logo F1online.sk

Podľa Williamsu je Mercedes taký rýchly, že tímy by museli zvážiť jeho skopírovanie

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2020

Monopostu W11 z dielne Mercedesu sa tento rok nič nevyrovná. Vo Williamse sú ohúrení z rýchlosti strieborných šípov v čiernom prevedení. Nebyť postupného zmrazovania techniky, vraj by všetky tímy zo stredu poľa vrátane Williamsu museli prehodnotiť, či by nebolo pre nich lepšie pokúsiť sa skopírovať Mercedes ako snažiť sa vyvinúť vlastné riešenie.

Že sa to dá, potvrdil Racing Point, ktorý sa tlačí do pozície druhého najrýchlejšieho tímu v štartovom poli. Zatiaľ netušíme, či tento obrovský pokrok bol dosiahnutý legálnou cestou, keďže komisári ešte nerozriešili protest Renaultu. Ak by sa však ukázalo, že ku takémuto kopírovaniu došlo v súlade s regulami, podľa pretekového inžiniera Williamsu Dava Robsona by to mohlo ovplyvniť vývoj viacerých tímov.

“Myslím si, že to by sa potenciálne mohlo stať,” zamyslel sa Robson nad eventualitou, že by tento rok nedošlo k zmrazeniu techniky, pre motorsport.com. “Myslím si, že je zrejmé, že posledných pár rokov mal Mercedes monopost, ktorý vyčnieval. Aj keď Red Bull a Ferrari na istých okruhoch excelovali, Mercedes má balík, s ktorým môžete ísť kamkoľvek.”

“Nech to už robia akokoľvek, je to fenomenálne. Ich rýchlosť hraničila s nehanebnosťou v porovnaní so zvyškom poľa,” pokračuje na margo maďarského víkendu. “Keď sa pozrieme realite do očí, a na spôsob, ako sa to Racing Pointu podarilo, myslím si, že by bolo treba tomu dať šancu. Ak sa dá získať toľko času na kolo a dá sa to spraviť takto, podľa mňa by ste sa mali vybrať na túto cestu.”

Čím viac tímov by sa rozhodlo skopírovať Mercedes, tým by mohli byť v Brackley spokojnejší. Ich reálnym súperom by brali body, no na druhej strane továrenský tím by nikdy nepredbehli. Kopírovacie tímy by totižto boli neustále o krok vzad. Pochopiť myšlienky a celý koncept auta totižto nie je vôbec ľahké, prizvukuje Robson.

“Vždy platilo, že kopírovanie je dôležitá časť tejto hry. Problém je v tom, že tieto autá sú také komplikované, že vy v skutočnosti potrebujete skopírovať koncept,” vysvetľuje Robson. Nejde to teda len o suché odmeranie rozmerov z fotografií. Treba k tomu čosi viac. “Ak si viete zaobstarať všetky tie fotografie, prezrieť si všetky zábery a pochopiť, ako a prečo Mercedes funguje, tak sa to môže podariť spojazdniť aj vám.”

“V niektorých veciach je pomerne zrejmé, čo robia, napríklad ohľadom nastavenia svetlej výšky. Vidíte aj nejaké kľúčové kusy aerodynamických súčiastok. Ak ich viete skopírovať a pochopiť, ako fungujú, a prinútiť ich fungovať aj na vašom aute, tak je to fér. Nevidím v tom problém. Myslím si, že to je súčasť tejto hry a oni v nej odviedli výbornú prácu.”

Aj samotný Racing Point priznal, že sa mu spočiatku nedarilo dosiahnuť so svojou vlastnou verziou Mercedesu dobré výsledky, keď ho testoval vo veternom tuneli. Takémuto riziku sa vystavuje každý tím, ktorý by sa rozhodol skopírovať cudzie riešenie. Otázkou len je, či a ako rýchlo by sa vedel s problémami vysporiadať?

“Možno si v Racing Pointe povedali, že keďže v roku 2021 prídu veľké zmeny pravidiel — tie napokon prídu až v roku 2022 —, tak si môžu dovoliť zariskovať. Finančne sú zastabilizovaní, takže ak by to tento rok nevyšlo, až tak by na tom nezáležalo,” zamyslel sa odborník Williamsu.

Racing Point napokon vyhral dvakrát. Nielen, že tento rok bude jazdiť na popredných priečkach, ale ešte aj budúci. To všetko vďaka odvahe inžinierov. “Myslím si, že rozhodnúť sa úplne zmeniť váš koncept, je nesmierne ťažké. Musíte mať sebavedomie, že to dokážete skopírovať, pochopiť a postarať sa o to, aby to fungovalo.”

“Potrebujete koncept. Nemôžete si to len odfotiť a skopírovať, a očakávať, že to bude fungovať. Na to je to príliš komplikované. Mali by ste však nad tým seriózne pouvažovať, keď sa pozriete, aký úspech tento prístup prináša. Museli by ste to veľmi, veľmi vážne zvážiť,” zdôraznil Robson.

Súvisiace články