logo F1online.sk

Posunúť sa nahor bude trvať dlhšie, Williams presúva svoje úsilie na rok 2024

Alex Albon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 6. 2023

Dokáže sa legendárna značka Williams ešte niekedy vrátiť na správnu cestu? Keď tím prechádzal v roku 2020 do rúk nových majiteľov, sprevádzal tento krok drobný optimizmus. Stajňa síce už nikdy nebude ako predtým a prešla do rúk pomerne neznámeho subjektu bez tradície v motoristickom športe, ale jej budúcnosť vyzerala celkom zaistená. Pohľad na posledné tri roky a monopost FW45 však našepkáva, že rozpočet na chod tímu je stále dosť obmedzený. Aj šéf pre výkonnosť monopostov stajne Dave Robson priznáva, že Williams má pred sebou ešte dlhú cestu.

Pozitívnych signálov sme za tie roky videli niekoľko. Aj keď sa tím stabilne držal na poslednom mieste, dokázal aspoň miestami vyzvať svojich súperov a zabodovať. Obaja súčasní piloti stajne jazdia bez bohatých sponzorov za sebou a tím má nového šéfa Jamesa Vowlesa.

Úspešný inžinier si však rýchlo po svojom príchode uvedomil, že stajni chýbajú na zlepšenie aj základné nástroje, čo ostatne dokumentovala aj havária Logana Sargeanta a následné odhalenie veľmi primitívnej podlahy Williamsu.

„Práci Jamesa Vowlesa absolútne dôverujem,“ povedal šéf pre výkonnosť stajne Dave Robson. „Podľa stanovených časových harmonogramov nám môže trvať až do roku 2024 a nasledujúcich, než ukážeme skutočný progres.“

„Prebieha dosť intenzívna prestavba a reštrukturalizácia. Získať jeho skúsenosti s najmodernejším tímom, je pre nás dosť poučné.“

„Znamená to však, že pravdepodobne je pred nami ešte viac práce, než sme sami očakávali. Nebude toho málo, ale dôležité je, že sme uviedli do pohybu všetky správne kolieska, aj keď všetko má svoj čas,“ dodal Robson.

Williams v tomto roku vylepšil svoj monopost len minimálne. Ako poznamenal aj sám Alex Albon, tím sa bude posúvať vpred hlavne prostredníctvom zlepšovania nastavenia, čo pretekár ani fanúšik nepočuje rád. Monopostu FW45 chýba prítlak a riešenie tohto problému je stále v nedohľadne.

Vo Williamse nepopierajú, že tím postupne presúva svoje zdroje na nasledujúci rok, ale to ešte neznamená, že v tejto sezóne nenasadí ďalšie vylepšenia. Na otázku, či je hlavným cieľom budúci rok alebo zlepšenie súčasného monopostu, Robson odpovedal: „Je to tak trochu oboje.“

„Tieto dve veci nie sú jedno a to isté, ale do istej miery majú mnoho spoločného, pretože stále potrebujete porozumieť drobným detailom slabých stránok auta a uistiť sa, že aspoň nejaká zmena vykonaná do konca tohto roka urobí presne to, čo sa od nej očakáva a zároveň pomôže väčším úpravám vykonaným v budúcom roku,“ povedal Robson, čím dal jasne najavo, že žiadne veľké alebo zásadné úpravy nemáme od Williamsu očakávať.

Najpodstatnejšie tak bude sa do konca roka 2023 čo najviac naučiť. „To je tá najdôležitejšia vec,“ pritakáva Robson. „Chcete porozumieť drobným detailom, ktoré sa vyskytnú v určitých typoch zákrut, a prečo sa auto nespráva tak, ako by si jazdci želali. Myslím si, že máme pomerne dobrú predstavu, ale samozrejme, nie je ľahké ju zrealizovať.“