Do F1 vstupuje ďalší dodávateľ motorov! General Motors sa registroval pre rok 2028
V predvečer Veľkej ceny Las Vegas uzreli svetlo sveta ohromujúce novinky. Snaha Michaela Andrettiho o vstup do Formuly 1 sa po najnovšom stanovisku General Motors exponenciálne zvýšila. Najväčší podporovateľ jeho tímu, americký koncern General Motors, totiž formálne oznámil svoj úmysel postaviť vlastnú pohonnú jednotku.
Americký gigant si prostredníctvom svojej automobilky Cadillac podal u Medzinárodnej automobilovej federácie oficiálnou cestou prihlášku a má záujem vstúpiť do Formuly 1 od roku 2028 ako ďalší dodávateľ motorov. Ferrari, Mercedes, Red Bull Powertrains (Ford), Hondu, Renault a Audi by tak mohol rozšíriť už siedmy dodávateľ pohonných jednotiek, čo je vskutku ohromujúce číslo. Z vyjadrenia automobilky je pritom zrejmé, že Andretti je imanentnou súčasťou ich úsilia o vstup do Formuly 1.
Cadillac a General Motors už pred časom vyjadrili svoju vôľu podporiť „skutočný“ americký tím, ale zatiaľ „len“ ako sponzor. To súperom nestačilo a tvrdili, že ani s finančnou podporou GM nie je Andrettiho ponuka dostatočne atraktívna, aby sa vyslovili v prospech vstupu jedenásteho tímu do Formuly 1. Nuž, uvidíme, ako sa situácia zmení po Veľkej cene Las Vegas, na ktorú plánuje zavítať aj najvyššie vedenie General Motors v spoločnosti Michaela Andrettiho, aby lobovali za vstup jedenásteho tímu, ktorý by sa od roku 2028 mohol stať americkým továrenským tímom.
„Sme nadšení, že náš nový tím Andretti-Cadillac bude poháňaný pohonnou jednotkou General Motors,“ prehlásil prezident amerického koncernu Mark Reuss, čím dal jasne najavo, že jeho spoločnosť počíta s Andrettim a neplánuje sa spájať s jedným z už existujúcich tímov. „Sme presvedčení, že vďaka našim bohatým technickým a pretekárskym skúsenostiam vyvinieme úspešnú pohonnú jednotku pre tento seriál a vytvoríme z Andretti-Cadillac skutočný továrenský tím.“
„Budeme pretekať na najvyššej úrovni proti tým najlepším s vášňou a poctivosťou, ktorá pomôže pozdvihnúť úroveň tohto športu v očiach fanúšikov pretekov na celom svete,“ dodal Reuss odhodlane. Spoločnosť pritom prezradila, že už začala s testovaním prvej „prototypovej technológie“ a plánuje prostredníctvom F1 prehĺbiť svoje poznatky v oblasti elektrifikácie, hybridizácie, udržateľných palív, vysoko účinných spaľovacích motorov a softvéru.
Andretti plánuje vstúpiť do Formuly 1 už v roku 2025 a podľa vlastných slov už začal s testovaním svojho prvého prototypu vo veternom tuneli, hoci ešte nevie, či so svojou snahou aj uspeje. Ak by to však dokázal a ak Cadillac dostane zelenú pre rok 2028, znamenalo by to, že Andretti bude musieť tri roky spolupracovať s jedným z aktívnych dodávateľov motorov. Americký tím mal podpísanú predbežnú dohodu s Renaultom, ale tá podľa zástupcov francúzskej stajne už vypršala.
Viaceré zdroje, vrátane portálu Motorsport.com, pritom pripomínajú, že ak „Andretti nedostane od FOM zelenú, je pravdepodobné, že GM svoj záujem o F1 pozastaví“. Svojimi slovami to podčiarkol aj sám Reuss. „GM je odhodlané spolupracovať s Andrettim na okruhoch Formuly 1. Kooperácia medzi Andrettim a Cadillacom spája dva jedinečné subjekty stvorené pre motoršport. Oba majú dlhý rodokmeň plný úspechov vo svete motoristického športu na celom svete.“