FIA hlási zmenu technických pravidiel! Reaguje na poskakovanie i nehodu v Silverstone | Magazín F1 - F1online.sk

FIA hlási zmenu technických pravidiel! Reaguje na poskakovanie i nehodu v Silverstone

fotka k článku undefined
zdroj: Screenshot/FOM

Posledné zasadnutie Svetovej motoristickej rady prinieslo presne tie závery, ktoré sme aj očakávali. Okrem definitívneho schválenia nových technických pravidiel pre pohonné jednotky, došlo aj k prijatiu zmien v technických pravidlách pre rok 2023, ktoré reagujú na poskakovanie monopostov aj nehodu Kuan-jü Čoua na britskej GP.

Prestrelka to bola dlhá a poriadne tvrdá. FIA najprv riešila problém s poskakovaním technickou direktívou, ktorej zavedenie odložila o niekoľko mesiacov. Ohlásila však, že to nebude všetko a začala prácu na zmene technických pravidiel pre rok 2023, ktorá spôsobila veľkú zákulisnú bitku.

Vpred ju poháňal najmä Mercedes, ktorý v dôsledku poskakovania trpel najviac. Toto Wolff hovoril o bezpečnosti aj negatívnych vplyvoch poskakovania na zdravie pilotov. Podľa väčšiny odborníkov by však avizované zmeny v pravidlách pomohli práve jeho tímu. Niet preto divu, že Ferrari, Red Bull a ďalšie tímy sa stavali proti. Pretože však FIA pretlačila zmenu ako bezpečnostnú, nepotrebovala sa s tímami nijako radiť a nepotrebovala ani hlasovanie o zmene.

Výsledkom je napokon prijatie kompromisného návrhu so štyrmi zmenami. Od roku 2023 budú okraje podlahy zvýšené o 15 milimetrov (pôvodne sa hovorilo až o 25 milimetroch), dôjde aj k zvýšeniu hrdla difúzora pod podlahou a spevneniu jeho okrajov, a taktiež k sprísneniu deformačných testov okrajov podlahy.

FIA nezaprela ani svoju veľkú obľubu v umiestňovaní ďalších a ďalších senzorov, a tak v roku 2023 pribudne ďalší. Tento bude namontovaný na podlahe a jeho úlohou bude meranie poskakovania.

Tímy si tak budú musieť poradiť s poriadne neskorou úpravou pravidiel, ktorá bola potvrdená až v polovici augusta. Z pohľadu nákladov predstavuje takáto zmena značnú komplikáciu.

Tímy by sa však mali pripraviť aj na zmeny pravidiel v oblasti ochranného oblúka. Tieto sú priamym dôsledkom škaredej nehody Kuan-jü Čoua na Veľkej cene Veľkej Británie, pri ktorej došlo k prevráteniu monopostu a ochranný oblúk nad hlavou pilota Alfy Romeo sa v dôsledku tvrdosti nárazu zboril. Číňanovi tak prakticky zachránila život svätožiara, ktorá sile nárazu dokázala odolať a zohrala rozhodujúcu úlohu pri ochranne jazdcovej hlavy.

Pri takýchto nehodách však má byť práve ochranný oblúk najdôležitejším bezpečnostným prvkom, aj keď tomu tak v tomto prípade nebolo.

Zmeny sa budú týkať hlavne dizajnu vrchnej časti ochranného oblúka, aby sa v budúcnosti pri podobnej nehode nezaboril do asfaltu. Zmení sa aj minimálna výška bodu určeného pre homologizačný test a zároveň dôjde k zavedeniu novej skúšky, ktorá dokáže lepšie otestovať ochranné oblúky pri záťaži.

Týmto však práca FIA v tejto oblasti nekončí a toto by mohlo byť len dočasné riešenie aplikovateľné v kratšom časovom období. Federácia bude pokračovať v práci a pred rokom 2024 sa očakáva kompletné prepracovanie homologizačných testov pre ochranné oblúky s cieľom zvýšiť bezpečnosť tejto časti monopostu.