logo F1online.sk

Udalosťami nabitú VC Španielska ovládol Verstappen, Leclerc nedokončil

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala22. 5. 2022

Veľká cena Španielska priniesla veľmi intenzívny priebeh, ktorý dokonalo nahrával Charlesovi Leclercovi. Ten v úvode ťažil z veľkých problémov najbližších súperov, avšak ten najväčší v nedeľu postihol práve jeho, keď musel pred polovicou pretekov odstúpiť pre poruchu. K víťazstvu si tak dokráčal Max Verstappen, ktorý v priebehu pretekov čelil mnohým príkoriam, no napokon to bol on, ktorý sa v Barcelone postavil na najvyšší stupienok.

Už od začiatku pretekov bolo jasné, že uvidíme minimálne dvojzastávkové stratégie. Všetci okrem Lewisa Hamiltona, ktorý štartoval na stredne tvrdých pneumatikách, zvolili mäkké zmesi.

Na štarte sa nám poradie v najlepšej dvojke nezmenilo. O dve miesta sa prepadol Carlos Sainz a katastroficky dopadlo úvodné kolo pre duo Lewis Hamilton – Kevin Magnussen, ktorí spolu kolidovali v štvrtej zákrute. Obaja museli zájsť do boxov a prepadli sa hlboko za hlavný balík.

V úvodných kolách zvádzali súboje hlavne piloti v strede poľa. Mick Schumacher sa po štarte ocitol na šiestom mieste, ale pomerne rýchlo sa cez neho prepracovali Valtteri Bottas a Esteban Ocon.

V 7. kole postihla ďalšia katastrofa Carlosa Sainza, ktorý sa roztočil pri prejazde štvrtou zákrutou. Iba o dve kolá neskôr urobil takmer identickú chybu aj Max Verstappen. Prvý sa prepadol na jedenáste miesto, druhý na štvrté za bojujúce duo Russell – Pérez. Mexičan nedokázal pilota Mercedesu prekonať, a tak v 11. kole siahol Red Bull po tímovej réžii a svojich jazdcov prehodil.

Mercedes sa v pretekovom tempe začal rýchlo trápiť. George strácal na lídra takmer sekundu na kolo a britský mladík poukazoval na fakt, že jeho auto sa trápi s prehrievaním. Verstappen čelil zakrátko ešte väčším problémom, keď mu podobne ako v kvalifikácii zlyhalo DRS a nemohol ho použiť, aby prekonal Russella. Red Bull tak nemal inú možnosť, musel Maxa zastaviť a skúsiť undercut.

Spolu s ním však zastavil aj Russell, a tak si to musel Verstappen vybojovať na trati. Chvíľku to vyzeralo, že jeho DRS opäť funguje, no potom sa mu opäť neotvorilo. Navyše, keď sa klapka na jeho zadnom krídle konečne rozhodla otvoriť, George Russell nemal ani prinajmenšom vôľu pustiť ho a bránil sa tvrdo.

Všetko tak hralo v prospech Charlesa Leclerca. Ten zastavil až medzi poslednými (v 21. kole) a vďaka chybe Verstappena, jeho nefunkčnému DRS a obrane Russella vyšiel na trať s päťsekundovým náskokom a o osem kôl čerstvejšími pneumatikami.

Krátko po jeho zastávke sa Red Bullu podarilo DRS spojazdniť a Verstappen sa vrhol do útoku. Russell však nedal svoju kožu vôbec lacno. V jednom momente už bol Max pred ním, avšak George sa brilantným manévrom dostal späť dopredu. Verstappen sa následne nadýchol na druhú ofenzívu, ale opäť mu zlyhalo DRS. Chlapci nám tu predviedli parádne pretekárske umenie a poďakujme za to aj novým technickým pravidlám.

V 27. kole však postihla Ferrari najväčšia katastrofa sezóny. Charles Leclerc totiž pre poruchu odstúpil z pretekov a Scuderia prišla o takmer isté víťazstvo. V čele sa tak ocitol George Russell. Red Bull sa krátko nato rozhodol Verstappena zastaviť a pokúsiť sa o ďalší undercut. Obuli mu však mäkké pneumatiky, čo Max nemohol zvládnuť do konca. Krátko potom však začali do boxov po druhýkrát prichádzať ďalší piloti, a to sme nemali za sebou ešte ani polovicu pretekov. Práve stratégia s tromi zastávkami sa ukázala ako tá najrýchlejšia.

V 30. kole zaútočil na Russella Pérez a vďaka funkčnému DRS predbiehací manéver pohodlne dokonal. Nakrátko sa nám dianie na trati trochu upokojilo. Max Verstappen prepol na vyšší rýchlostný stupeň a po trati priam lietal. Bol tak o dve sekundy rýchlejší než všetci ostatní. Už v 36. kole dohnal Russella, ktorý však pred takmer istým predbehnutím zahol do boxov na druhú zastávku. Krátko po ňom zastavil aj líder Sergio Pérez.

Na čelo sa tak dostal Verstappen, ktorý začal naberať náskok na Russella, aby sa po tretej zastávke vrátil na trať pred neho. Maxovi sa to po zastávke v 44. kole aj podarilo. Holanďan sa na svojho kolegu rýchlo dotiahol a Mexičan dostal správu, aby ho pustil dopredu. V 49. kole Checo v nájazde do štvrtej zákruty uhol a nechal obhajcu titulu ísť.

V ostatných sedemnástich kolách tak Red Bullu stačilo oba monoposty doviezť do cieľa. To sa im aj podarilo a vo zvyšku pretekov sme videli pohyby v podstate už len v strede poľa, ak teda odrátame súboj Valtteriho Bottasa, Carlosa Sainza a Lewisa Hamiltona o štvrté miesto. Najlepšie to vyzeralo pre Hamiltona, ktorý predbehol Sainza a dostal sa na štvrté miesto. Krátko pred koncom však Mercedes postihli veľké problémy a obaja piloti dostali príkaz výrazne spomaliť. Nevieme, o aký problém sa jednalo (zrejme išlo o komplikácie s chladením) no Sainz si vďaka tomu s pilotom Mercedesu pohodlne poradil.

Zvíťazil tak Verstappen pred Pérezom a veľmi cenné tretie miesto si po ďalšom peknom výkone odniesol George Russell. Bodovanú desiatku doplnili Sainz, Hamilton, Bottas, Ocon, Norris, Alonso a Cunoda.

Max Verstappen je po dnešku taktiež novým lídrom jazdeckého šampionátu.

FOM