Inžinieri sa pýtali, či nemôžeme odstrániť všetok lak, smeje sa Robson | Magazín F1 - F1online.sk

Inžinieri sa pýtali, či nemôžeme odstrániť všetok lak, smeje sa Robson

fotka k článku undefined
zdroj: Williams F1

Čo je tento čierny monopost zač? Williams FW44 sa už ani nepodobá na ten, ktorý stajňa z Grove predstavila pred sezónou. V priebehu úvodných podujatí odstránil tím značnú časť lakovania. Dôvod je prostý, inžinieri sa snažili ušetriť veľmi cenné gramy a kilogramy na váhe. Šéf tímu pre výkonnosť monopostov Dave Robson však so svojimi ľuďmi chcel ísť ešte ďalej.

Ešte pri predstavení a na predsezónnych testoch bol Williams FW44 prevažne modrej farby. Tá z neho však postupne mizla. Tím „oholil“ väčšinu nosovej časti, zadné krídlo, časť monokoku, bočníc aj krytu motora.

Na toto, samozrejme, potrebovali povolenie svojich kolegov z marketingového oddelenia, avšak keď sa inžinieri vypravili do ich kancelárie, zdvorilo sa skúsili opýtať aj to, či by nebolo možné odstrániť celý lak.

„Samozrejme, že áno. Určite,“ odpovedal Robson na otázku, či diskutovali aj o možnosti odstrániť z auta celý lak. Nie je však ťažké pochopiť, prečo táto požiadavka napokon neprešla.

„Je to niečo, kde sa stretáva inžinierstvo a marketing, no nie? Všetci chceme, aby auto vyzeralo úchvatne, veď to k tomuto športu patrí.“

„Nie je to iba o lakovaní monopostu, ale udáva to tiež tóny a farby celej značky, čo je určite veľmi dôležité. Výsledkom je kompromis. Auto potrebuje nejakú viditeľnú identitu, ale v záujme sponzorov je aj ho čo najviac zrýchliť,“ dodal Robson.

Williams pritom nie je ani zďaleka jediný, ktorý k podobnému kroku pristúpil. Zápas s váhovým limitom sa podobnými krokmi pokúšajú vyhrať prakticky všetky tímy. Podľa niektorých vyjadrení váži celý lak monopostu okolo šesť kilogramov, čo nie je vôbec málo a pokušenie ušetriť časť z toho takýmto jednoduchým „trikom“, je skrátka príliš veľkým lákadlom.

Sám Robson nechcel prezradiť, koľko váhy týmto Williams ušetril, podľa jeho slov však bola zmena „významná“. Sám si pritom nemyslí, že postupným vývojom a znižovaním váhy bude lak na monoposty opäť pribúdať.

„Lakovanie je niečo viac než len čisto inžinierska záležitosť. Viem si však predstaviť, že to takto zostane, pretože bude drahé a časovo náročné ušetriť váhu iným spôsobom,“ uviedol Robson. „Ak ste spokojní s tým, ako auto v súčasnosti vyzerá, radšej investujete rozpočet do niečoho, čo auto zrýchli. Dúfam, že to takto zostane.“