logo F1online.sk

Formula 1 maršálov netestuje, tí sa cítia ako “občania druhej kategórie”

Červená vlajka, Lance Stroll
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala26. 7. 2020

Formula 1 dodržiava na veľkých cenách do detailov rozpracované bezpečnostné protokoly. Zdá sa však, že aj tie majú ďalšiu dieru. Vedenie odmieta testovať maršálov na trati, hoci im samotným bolo povedané, že aj oni budú testovaní. Maršáli sa búria, že na nich Formula 1 hľadí len ako na “nutné zlo”.

Na pretekoch v Silverstone sa maršáli budú starať o bezpečnosť pilotov hneď dva súťažné víkendy za sebou. Všetkých zhruba 400 z nich sú dobrovoľníci a svoje úlohy si plnia bez nároku na odmenu. Formula 1 na nich ušetrí, no šetriť ešte aj tým, že ich nedajú testovať, je podľa maršálov sklamanie.

Britský Guardian sa dostal k dokumentácii, ktorá potvrdzuje, že maršáli mali byť testovaní. Pre oba víkendy má byť “kľúčové” otestovanie všetkých pracovníkov na COVID-19, píše sa v správe. Na začiatku mesiaca sa však situácia zmenila a maršáli, ktorí neplnia úlohy v padoku, boli z testovacieho zoznamu vyškrtnutí.

“Ak mám byť úprimný, cítim sa byť oklamaný,” cituje britský zdroj jedného z maršálov, ktorý už dlhé roky chodí vypomáhať na VC Veľkej Británie. “Tridsať alebo 40 percent maršálov má pocit, že niečo nie je v poriadku a nie sú s tým spokojní. Máme pocit, akoby sme boli občanmi druhej kategórie. Keďže nie sme v priamom kontakte s tímami, tak na nás až tak nezáleží…”

Maršálom mimo padoku bude pri vstupe meraná teplota. Význam tejto kontroly je tiež pochybný, čo sme videli už v Rakúsku v prípade Landa Norrisa. Do padoku bol vpustený potom, čo si fľašou vody mal ochladiť čelo, aby mu bezkontaktný teplomer, ktorý bol pri meraní použitý, ukázal prípustnú hodnotu.

Nuž a keď pomyslíme na to, že maršáli sa môžu dostať do kontaktu s pilotmi po prípadnej nehode, alebo pomáhať priamo pri vyslobodzovaní pilota z kokpitu, vyvstáva tu otázka, či je skutočne bezpečné, aby nemali spravené testy na koronavírus.

“Keď bola prezentovaná iniciatíva We Race as One (Pretekáme ako jeden), tak sme ju podporovali, mali sme z toho dobrý pocit. Teraz ale cítime veľké sklamanie,” priznáva jeden z maršálov. “Je to ako dostať facku, keď si uvedomíme, koľko času, peňazí a úsilia dávame rok čo rok do práce maršála. Cítime sa byť nechcení alebo ako nevyhnutné zlo.”

“Vykresľuje sa tu obraz, že robia všetko preto, aby to bolo bezpečné. Je zrejmé, že to nie je pravda,” pokračuje nemenovaný maršál. “Je to kvôli škrtaniu nákladov? No, keď už na mieste odoberiete 4500 vzoriek, nemôžete pridať tých pár sto ľudí k tomu?”

Podľa hovorcu FIA vládne s aktuálnymi bezpečnostnými protokolmi spokojnosť. “Protokoly ohľadom testovacích procedúr na preteky Formuly 1 sa od začiatku sezóny nezmenili a počas prvých troch pretekov boli veľmi efektívne. Zásady správania sa jasne určujú, čo je potrebné pre prvú a pre druhú skupinu. Tá prvá definuje prostredie s vyšším rizikom, a preto je nutné testovanie, pri tej druhej je riziko menšie, preto nie je nutné testovanie.”

“Kde to nie je možné, tak sú všetci na pretekoch povinní dodržiavať odstupy a nosiť ochranné pomôcky. A pokiaľ ide o vyslobodzovanie pilota, jazdci dostali inštrukcie, aby si nechávali prilby a rukavice na sebe až kým sa nevrátia do padoku do svojich skupín,” ozrejmil hovorca.

Súvisiace články