logo F1online.sk

FIA v sérii nariadení zakázala aj „Verstappenov reštart“

Charles Leclerc pred Maxom Verstappenom
© Pirelli F1 Press Area
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 4. 2022

Dianie v Austrálii nabralo medzi piatkom a sobotou na obrátkach. Noví riaditelia pretekov (tento víkend je za kormidlom Niels Wittich) pokračujú v rade zmien. Správy z padoku hovoria o tom, že jazdcov čakal v sobotu ráno „veľmi zábavný“ míting s riaditeľom pretekov, ktorý vraj trval cez dve hodiny. Neriešili sa pritom len piercingy, retiazky či slipy.

Wittichovi očividne neušlo, akým spôsobom sa pri reštarte pretekov správa (nielen) Max Verstappen. Ten už skôr prišiel s veľmi zaujímavým riešením, ktoré má svoje nepopierateľné výhody, najmä ak ste pri reštarte na druhom mieste. Predviedol to počas vlaňajšej Veľkej ceny Abú Zabí a predviedol to aj v tomto roku v Bahrajne i Saudskej Arábii.

Možno ste si už všimli, že Max sa pri reštarte nesnaží len držať čo najbližšie k súperovi, ale dokonca vedľa neho. V Saudskej Arábii sa mu takto podarilo Charlesa Leclerca vytlačiť na špinavú časť trate. Monačan vtedy na svojho súpera horentne mával, nech uhne z cesty, no nebolo mu to nič platné.

Medzinárodná automobilová federácia preto prikročila k zmene a stanovila, že pri reštarte nie je dovolené zaradiť sa vedľa konkurenčného pretekára. Ostatne, toto bolo súčasťou protestu Mercedesu po Veľkej cene Abú Zabí. A keď to Verstappen zopakoval v Bahrajne a Džidde v súboji s Charlesom Leclercom, rozhodla sa FIA zdvihnúť ukazovák.

V poznámke k článku 55.14 športových pravidiel riaditeľ pretekov uviedol: „Aby sa znížilo riziko nehôd pred návratom bezpečnostného vozidla do boxov, od momentu zhasnutia svetiel na vozidle, musia jazdci pokračovať v jazde bez nepravidelného akcelerovania či brzdenia, a taktiež nesmú uskutočniť manéver, ktorý by mohol ohroziť ostatných jazdcov alebo brániť opätovnému reštartu.“

Podľa portálu RaceFans Wittich následne zaslal tímom oficiálny dokument s výkladom a takisto schémou toho, čo tým myslel. Počínanie, aké sme videli napríklad v podaní Verstappena, sa týka časti „uskutočniť manéver, ktorý by mohol ohroziť ostatných jazdcov“.

„Jazdec toto pravidlo poruší, ak sa akákoľvek časť jeho monopostu nachádza vedľa monopostu pred ním. Nie je nutné kopírovať stopu jazdca vpredu, no nie je povolené posunúť sa vedľa neho,“ uviedol portál RaceFans.

The Race

Súvisiace články