logo F1online.sk

F1 a FIA cestujú do Kyalami na inšpekciu okruhu

Kyalami, Juhoafrická republika
© Twitter/Kyalami 9 Hour
Milan Kubala
Milan Kubala19. 7. 2022

Návrat Formuly 1 na juhoafrický okruh Kyalami je opäť o niečo reálnejší. Medzi organizátorom a kráľovnou motoršportu ešte stále prebiehajú rokovania, uprostred ktorých je na programe aj fyzická inšpekcia trate. Tá prebieha v týchto dňoch a poskytne lepší obraz o tom, či už je Juhoafrická republika pripravená na efjednotku.

Podľa uznávaného novinára Dietera Renckena z portálu racingnews365.com sa v pondelok vybrali na okruh Kyalami zástupcovia Formuly 1: športový riaditeľ Steve Nielsen, výkonnostný šéf monopostov Craig Wilson a Richard Springett, šéfinžinier Formuly 1. V utorok, teda dnes, ich majú nahradiť zas ľudia z FIA, najmä Stuart Robertson, šéf FIA pre bezpečnosť okruhov a rely.

Cieľom týchto návštev je skontrolovať, či okruh Kyalami spĺňa štandardy potrebné na udelenie najvyššej licencie FIA, prípadne aké zmeny treba spraviť, aby takúto licenciu dostal. Bez nej nie je možné na danej trati zorganizovať preteky kráľovnej motoršportu.

Kyalami má momentálne len licenciu druhého stupňa a podľa informácií z padoku bude musieť zainvestovať. Požiadavky by mali zahŕňať vyasfaltovanie 50-tisíc metrov štvorcových výbehových zón, v ktorých je momentálne štrk, reprofilovanie niektorých zákrut, predĺženie výbehových zón a rozšírenie garáží, ktoré sú na štandardy F1 príliš stiesnené. Podľa protokolov FIA musí byť premiestnený aj heliport z padoku, a teda mimo dosah kamier.

Okrem toho treba rozšíriť priestor za garážami, ktorý je tiež príliš malý pre motorhomy všetkých desiatich tímov, FIA, F1 a Pirelli. Náklady na všetky tieto zmeny odhadol zdroj blízky rokovaniam. “Niekde medzi štyrmi a šiestimi miliónmi dolárov, záleží, čo presne bude treba spraviť. Ale problém je inde, už máme takmer august a oni uvažujú o aprílovom termíne…”

Nič ešte nie je dané, hoci pred pár týždňami sa sociálnymi sieťami aj zahraničnými médiami prehnali špekulácie, že Kyalami už podpísalo zmluvu s Formulou 1 s tým, že DHL sa stane titulným partnerom. Šéf Juhoafrickej motoršportovej asociácie Anton Roux to oficiálne dementoval pre racingnews365.com. “Hoci všetky zúčastnené strany súhlasia a tlačíme na uzavretie zmluvy, ešte sme nepodpísali žiaden záväzný kontrakt. Dúfame, že sa celá vec uzavrie v najbližších týždňoch a následne poskytneme oficiálne vyhlásenie.”

Na margo špekulácií Roux poznamenal: “Žiaľ, okolo tohto podujatia sa šíri veľa hoaxov. V pravom juhoafrickom duchu sa už dokonca dostali do predaja falošné vstupenky na preteky!”

Ocitne sa Kyalami v kalendári pre rok 2023? Budú to preteky s časom. Kalendár má byť totiž hotový o štyri týždne, pričom niektoré zdroje hovoria dokonca o 31. júli. To nehovorí v prospech okruhu neďaleko Johannesburgu, ktorý sa za šesť týždňov od poslednej návštevy Stefana Domenicaliho prakticky nepohol z miesta.

Veľkým problémom je napríklad financovanie zmien potrebných pre udelenie licencie. Majiteľ okruhu Toby Venter je ochotný prenajať ho potenciálnemu organizátorovi pretekov — spoločnosti SA Grand Prix Ltd., na čele ktorej je synovec majstra sveta Jodyho Schecktera Warren —, no Formulu 1 nechce mať v Kyalami za každú cenu.

Kto by to všetko zaplatil? Na príťaž je, že väčšina zmien by bola relevantná len pre Formulu 1, navyše výstavba by si vyžiadala uzavretie trate, ktorá sa využíva celoročne, a teda spôsobí ďalšie výpadky v príjmoch. Vláda dáva od pretekov ruky preč.

A kým my čakáme na zrodenie dohody a rozuzlenie tejto situácie, v Spa-Francorchamps tŕpnu, či sa im ujde miesto v kalendári pre rok 2023. Dieter Rencken informuje, že efjednotka vníma legendárny okruh v Ardenských horách len ako záložný plán B, keby sa napríklad nezrodila dohoda s Kyalami.

Súvisiace články