logo F1online.sk

Andretti: Rozhodnutie FIA a FOM môže prísť až v septembri alebo októbri

Michael Andretti
© Andretti Autosport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 5. 2022

Keď Andrettiovci začiatkom roka s veľkou pompou svetu oznámili svoj úmysel vstúpiť do Formuly 1 s novým tímom, zostala veľká časť formulovej verejnosti zaskočená. Rozpútalo to vášnivú diskusiu, v ktorej sú najhlasnejšími trúbami Michaelov otec a majster sveta z roku 1978 Mario Andretti a samotní šéfovia tímov, ktorí zdá sa nie sú nadšení z toho, že by sa o svoj koláč mali deliť. Pre Michaela bol tak víkend v Miami nesmierne dôležitý.

Andretti si zrejme myslel, že pomyselnú „pečiatku“ od FIA a FOM získa v priebehu pár týždňov alebo maximálne za mesiac. Veci sú však očividne zložitejšie. Ani po viac ako dvoch mesiacoch totiž nevie, či mu vstup umožnia a pár mesiacov si ešte počká. To nie je práve ideálne, keďže Andretti Global naďalej investuje a pripravuje sa na vstup. Tieto milióny však nakoniec môžu vyjsť vnivoč.

Aj preto potreboval v Miami zabrať a so svojimi partnermi absolvoval rad dôležitých schôdzok. Minulý týždeň už rokoval so samotným prezidentom FIA Mohamedom bin Sulajemom. Témou bolo práve spojenie Andretti Global a Formuly 1. Podľa Michaelových slov mal po skončení Veľkej ceny Miami absolvovať aj stretnutie s FOM, a teda aj so Stefanom Domenicalim.

„Stretnutie s FIA prebehlo dobre,“ povedal Michael Andretti pre IndyStar. „Rokovanie sme opúšťali s dobrým pocitom. Myslím si, že Mohamed nás podporuje, ale tento proces je rozsiahly. Odpoveď však ešte nejaký čas nedostaneme. Môže to trvať až do septembra alebo októbra. Investujeme naše finančné prostriedky, aby sme udržali všetko v chode a dúfame, že nakoniec to miesto dostaneme. Vieme, že riskujeme, ale cítime, že to za ten risk stojí.“

Podľa jeho slov toto vysoko rizikové investovanie zahŕňa „najímanie ľudí na úrovni, ktorú teraz potrebujeme“. Potvrdil tiež, že čoskoro sa začne aj výstavba novej továrne pre potreby F1 v Indianapolise. „Dúfajme, že stavba začne v auguste,“ povedal Andretti.

Peniaze tak tečú a Michael bude potrebovať stovky a stovky miliónov. K tým treba pripočítať ešte poplatok 200 miliónov dolárov pre súčasnú desiatku tímov, ktorému sa takmer istotne nevyhne, keďže je v hre podiel na potenciálne miliardovom koláči.

Michael tiež dostal zaujímavý nápad. V sobotu sa v padoku snažil zastihnúť všetkých desať šéfov tímov a prosiť o ich podporu. Mal so sebou aj hárok papiera, na ktorom zbieral podpisy na podporu svojho projektu zo strany šéfov desiatky stajní. Ten následne chcel prezentovať FOM ako dôkaz o tom, že ho podporujú aj jeho budúci konkurenti, hoci z procesného hľadiska to má len symbolický význam.

Reportéri portálu IndyStar ho videli zastihnúť šéfa McLarenu Zaka Browna a tiež, ako kalifornský rodák hárok osobne podpísal. Andretti tiež zastihol Frédérica Vasseura, Franza Tosta a po asi dvadsaťminútovom čakaní aj Christiana Hornera, s ktorým sedel pár minút. IndyStar pred týmto stretnutím videlo na papieri iba podpisy Browna a Laurenta Rossiho z Alpinu, ktorého podpora je samozrejmá, nakoľko on má byť dodávateľom pohonných jednotiek pre Andrettiho.

IndyStar uvádza, že Horner svoj podpis nepridal. Vieme tak iba o podpore dvoch tímov. Podľa Sky Sports nakoniec Andretti zakončil svoju púť so štyrmi podpismi a sám Michael povedal, že „cíti podporu približne polovice šéfov tímov v padoku“.

Je teda záhadou, kto by to mohol byť. Podporne sa vyjadroval napríklad Jost Capito z Williamsu, ktorý je však v tejto otázke zrejme „na motúzikoch“ Tota Wolffa a Mercedesu. Tí teda nevyzerajú, že by boli z Andrettiho prítomnosti dvakrát nadšení. Podobne sa na tlačovke tváril aj Horner, ktorý však bol pred kamerami Sky Sports „chrumkavý“ a Briti reportovali, že podporu Red Bullu by Andretti získať mohol. Na druhej strane, podpis Franza Tosta po odchode z motorhomu AlphaTauri chýbal a podľa IndyStar to nepodpísal ani Horner. Detektívka tak môže pokračovať.

„Bolo pekné sa s Michaelom stretnúť,“ povedal Horner v sobotu večer. „Majú očividne veľké ambície, ale myslím, že je to skôr záležitosť Liberty Media, pretože na konci dňa je to čisto fiškálna otázka. V konečnom dôsledku je to teda otázka pre držiteľov práv, na koľko si oni cenia jedenásteho účastníka.“

„Nevyčítam mu, že sa o to pokúša,“ dodal Horner.

A to je presne ten kameň úrazu. Šéfovia tímov sa môžu tváriť neprajne (alebo prajne), predkladať argumenty pre a proti, no v konečnom dôsledku nemajú právo do tohto procesu prehovoriť. Skrátka, dostanú dvadsať miliónov, a to je všetko. Teda, nevieme, čo presne hovorí Concordská dohoda, no podľa slov samotného Andrettiho je to iba medzi ním, FIA a FOM, hoci ani tá si desiatku stajní nechce rozhnevať.

„Desať tímov nie je to správne číslo. Platnosť Concordskej dohody končí v roku 2025 a taký Red Bull vlastní dva tímy. Keď sa oni odrazu rozhodnú skončiť, zostane vám šestnásť monopostov. S takým počtom jednoducho nemôžete pretekať,“ povedal Andretti.

Súvisiace články