logo F1online.sk

Russell pochválil promptnú reakciu FIA: Je to dobré pre všetkých

George Russell
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 6. 2022

FIA trvalo iba dni, kým podnikla kroky v záujme zamedzenia nepríjemnému poskakovaniu. V tejto sezóne sa objavilo niekoľko jeho foriem a táto zmena by mala mať pozitívny efekt na všetky. Teší sa aj šéf jazdeckej asociácie George Russell, ktorý privítal promptnú reakciu zo strany kompetentných.

Anglické výrazy porpoising, bouncing a bottoming sa začali používať synonymicky na vyjadrenie poskakujúceho monopostu. Neoznačujú však rovnaký jav. Pojem porpoising veľmi dobre poznáme zo začiatku sezóny, keď monopost nadskočí v dôsledku odtrhnutia vzduchu od časti karosérie, okolo ktorej má obtekať.

Tento jav sa tímom podarilo čiastočne alebo úplne odstrániť, dokonca aj takému Mercedesu, ktorý v Barcelone dokázal auto nastaviť veľmi nízko a mal veľmi dobré tempo. Sľubné vyhliadky na zlepšenie výkonnosti monopostu W13 však utŕžili veľký šrám v Monaku a Baku, kde sa dostavili javy označované ako „bouncing“ a „bottoming“, ktoré tu boli aj predtým, avšak problém s porpoisingom ich dokonalo zakamufloval. V stručnosti sa jedná o nepríjemný jav, keď auto v dôsledku nastavenia nízkej svetlej výšky a tvrdého odpruženia naráža do hrboľatého asfaltu. Čím je trať hrboľatejšia, tým nepríjemnejšie to je. V Baku sme teda neboli svedkami porpoisingu, ale bouncingu a bottomingu.

Nech sa už jedná o čokoľvek, FIA sa novou technickou direktívou snaží porátať so všetkými týmito negatívnymi javmi stanovením limitov pre poskakovanie. Samotné tímy budú povinné zvoliť také nastavenie, ktoré jazdcom neurobí peklo zo života. To by však malo negatívne ovplyvniť výkonnosť niektorých tímov a podľa odborníkov tým najviac utrpí Mercedes.

„Možno si všetci hovoria, že toto je niečo, na čo každý v Mercedese tlačil, ale čisto z výkonnostného hľadiska… tak zmenu sme nechceli, pretože ak príde nejaká zmena, tak nikdy neviete, či bude hrať vo váš prospech alebo pôjde proti vám,“ povedal pilot Mercedesu George Russell pre Sky Sports.

„Myslím si však, že toto je niečo, o čom sme my jazdci hovorili. Smerom do budúcna sme chceli zmenu, pretože minulý víkend sme zažili niečo, čo z dlhodobého hľadiska skrátka nie je udržateľné,“ dodal britský pretekár.

Jeho úloha pritom nie je nezanedbateľná, keďže George je v súčasnosti aj šéfom jazdeckej asociácie. Každé jeho vyjadrenie tak treba vnímať aj v širšej perspektíve, pretože zastupuje nielen záujmy svoje a svojho tímu, ale aj všetkých jazdcov. Ak sa pozrieme na jeho vyjadrenia v posledných týždňoch ako na vyjadrenia šéfa GPDA, tak svoju úlohu si zastal. Svojim hlasom sa podieľal na promptnej reakcii FIA a už teraz sa verejnosť zhoduje na tom, že nová direktíva je z pohľadu bezpečnosti a ochrany zdravia krokom vpred.

Na druhej strane je Russell aj pilotom Mercedesu a odborníci sa tiež zhodli na tom, že posledná zmena negatívne ovplyvní výkonnosť monopostu W13.

„Nezáleží na tom, na akej lodi ste, poskakovanie nie je nijak príjemné. Či už poskakujete alebo neposkakujete, ale auto v dôsledku nastavenia nízkej svetlej výšky naráža do asfaltu. Ani jeden z týchto javov nie je príjemný,“ hovorí Russell.

„Myslím si, že je sľubné, ako priamočiaro FIA reagovala. Netrvalo im týždne ani mesiace prijať politické rozhodnutie vedúce k takejto zmene. Pokiaľ ide o bezpečnosť, veci treba riešiť čo najskôr. Myslím, že je to dobré pre všetkých,“ dodal pilot Mercedesu.

Súvisiace články