logo F1online.skF1online.sk

Komisia F1 rozhodla: Viac šprintov, menej pneumatík a kamery v prilbách pre všetkých

Max Verstappen, Sergio Pérez po štarte VC Emilia Romagna 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 4. 2022

V utorok sa v Londýne konalo ďalšie z pravidelných zasadaní Komisie F1, ktoré ako to už býva zvykom, majú veľký vplyv na budúce smerovanie športu. Inak tomu nebolo ani teraz a FIA sa s nami podelila aj o niektoré závery, ktoré si zúčastnené strany schválili.

Finálne závery rozdelila FIA vo svojom stanovisku na štyri podoblasti: šprinty, nové pohonné jednotky, kamery v prilbách a redukovanie počtu pneumatík.

Šprintov bude šesť

Malo to už byť tento rok, ale kvôli nezhodám ohľadne rozpočtového stropu sme napokon zostali na troch šprintoch. V budúcom roku sa už šiestim šprintom (bohužiaľ alebo našťastie) nevyhneme.

„Po prvom z troch tohtosezónnych šprintov, ktoré sú medzi fanúšikmi a zainteresovanými stranami populárne, podporili tímy i Formula 1 rozšírenie počtu šprintov v sezóne 2023 z troch na šesť. Formát zostane nezmenený,“ uviedla FIA vo svojom stanovisku.

„FIA síce podporuje zvýšenie počtu šprintov, zároveň však vyhodnocuje ich dôsledky na prevádzku a personál. Komisii v tejto súvislosti poskytne spätnú väzbu,“ dodáva FIA.

Pohonné jednotky

Podľa prvotných informácií mala byť finálna podoba nových technických pravidiel pre pohonné jednotky už dávno známa. Stále tomu tak však nie je. Stanovené boli „iba“ princípy nových pravidiel a na ich finálnu podobu čakajú Porsche a Audi, ktoré po ich prehodnotení vyslovia definitívu.

FIA v posledných mesiacoch vykonala so svojim aerodynamickým tímom viacero skúšok, po ktorých chce prijať aj patričné zmeny aerodynamických predpisov v súvislosti s novými pohonnými jednotkami. Po vykonaní týchto skúšok vytýčila šesť ďalších cieľov, ktoré boli Komisiou schválené:

  1. Výrazné zníženie odporu vzduchu, ktoré pomôže zlepšiť udržateľnosť a efektivitu, a doplnia charakteristiky pohonných jednotiek.
  2. Udržať a vylepšiť nedávno získané poznatky o tesnom pretekaní a schopnosti monopostov tesne prenasledovať.
  3. Zmenšenie rozmerov monopostov.
  4. Zníženie alebo obmedzenie hmotnosti monopostov.
  5. Udržateľnosť: Pokračovať na ceste k štandardizácii alebo zjednodušení strategicky vybraných komponentov s cieľom obmedziť výdavky. Rozšíriť používanie udržateľných materiálov alebo technológií a zamerať sa na recykláciu.
  6. Pokračovať v inováciách v oblasti bezpečnosti, posunúť sa ďalej v oblasti aktívnych a navzájom prepojených bezpečnostných systémoch.

Kamery v prilbách

Na rozdiel od šprintov, nepanujú pri tzv. Driver’s Eye medzi fanúšikmi veľké rozpory. Kamery v prilbách a s nimi súvisiace úchvatné zábery sme si hádam všetci zamilovali. Môžeme sa tešiť, pretože v roku 2023 už nebudú mať kamery v prilbách iba vybraní piloti, ale všetci piloti.

„Fanúšikovia reagovali veľmi pozitívne a stali sa hodnotným doplnkom vo vysielaní veľkých cien. Jednomyseľne preto bola schválená zmena technických pravidiel pre rok 2023, ktoré nariadia povinné používanie týchto kamier v prilbách všetkých jazdcov,“ uviedla FIA.

Zníženie počtu pneumatík

Ani táto zmena nie je ničím novým a bola avizovaná už skôr. A aj táto je zameraná na ekológiu, pre ktorú sú pneumatiky hotovou katastrofou. FIA preto (zatiaľ iba skúšobne) zredukuje počet setov pneumatík pre každý tím. V sezóne 2023 si tak stajne na dvoch podujatiach vyskúšajú, aké je to hospodáriť len s jedenástimi sadami pneumatík miesto obvyklých trinástich.

Súvisiace články

Diskusia