logo F1online.sk

FIA hlási zmenu technických pravidiel! Reaguje na poskakovanie i nehodu v Silverstone

Kuan-jü Čou
© Screenshot/FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 8. 2022

Posledné zasadnutie Svetovej motoristickej rady prinieslo presne tie závery, ktoré sme aj očakávali. Okrem definitívneho schválenia nových technických pravidiel pre pohonné jednotky, došlo aj k prijatiu zmien v technických pravidlách pre rok 2023, ktoré reagujú na poskakovanie monopostov aj nehodu Kuan-jü Čoua na britskej GP.

Prestrelka to bola dlhá a poriadne tvrdá. FIA najprv riešila problém s poskakovaním technickou direktívou, ktorej zavedenie odložila o niekoľko mesiacov. Ohlásila však, že to nebude všetko a začala prácu na zmene technických pravidiel pre rok 2023, ktorá spôsobila veľkú zákulisnú bitku.

Vpred ju poháňal najmä Mercedes, ktorý v dôsledku poskakovania trpel najviac. Toto Wolff hovoril o bezpečnosti aj negatívnych vplyvoch poskakovania na zdravie pilotov. Podľa väčšiny odborníkov by však avizované zmeny v pravidlách pomohli práve jeho tímu. Niet preto divu, že Ferrari, Red Bull a ďalšie tímy sa stavali proti. Pretože však FIA pretlačila zmenu ako bezpečnostnú, nepotrebovala sa s tímami nijako radiť a nepotrebovala ani hlasovanie o zmene.

Výsledkom je napokon prijatie kompromisného návrhu so štyrmi zmenami. Od roku 2023 budú okraje podlahy zvýšené o 15 milimetrov (pôvodne sa hovorilo až o 25 milimetroch), dôjde aj k zvýšeniu hrdla difúzora pod podlahou a spevneniu jeho okrajov, a taktiež k sprísneniu deformačných testov okrajov podlahy.

FIA nezaprela ani svoju veľkú obľubu v umiestňovaní ďalších a ďalších senzorov, a tak v roku 2023 pribudne ďalší. Tento bude namontovaný na podlahe a jeho úlohou bude meranie poskakovania.

Tímy si tak budú musieť poradiť s poriadne neskorou úpravou pravidiel, ktorá bola potvrdená až v polovici augusta. Z pohľadu nákladov predstavuje takáto zmena značnú komplikáciu.

Tímy by sa však mali pripraviť aj na zmeny pravidiel v oblasti ochranného oblúka. Tieto sú priamym dôsledkom škaredej nehody Kuan-jü Čoua na Veľkej cene Veľkej Británie, pri ktorej došlo k prevráteniu monopostu a ochranný oblúk nad hlavou pilota Alfy Romeo sa v dôsledku tvrdosti nárazu zboril. Číňanovi tak prakticky zachránila život svätožiara, ktorá sile nárazu dokázala odolať a zohrala rozhodujúcu úlohu pri ochranne jazdcovej hlavy.

Pri takýchto nehodách však má byť práve ochranný oblúk najdôležitejším bezpečnostným prvkom, aj keď tomu tak v tomto prípade nebolo.

Zmeny sa budú týkať hlavne dizajnu vrchnej časti ochranného oblúka, aby sa v budúcnosti pri podobnej nehode nezaboril do asfaltu. Zmení sa aj minimálna výška bodu určeného pre homologizačný test a zároveň dôjde k zavedeniu novej skúšky, ktorá dokáže lepšie otestovať ochranné oblúky pri záťaži.

Týmto však práca FIA v tejto oblasti nekončí a toto by mohlo byť len dočasné riešenie aplikovateľné v kratšom časovom období. Federácia bude pokračovať v práci a pred rokom 2024 sa očakáva kompletné prepracovanie homologizačných testov pre ochranné oblúky s cieľom zvýšiť bezpečnosť tejto časti monopostu.