme a v celku dopravované do Neuburgu. Miesta je tu však dosť a spočiatku bola plánovaná aj výstavba nového veterného tunela. Na mieste je už simulátor aj šesť dynamometrov dodaných špecializovanou spoločnosťou AVL z Grazu, s ktorou spolupracuje aj Ferrari a Red Bull. Tieto však ešte bude potrebné upraviť, keďže pôvodne vznikli pre vytrvalostné preteky, kde Audi jazdilo s pohonom štyroch kolies. Dôležitá je aj prítomnosť elektrických a batériových testovacích lavíc, s ktorými má Audi nemalé skúsenosti z WEC a FE.

„Neexistuje žiadny manuál pre stavbu a vývoj motorov pre Formulu 1, takže máme veľký rešpekt pred výzvou, ktorá nás čaká. V minulosti sme nepracovali s motormi s vysokými otáčkami, motor v DTM bol obmedzený na 9 500 otáčok za minútu, naftové motory taktiež pracovali v nižšom rozsahu. Nikdy sme tiež nepracovali s pneumatickými systémami ventilových rozvodov. Ako inžinieri sme na to však pripravení a zvládneme to, hoci máme pred touto výzvou rešpekt,“ povedal Dreyer.

Audi tak má niečo vyše tri roky, aby sa o všetko postaralo a dalo dohromady. Spaľovací motor, rekuperačný systém, batériu, prevodovku, atď. Práce nie je málo, ale v Neuburgu panuje optimistická, aj keď realistická nálada.

„Nerobili by sme motoristický šport, keby sme nechceli vyhrávať a práve víťazstvá nás poháňajú vpred. Bolo by však náročné tvrdiť, že vyhráme hneď v prvom roku. Ak však v prvom roku dosiahneme individuálne výsledky, budeme konkurencieschopní, spoľahliví a nebudeme v ničom zaostávať, tak sa dostaneme do dobrej pozície smerom do budúcnosti. Všetko je otvorené, ale najprv musíme uspieť v tejto oblasti,“ dodal Dreyer.