Tost: Ralfova rýchlosť bola senzačná, mohol sa stať niekoľkonásobným šampiónom | Magazín F1 - F1online.sk

Tost: Ralfova rýchlosť bola senzačná, mohol sa stať niekoľkonásobným šampiónom

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Haas

Ralf Schumacher ako ten talentovanejší z bratskej dvojice? Už v čase jeho príchodu do Formuly 1, v roku 1997 s tímom Jordan, sa hovorilo o jeho obrovskom potenciáli a viacero expertov mu veštilo veľkú budúcnosť. Patril k nim aj Franz Tost, ktorý s mladým Ralfom pracoval.

Súčasný šéf AlphaTauri pracoval v 90. rokoch pre tím Weber-Trella Stuttgart Racing (skrátene WTS Racing) patriaci Michaelovmu manažérovi Willimu Weberovi. Ten dokonca Franza požiadal, aby mladého Ralfa v roku 1996 sprevádzal do Japonska, kde pretekal vo Formule Nippon. Obaja tak spoločne rok pobudli v Japonsku, kde si mladý Schumacher dokráčal až po senzačný titul.

Odtiaľ smeroval priamo do Formuly 1, keď mu (podobne ako jeho bratovi) dal šancu Eddie Jordan.

„Jeho rýchlosť bola senzačná, bol naozaj neuveriteľne talentovaný,“ povedal Tost pre F1 Insider. „Dokázal sa veľmi rýchlo učiť a takisto to aj uviesť do praxe.“

„Titul v japonskej Formule Nippon patril v začiatkoch jeho kariéry k vrcholom. Jednalo sa o mimoriadne kvalitný šampionát a pre Európana bolo takmer nemožné tam vyhrať.“

„Šiel som s ním do Japonska, aj keď ho pobyt v tejto krajine príliš nebavil. V skutočnosti podpísal dokonca dvojročnú zmluvu. Povedal som mu, že keď si chce svoj pobyt v Japonsku skrátiť, potrebuje získať titul už vo svojom prvom roku. Presne to aj urobil,“ spomína Tost.

Nebola to pritom vraj len čistá rýchlosť a talent, ale aj cit pre auto, ktoré nemeckého mladíka zdobili. „Pamätám si na jeho proroctvo na jednom z testov pre tím McLaren-Mercedes v roku 1996. Monopost mal obuté pneumatiky Goodyear, kým Ralf už v tej dobe mal absolvované testy s Bridgestone v Japonsku. Povedal, že keď Goodyear niečo nevymyslí, budú mať proti Bridgestone problémy. Presne to sa aj stalo,“ hovorí Tost.

„To ukazuje, aký obrovský cit mal Ralf už vo svojich začiatkoch ako testovací jazdec,“ dodal.

Ako je teda možné, že Ralf v kariére vybojoval „iba“ šesť víťazstiev, kým jeho brat sedem titulov majstra sveta? Je pravdou, že keď bol Ralf na vrchole svojej kariéry, bolo Ferrari jeho brata takmer neporaziteľné. Mladší z bratov Schumacherovcov zažil najväčšie úspechy s tímom Williams, s ktorým sa potom rozkmotril a prešiel k Toyote, ktorej príbeh vo Formule 1 je samostatná kapitola.

„Pokiaľ ide o jeho kariéru vo Formule 1, tak sa stretol s nesmierne kvalitnými a rýchlymi kolegami, ako napríklad Jenson Button či Juan Pablo Montoya a dokázal ich kontrolovať,“ spomína Tost.

„Aký bol jeho problém? Nikdy nebol v správnom čase na správnom mieste, v opačnom prípade by získal tituly ako jeho brat.“

„V konečnom dôsledku mu vzali rýchlosť dve veľmi vážne nehody. Prvá počas testov v Monze v roku 2003 a druhá v Indianapolise v roku 2005,“ dodal Tost.

Ralfove pôsobenie v tíme Williams je neodmysliteľne spojené s Juanom Pablom Montoyom, ktorý bol jeho dlhoročným tímovým kolegom a nakoniec to bol on, ktorý v roku 2005 prestúpil do McLarenu. Schumacher v roku 2001 Montoyu porazil, v roku 2002 s ním tesne prehral a po Ralfovej nehode v roku 2003 už vo Williamse vládol Kolumbijčan.

„Rovnako ako Ralf, aj Juan Pablo bol nesmierne talentovaný a rýchly jazdec. Čo však Montoyovi a všetkým ostatným v súboji s Michaelom chýbalo, bolo úplné sústredenie na Formulu 1. Skrátka, pre Michaela existovala len F1 a nič iné. Pokiaľ ide o jeho talent, tak aj Montoya mohol poľahky získať titul. Samotný talent však vo Formule 1 na zisk titulu nestačí. Musíte mať aj potrebnú disciplínu a dokázať svoj talent využiť,“ povedal Tost.