logo F1online.sk

Podľa Shovlina nemusí zmena pravidiel Mercedesu sadnúť. Kompromis však odmietol

Lewis Hamilton, pneumatika Pirelli, matica kolesa
© Steve Etherington/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 7. 2022

Dôjde pred rokom 2023 k zmene technických pravidiel? Tohtoročná sezóna sa nám prehupla do druhej polovice a o úpravách sa nám stále diskutuje. FIA avizuje zopár významných zásahov do konštrukcie súčasných monopostov. Niektoré tímy sa postavili na odpor, iné súhlasia a tím Mercedes patrí k druhej skupine. Podľa šéfa traťových inžinierov stajne však nič negarantuje, že tieto zmeny jeho celku pomôžu.

Avizované zmeny jednak ohrozia doteraz vykonanú prácu jednotlivých tímov pri budúcoročnom vývoji a s najväčšou pravdepodobnosťou zmenia aj súčasné rozloženie síl na rošte. Zvýšenie okrajov podlahy a hrdla difúzora určite možno zaradiť medzi významné zmeny.

Podľa šéfa Red Bullu Christiana Hornera sa „v zákulisí strašne veľa lobuje v úsilí zmeniť pravidlá na rok 2023, aby istý tím mohol jazdiť s autom nastaveným nižšie a profitovať zo svojho konceptu“. Má to byť práve trio Mercedes – McLaren – Aston Martin, ktoré FIA v jej úsilí podporuje. Či je to pravda, to nevieme povedať so stopercentnou istotou, avšak faktom je, že zástupcovia stajne z Brackley sa vo svojich vyjadreniach určite nestavajú na odpor.

Podľa šéfa traťových inžinierov Mercedesu Andrewa Shovlina však nič nezaručuje, že zmeny jeho tímu pomôžu. „Realita je taká, že sami pracujeme na riešení našich problémov a myslím si, že sme v tomto smere urobili značný pokrok,“ vyhlásil.

„Dokážete pochopiť zmýšľanie tímov, ktoré zmenu pravidiel nechcú. My ako Mercedes netušíme, či nám zmena predpisov bude alebo nebude vyhovovať. Keď sa spätne zamyslíte nad tým, čo sa dialo pri zmene pravidiel medzi rokmi 2020 a 2021, tak sme nevedeli, že táto zmena poškodí autá s nižšou výškou a takmer sa nedotkne tých s vyššou,“ hovorí Shovlin.

„Určite teda nie sme v pozícii, z ktorej môžeme povedať, že zmena pravidiel Mercedesu istotne pomôže. Náš postoj je v tomto smere asi taký, že ak chceme vyriešiť niektoré z fundamentálnych problémov, nedosiahneme to tak, že necháme pravidlá na pokoji,“ povedal Shovlin, ktorý tým pomerne jasne vyjadril stanovisko Mercedesu na túto tému.

„Keď došlo k takejto zmene pravidiel postavenej na argumente zlepšenia bezpečnosti (pred rokom 2021, pozn. red.), Red Bull nebol proti, ani Ferrari nebolo proti, ale čo je dôležitejšie, proti nebol ani Mercedes. Avšak stalo sa a nám táto zmena nevyhovovala,“ dodal.

Tímy, ktoré so zmenou nesúhlasia a ktoré sú zároveň vo väčšine, sa usilujú nájsť aspoň nejaké kompromisné riešenie. Zmeny teda pripustia, ale nie také významné. Shovlinovi však zdá sa ani takáto možnosť príliš nevonia.

„Ako sme povedali, ako tímy dokážeme asi všetci tento problém zmierniť. Ak však naozaj chceme, aby autá fungovali a jazdili odlišne, tak pri týchto pravidlách vždy dostanete monopost, ktorý chce jazdiť blízko pri trati,“ povedal Shovlin.

„Došlo pritom k niekoľkým významným nehodám, keď spodok auta narazil na asfalt, pilot nad ním stratil kontrolu, prešiel cez obrubník a práve tento náraz o vozovku bol príčinou nárazu do bariéry. Bezpečnostný argument je teda rovnako dôležitý, ako pohodlie pilotov,“ dodal.

Súvisiace články