logo F1online.sk

Hertu záujem Red Bullu prekvapil. Podľa Autosportu ho však FIA do F1 nepustí

Colton Herta
© Twitter/Colton Herta
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 9. 2022

Ešte pred mesiacom by to málokto povedal, ale americký pretekár Colton Herta je jednou nohou vo Formule 1. Všetko záleží od FIA. Keď mu federácia udelí superlicenciu, Red Bull uvoľní Pierra Gaslyho do Alpinu a nahradí ho Hertom. Keď FIA odmietne, žiadny obchod sa neuskutoční a Alpine si náhradu za Alonsa bude musieť nájsť inde. Asi taká je momentálne situácia.

Aj keď Colton nenazbieral dostatočný počet bodov na zisk superlicencie, jeho povesť je vyhlásená. V severnej Amerike dlhodobo patrí k najoceňovanejším pretekárskym talentom. Stále má len 22 rokov a svojmu novému zamestnávateľovi môže priniesť nemalú marketingovú hodnotu.

Herta je s Formulou 1 spájaný dlhodobo, ale nikdy nebol dostatočne blízko. „Koketoval“ s viacerými tímami a nedávno dokonca podpísal zmluvu s McLarenom, ktorý mu dal šancu zajazdiť si s minuloročným monopostom. Keď sa však po odchode Fernanda Alonsa z tímu Alpine spustila letná prestupová lavína, ocitol sa Colton na zozname celku, od ktorého záujem skutočne nečakal.

„Keď som sa dozvedel o záujme Red Bullu, bolo to pre mňa trochu prekvapenie, pretože som si nemyslel, že som na radare niekoho iného,“ povedal Herta v rozhovore pre Autosport, ktorým si vyplnil medzeru pri čakaní na rozhodnutie FIA.

„Všetci v McLarene vyzerali byť naozaj spokojní s tým, ako náš spoločný test prebehol a ako fyzicky i psychicky pripravený som bol. Myslím si, že aj to mi v konečnom dôsledku pomohlo. Ale áno, bol som prekvapený, keď som sa dozvedel o záujme AlphaTauri,“ dodal kalifornský rodák.

Jeho prípad je viac ako zaujímavý. Ako totiž uviedol aj reportér Sean Kelly, Max Verstappen pred svojím príchodom do F1 odjazdil vo formulách menej pretekov a vybojoval menej víťazstiev než Herta počas celej kariéry v IndyCar, ale do najvyššej motoristickej triedy sa dostal. Paradoxné je, že angažovanie 17-ročného mladíka Red Bullom vtedy primälo FIA k ďalšiemu sprísneniu kritérií na zisk superlicencie.

Herta teda nie je úplne mimo, keď hovorí, že IndyCar by mala od FIA dostať väčší kredit a udeľovať za úspechy v tejto sérií viac bodov.

„Naozaj chápem argumenty oboch strán tohto sporu,“ hovorí Herta. „FIA chce chrániť svoje nižšie série a chce, aby ich jazdci prechádzali ich systémom. Myslím si však, že IndyCar si zaslúži o trochu viac uznania okrem toho, že je bodovo niekde medzi F2 a F3.“

Prípad by mala FIA rozlúsknuť do Veľkej ceny Talianska, aspoň také informácie sme z médií obdržali. Aj Red Bull vo svojich vyjadreniach naliehal na federáciu, aby rozhodla čo najskôr a jednotlivé strany mohli pristúpiť k „Plánom B“, takže možno nebudeme čakať dlho.

Portál Autosport (rovnaký zdroj priniesol ako prvý informáciu o tom, že o Hertu sa zaujíma Red Bull) však tvrdí, že FIA americkému pretekárovi nepomôže. „Hovorí sa, že FIA posudzuje, či v danom prípade zasiahla vyššia moc a tým pádom mu môže superlicenciu udeliť.“

„Podľa posledných zvestí to však neurobí, pretože porušenie pravidiel so sebou potenciálne môže priniesť negatívne dôsledky a v budúcnosti odradiť pilotov F2 a F3, keby tí zistili, že sa môžu do F1 dostať aj bez zisku potrebného počtu bodov,“ dodáva portál Autosport.

Súvisiace články