logo F1online.sk

Finalizácia motorových pravidiel viazne na dynamometroch aj materiáloch

Porsche, ilustračné
© Porsche
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2022

Rokovania o motorových pravidlách pre rok 2026 nemajú konca kraja. Podľa odhadov z tohtoročnej jari sme mali poznať ich finálnu podobu už pred mesiacom, aktuálne optimistické predpovede hovoria o konci júla. Ešte stále totiž nie je vyriešených niekoľko otázok vrátane počtu testovacích hodín a motorových piestov.

V piatok počas Veľkej ceny Rakúska zasadla Komisia F1. V očakávaní, že nám konečne oznámi ukončenie procesu tvorby pravidiel, sme sa však dočkali len vágneho vyjadrenia, podľa ktorého je balík regúl “blízko finalizácie”.

Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport je teraz na ťahu prezident FIA Mohamed bin Sulajem, ktorý má zostávajúce otvorené otázky vyriešiť k spokojnosti všetkých strán, a to dosť svižne. Formula 1 totiž tlačí na FIA, aby hlasovanie o pravidlách prebehlo ešte pred koncom júla.

Po tomto kroku budú mať Audi a Porsche pätnásť dní na to, aby oficiálne oznámili svoj príchod do kráľovnej motoršportu. Obe značky by to chceli stihnúť pred letnou prestávkou, pokiaľ to bude možné, priamo na niektorej veľkej cene.

Na rýchle rozbehnutie projektov F1 však tlačia aj z iného dôvodu. Pre ukrajinskú vojnu a nedostatok komponentov sa zhoršuje nálada v automobilovom sektore a hrozí, že ak F1 a FIA budú otáľať príliš dlho, vedenie Volkswagenu rozhodne, že automobilky majú pred sebou aj dôležitejšie výzvy ako vstup do Formuly 1. Hodiny tikajú.

Prečo neoznámia vstup do Formuly 1 hneď?

Audi aj Porsche majú poruke napohľad veľmi jednoduché riešenie z tejto situácie: Oznámiť vstup okamžite. Automobilky však argumentujú tým, že z právneho hľadiska nemôžu začať investovať do niečoho, čo FIA ešte nemá oficiálne odklepnuté. Plané sľuby o tom, ako budú vyzerať pravidlá, nestačia na to, aby Audi a Porsche začali najímať zamestnancov, riešili vybavenie či nebodaj spustili vývoj.

Totovi Wolffovi nevonia takýto prístup. “Nie je možné zakladať takéto rozhodnutie na pravidlách, pretože tie sa neustále menia. My sme spravili obrovské ústretové kroky smerom k nim, teraz čakáme na potvrdenie z ich strany.”

Wolff spomínanými ústretovými krokmi naráža najmä na motorgenerátor rekuperácie tepelnej energie. Mercedes a Ferrari sa snažia navodiť dojem, že pochovanie jednotky MGU-H predstavuje veľký darček pre Volkswagen a prejav ich dobrej vôle.

“Skutočnosť sa má však tak, že MGU-H je maximálne zbytočná technológia, ktorá nikdy nebude nasadená do premávky, pretože je príliš drahá a komplikovaná,” vysvetľuje AMuS. Zástupcovia F1 a tímov sa síce chvália tým, aká je efektívna a koľko energie ušetrí, no to je pravda len naoko. “Palivo, ktoré sa spotrebuje na špeciálnych dynamometroch pre MGU-H, by autu stačilo na celú sezónu.” To by malo svoj význam, len keby bola relevantná z hľadiska nasadenia do premávky…

Testovacie hodiny a materiály

Pred kamerami a mikrofónmi zástupcovia Mercedesu, Ferrari a Renaultu vítajú príchod nových motorárov, no za dverami pri rokovaniach už nepanuje taká dobrosrdečná atmosféra. Aj keď majú desaťročný náskok pri vývoji aktuálnych technológií, spomínané stajne sa snažia čo najviac oklieštiť počet testovacích hodín na dynamometroch pre nováčikov.

Na jednej strane nováčikovia dostanú o niekoľko testovacích hodín viac ako zabehnutí motorári, no je v záujme Mercedesu, Ferrari a Renaultu, aby ich bolo čo najmenej. V hre je navyše aj Red Bull, ktorý sa s Hondou čo-to naučil a po príchode Porsche by mohol čerpať výhody “motorového nováčika”.

Podľa Rossa Brawna si tímy zbytočne nasadzujú boxerské rukavice. “Keď budeme mať rozpočtový strop, nikto si nebude musieť robiť starosti o počet testovacích hodín na dynamometroch. Ak investujete viac hodín tu, inde budete musieť šetriť.”

Rozpočtový strop pre motory je síce v pláne, ale Porsche a Audi nedokážu hodiny na dynamometroch nahradiť ničím iným. Testy na dynamometroch sú významnejšie a cennejšie aj ako čas vo veternom tuneli pre oddelenie aerodynamiky. Ak navyše dôjde k vážnemu škrteniu hodín, Audi bude musieť vedeniu vysvetľovať, že investovalo desiatky miliónov eur do špeciálnych dynamometrov od AVL, aby ich mohlo používať v priemere jednu hodinu denne — inak prekročí limit stanovený pravidlami.

Mohamed bin Sulajem musí nájsť kompromis v tejto otázke, no hneď za rohom ho čaká ďalšia, tentoraz týkajúca sa materiálov. Ferrari, Mercedes a Renault momentálne používajú oceľové piesty, zatiaľ čo Audi a Porsche by boli radšej, keby sa Formula 1 priklonila k hliníku. S oceľovými piestami totiž nemajú dostatočné skúsenosti, navyše ich vývoj a výroba pre Formulu 1 je veľmi nákladná.

Aspoň otázku palív sa podarilo vyriešiť, informuje AMuS, podľa ktorého budú neutrálne palivá zo 75 percent syntetické. Zvyšných 25 percent bude môcť pochádzať zo zmesi neutrálnych palív pôvodom z bioodpadu, čo bude čiastočne riešiť problém uvoľňujúceho sa metánu z takýchto odpadov. Takto sa zabíjajú dve muchy jednou ranou.

“Prečo to trvá tak dlho?” rečnícky sa pýtal Binotto v Rakúsku, keď sa ho spýtali na nové pravidlá a prieťahy pri ich schvaľovaní. “Pretože tento čas potrebujete, ak chcete veci spraviť poriadne. Skrátka to ešte nemáme pripravené. Nielen my ako súčasní dodávatelia, ale ani FIA, ona vedie tieto rokovania. Audi a Porsche želám všetko dobré, ale pravidlá nie sú hotové, ešte stále sú v nich otvorené body. A tieto otvorené otázky treba vyriešiť, prediskutovať a odsúhlasiť.”