logo F1online.sk

Mercedes si zúfa: V kvalifikácii patríme do stredu poľa

Lewis Hamilton
© Steve Etherington/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 4. 2022

V piatkovej kvalifikácii sa z pohľadu Mercedesu zopakoval starý známy scenár. Monoposty W13 nedokázali zohriať pneumatiky dostatočne rýchlo, na čo napokon aj doplatili v spleti červených vlajok. Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin konštatuje, že nejde o žiadne ojedinelé zakopnutie, Mercedes vraj z pohľadu kvalifikačnej rýchlosti spadol do stredu poľa.

Ako už strieborné šípy vysvetľovali v piatok, kameňom úrazu boli teploty pneumatík. Z tohto dôvodu sa Georgeovi Russellovi a ani Lewisovi Hamiltonovi nedarilo zajazdiť konkurencieschopný čas na prvý pokus, výraznejšie zlepšenie prichádzalo vždy až v druhom ostrom kole, keď už boli gumy pripravené naozaj dobre. Problém bol v tom, že tentoraz na takú dlhú prípravu nebol čas.

Strieborným nakoniec patrila jedenásta a trinásta priečka, čo dokonale dokumentuje aktuálne problémy. “S týmto autom sme mali problémy zohriať pneumatiky, zatiaľ sme tomu neprišli na koreň,” prezradil Andrew Shovlin po kvalifikácii. “Dnes sme videli bolestivú ukážku tejto skutočnosti. Nemohli sme rozbehnúť dostatočne dlhé stinty, aby sme gumy dostali na potrebné teploty a monopost do správneho pracovného okna.”

Inžinieri s týmto istým problémom bojovali aj v prvom tréningu, no nedá sa povedať, že by za všetko mohli premenlivé podmienky, keďže na predchádzajúcich pretekoch sme mali sucho. “Videli sme to na všetkých pretekoch. V Bahrajne nás to nič nestálo, ale na všetkých ostatných tratiach sme mali v kvalifikácii ťažkosti.”

“Obyčajne máme dobrú pretekovú rýchlosť a dokázali sme, že v pretekoch sme tretím najrýchlejším tímom. Z pohľadu jedného kola však máme problém, vyzerá to tak, že sme v podstate v strede poľa. Na tejto oblasti pracujeme, ale ešte jej celkom nerozumieme,” hovorí Shovlin.

Zohriať pneumatiky je tento rok o čosi náročnejšie ako vlani. Pravidlá už totižto nepovoľujú používať zahrievacie dečky pri takých vysokých teplotách ako v minulosti, a nezabudnime na to, že pri osemnásťpalcových kolesách je ťažšie odviesť časť tepla z bŕzd do pneumatík, keďže medzi brzdami a ráfikom je viac priestoru.

“Predtým sme mohli odvádzať horúci vzduch od bŕzd priamo k ráfiku, kde sa teplo rýchlo presúvalo až do pneumatiky,” vysvetlil zástupca strieborných šípov. “Tieto pravidlá boli navrhnuté tak, aby nám to sťažili, a uspeli. Musíme však pochopiť, prečo sa nedokážeme vyrovnať tímom zo stredu poľa. Vieme, že Red Bull a Ferrari majú viac prítlaku, ale mali by sme byť schopní umiestňovať sa na tej istej pozícii, na ktorej pretekáme, čo z realistického pohľadu je pozícia tretieho najlepšieho tímu.”

Súvisiace články