Cunoda vyzval Verstappena na súboj. Už druhýkrát v tomto roku
Úradujúci majster sveta Formuly 1 Max Verstappen v tejto sezóne prakticky nemá súpera. Vezie sa na vlne úspechov, ktorú sa snaží využiť aj samotný Red Bull. Reklamní mágovia od červených býkov už tradične pred niektorými pretekmi pripravujú pre svojich jazdcov rôzne zaujímavé výzvy. Ešte pred prvou domácou Veľkou cenou Belgicka sa líder priebežného poradia stretol v napínavom súboji s Júkim Cunodom z tímu AlphaTauri.
Max Verstappen prichádza do Zandvoortu po svojom skvelom víťazstve na Veľkej cene Belgicka z minulého víkendu, kde štartoval zo 14. miesta na štartovom rošte. Holanďan, ktorý sa narodil v Belgicku, bude na ďalšom domácom okruhu bojovať o desiate víťazstvo v sezóne, čím by ešte pred koncom európskej časti sezóny vyrovnal svoj vlaňajší najlepší výsledok.
O tom, že reklamné akcie Red Bullu dokážu byť aj zábavné, sme sa presvedčili už mnohokrát v minulosti. Nie inak tomu bolo aj v stredu pred Veľkou cenou Belgicka, keď sa prvý holandský šampión zastavil v Zandvoorte. Jeho vyzývateľom v netradičných pretekoch bol Júki Cunoda. O čo vlastne išlo? V sedemdesiatych rokoch minulého storočia predstavil holandský výrobca DAF osobný automobil s prevodovkou CVT. Tá mala iba dva prevodové stupne – jeden vpred a jeden vzad – čo autu umožnilo dosiahnuť rovnakú maximálnu rýchlosť v oboch smeroch. A tak vznikol nápad usporiadať jazdy na týchto autách pri zaradenej spiatočke. Možno to neznie príliš vzrušujúco až do chvíle, kým si uvedomíte, že DAF dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť až 120 km/h.
Nie je to pritom prvýkrát, čo sa títo dvaja jazdci stretli v takomto súboji. V máji pred Veľkou cenou Miami to bolo ale na špeciálne upravených buginách Swamp Buggies, s ktorými sa na Floride preteká už od roku 1949 v miestnych bažinách. Tieto buginy sú osadené motorom V8 s výkonom až 900 koní, majú spojku, dva prevody a žiadnu brzdu. Jazdia na 68-palcových kolesách po trati, ktorá je ponorená do stojatej vody bažín. Samotní jazdci Red Bullu po novej skúsenosti prirovnali svoje pocity k jazde na vodnom skútri. Víťazom sa vtedy stal japonský jazdec AlphaTauri.
Max Verstappen bol vtedy tak trochu aj šokovaný, lebo tieto preteky nikdy predtým nevidel. Preto na domácom okruhu nechcel nechať nič na náhodu: „Pozrel som si predtým niekoľko videí na YouTube a hneď mi napadlo, že by to mohla byť skvelá zábava zažiť na vlastnej koži preteky v cúvaní.“
To sa mu napokon vyplatilo, keď v minisúboji získal pole position po tom, čo Japoncove ambície opäť raz ukončila nehoda a jeho DAF skončil mimo trať, keď ho zastavila až bariéra. Júki Cunoda aj tak sršal optimizmom: „Nikdy predtým som nič také nezažil, určite to bola špeciálna udalosť a napriek havárii som si užil veľa zábavy. Bolo skvelé opäť vyzvať Maxa, po mojom víťazstve v Swamp Buggy.“
Max Verstappen zvíťazil aj v samotných pretekoch. Precízne jazdil po špeciálne vybudovanej trati s množstvom prekážok. Naopak Júki Tsunoda ani v pretekoch neostal nič dlžný svojej povesti a tvrdo tlačil na šampióna. Až do chvíle, kým neprišlo zaváhanie v klopenej Hugenholtzovej zákrute. Napriek prehre však Japonec na Zandvoort nezanevrel: „Páči sa mi, akú výzvu predstavujú všetky tie klopené zákruty a holandskí fanúšikovia sú úžasní. Pamätám si, ako som minulý rok sedel na rošte pred pretekmi a počul som povzbudzovanie fanúšikov, ktoré prehlušilo aj zvuk motorov, bola to neuveriteľná atmosféra.“
Spokojný bol aj o dva roky starší domáci jazdec: „Užili sme si veľa zábavy a myslím si, že som podal celkom stabilný výkon. Nikdy predtým som nejazdil tak rýchlo spiatočkou. Samozrejme, že tu a tam všetci cúvame, ale býva to veľmi pomaly, takže to bola nová skúsenosť. Auto dokáže dosiahnuť rýchlosť až 120 kilometrov za hodinu a ide rovnako rýchlo aj spiatočkou.“ Prestup do tejto kategórie motoristického športu však neplánuje: „Myslím, že nateraz sa budem držať pretekov vpred. Je čas na našu ďalšiu výzvu!“ Tou sú samozrejme druhé domáce preteky aktuálneho lídra priebežného poradia.