logo F1online.sk

Mercedes chce pokračovať s vývojom systému DAS

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala26. 7. 2020

Mercedes tento rok ťaží aj z inovatívneho systému DAS, ktorý pre túto sezónu odolal aj protestu zo strany Red Bullu. Už čoskoro sa však situácia zmení, pravidlá pre sezónu 2021 zakazujú použitie takejto pomôcky. Pre Mercedes to ale neznamená, že by systém prestal vyvíjať, tvrdí technický riaditeľ tímu James Allison.

Možnosť zmeniť uhol zbiehavosti kolies Mercedes využíva predovšetkým v kvalifikácii, keďže si vie vďaka nemu lepšie pripraviť pneumatiky na ostré kolo. Valtteriho Bottasa sme ho však videli používať aj v Maďarsku krátko potom, čo z intermediálnych pneumatík prezul na stredne tvrdé sliky. Trať bola ešte pomerne chladná a pár kilometrov by potrvalo, kým by sa gumy zohriali, nuž a preto dostal Fín od svojho inžiniera pokyn, aby si pomohol aj spomínaným systémom.

V Maďarsku pomohla Mercedesu ešte jedna vec; nasadili mierne odľahčenú verziu systému DAS. Keďže Red Bull Ring je k autám dosť agresívny a boli to vôbec prvé veľké ceny, ktoré musel systém zvládnuť, inžinieri z Brackley radšej stavili na istotu a kľúčové prvky dodatočne vystužili.

Odľahčením sa však vývoj systému nekončí, prezrádza technický riaditeľ Mercedesu James Allison pre Autosport: “Pre nás je to stále úplne nový systém. Ako, kde a kedy využijeme čo najviac z tej príležitosti, je do istej miery stále predmetom nášho skúmania.”

“V priebehu sezóny to budeme stále vyvíjať. Nie je to uzavretá kapitola. Dúfame, že z neho vyťažíme ešte viac, ak sa v nasledujúcich pretekoch budeme vedieť rýchlo učiť,” nechal sa počuť britský inžinier.

Nedá sa však povedať, že by Mercedesu zaistil víťazstvá len systém DAS. Môže za to celý balík vylepšení, ktoré inžinieri pripravovali počas zimy. Toto Wolff rovnako konštatuje, že za uplynulými úspechmi Mercedesu “nikdy nebola jedna vec”.

“Je to veľké množstvo vecí, ktoré sa stretli,” vysvetľoval Wolff. “Je to investovanie do správnych oblastí. Je to o inováciách, ktoré dokážeme extrahovať z nášho výskumu a vývoja. No vo svojej podstate ide o ľudí, ktorí to majú na starosti. Za tie roky sme videli, že jedna generácia za druhou postupne preberá zodpovednosť a prispieva k výkonom tímu.”

“Nejde tu len o inžiniersku stránku veci, o ktorej neustále hovoríme, ale o každú jednu oblasť. Či je to marketing, komunikácia, sociálne siete, sponzoring — verím tomu, že toto všetko robí náš tím úspešnejším. V každom prípade sa nesmieme nechať uniesť tým, že si pomyslíme, akí sme najlepší. Vtedy začnete rýchlo prehrávať,” doplnil.

Súvisiace články