logo F1online.sk

Heidfeld: Vettel musí zatlačiť na Ferrari, aby dôkladne prezrelo jeho šasi

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala3. 8. 2020

Sebastian Vettel si stratu, ktorú nabral počas víkendu vo Veľkej Británii, nijako nevedel vysvetliť. Z desiateho miesta, ktoré mu nakoniec aj tak spadlo do lona len vďaka defektom Valtteriho Bottasa a Carlosa Sainza, nemôže byť vôbec spokojný, hlavne keď jeho kolega Leclerc zaknihoval už druhé pódium v sezóne. Podľa Nicka Heidfelda preto stojí za to dôkladne prekontrolovať jeho šasi, či je skutočne všetko v poriadku.

Vettel po pretekoch konštatoval, že hoci cez preteky skúšal hocičo vrátane zmeny jazdeckého štýlu, nič mu nepomohlo dostať sa do rytmu. Svojmu autu jednoducho neveril. “Moja sebadôvera je teraz veľmi nízko. Vždy, keď na to zatlačím, stratím kontrolu nad autom. Nemám ani šajnu, kde by mohla byť chyba. Ale nie je normálne, aby sa všetko zhoršilo v priebehu noci…”

Rozdiel vo výkonoch pilotov Ferrari zaujal odborníka Sky Sports a bývalého pretekára Nicka Heidfelda. Nezdalo sa mu, že kým Charles Leclerc si viac-menej s prehľadom vybojoval tretiu priečku, Vettel nemal dostatok rýchlosti ani na to, aby sa bez pomoci konkurencie dostal do prvej desiatky.

“Na druhej rakúskej veľkej cene a v Maďarsku šiel Vettel lepšie ako Leclerc, bol rýchlejší. To znamená, že niečo vo Ferrari nehrá. Mohlo by to byť tým, že stajňa chce viac pomôcť Leclercovi, ale nasadiť na Vettelovo auto nesprávne súčiastky a spomaľovať ho nedáva význam,” hovorí zamyslený Nick Heidfeld. “Pretože oni chcú získať čo najviac bodov do konštruktérskeho šampionátu.”

Quick Nick má pre Vettela jednu radu: “Vo Ferrari si musí presadiť, aby sa dôkladne prezrelo jeho šasi. Zo svojej skúsenosti totižto viem, že tím o takom niečom nechce od pilota ani počuť.” Nuž a teraz, uprostred pretekovej trojičky, to bude znamenať ďalšiu prácu v už beztak plnom programe.

Heidfeld nehovorí o šasi len tak, stačí drobná trhlina alebo zle nastavená súčiastka a auto sa môže správať úplne inak. Vettel pritom po pretekoch vyhlásil, že v porovnaní s Leclercom stráca počas celého kola, nie iba v niektorých pasážach, a nejazdí horšie ako inokedy.

V histórii existuje nejeden prípad, kedy dôkladná kontrola šasi jazdcovi pomohla. Keď sa Heinz-Harald Frentzen v roku 1997 vrátil do Williamsu, mal sa stať majstrom sveta. No už od začiatku sezóny sa zdalo, že vyšiel z cviku. Na prvých troch veľkých cenách jednoznačne zaostával, na svojho kolegu a napokon aj majstra sveta Jacquesa Villeneuveho strácal aj jednu sekundu na kolo.

Až po pretekoch v Argentíne Williams prešiel všetky údaje a prezrel celé auto. Zistilo sa, že jeden z mladších inžinierov si pomýlil jednotky — štandardný palec (2,54 cm) s nemeckým palcom (2,634 cm) — a tlmiče nastavil nesprávne. Inžinieri chybu hravo opravili a Frentzen sa dostal späť do rytmu. Nasledujúce preteky v Imole vyhral.

Nuž a niečo podobné zažil aj Daniel Ricciardo tento víkend. Po piatku nebol spokojný so svojím monopostom, ktorý sa správal zvláštne. “Po niektorých jazdách som bol spokojný, potom som nebol spokojný, potom som bol spokojný,” komentoval Ricciardo. Inžinieri nakoniec našli na jeho šasi trhlinku a v piatok v noci dostal Austrálčan nové. Situácia sa následne zlepšila. Ricciardo po štarte z ôsmeho miesta takmer dosiahol na pódium.