Dôležitý deň: Tímy musia informovať, na čo minú žetóny | Magazín F1 - F1online.sk

Dôležitý deň: Tímy musia informovať, na čo minú žetóny

Daniel Ricciardo pred Carlosom Sainzom
zdroj: Renault

Streda 22. júla 2020 je veľmi dôležitá. Vo svete F1 sa síce na prvý pohľad nič nedeje a do najbližších pretekov ostáva jedenásť dní, no jednotlivé tímy čaká dôležitá úloha. Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) musia informovať o tom, ako využijú svoje vývojové žetóny, ktoré im umožnia upraviť aktuálne monoposty.

Všetko sa to začalo v období nástupu globálnej pandémie, keď bolo zrejmé, že bude potrebné šetriť. FIA teda zmrazila vývoj monopostov pre tento a budúci rok, avšak následne sa ukázalo, že to nie je celkom ideálne riešenie.

Čo ak bude mať niekto s autom zásadný problém? Nebude ho môcť upraviť? Čo ak niekomu nebude fungovať napríklad chladenie? Bude sa trápiť celé dva roky? Prípadne ako má McLaren svoje auto upraviť, keďže prechádza od motorov Renault k Mercedesu?

Riešením tohto hlavolamu bolo nasadenie vývojových žetónov. Každý tím dostal dva žetóny, vďaka ktorým vie upraviť jednotlivé časti auta. Teda každý okrem McLarenu, pretože ten ich nevyhnutne potrebuje na zmenu dodávateľa motorov.

„Problém úplného zmrazenia bol v tom, že sme tu mali tím, ktorý menil motor. Bol to McLaren,“ povedal športový šéf F1 Ross Brawn pre Motorsport.com. „A toto sme nemohli ignorovať. Nemohli sme im povedať, že motor si nemôžu vymeniť.“

„Jeden tím nám následne povedal, že majú zle nastavené chladenie a s takýmto chladiacim systémom by nevedeli fungovať dva roky. Tým, že sme to takto trochu uvoľnili, sme podľa mňa našli dobrý kompromis,“ dodal Brit.

FIA následne stanovila tri termíny označené ako D1, D2 a D3, počas ktorých musia tímy dodať potrebné informácie:

D1 (22. júl): Tímy majú FIA informovať o zámere modifikovať konkrétny homologovaný komponent, pridať odhad dotknutých súčiastok a krátke zdôvodnenie.

D2 (5. august): Tímy majú FIA dodať plnú špecifikáciu zamýšľaných zmien homologovaných komponentov a súčiastok, na ktoré to bude mať vplyv.

D3 (21. september): Tímy majú FIA dodať detailnú schému zamýšľaných zmien.

Okrem toho je s celou záležitosťou spojená ešte jedna zaujímavá vec. Ak by upravené súčiastky nefungovali tak, ako majú, stajne sa v priebehu piatich najbližších veľkých cien môžu rozhodnúť pre návrat k pôvodnej verzii. Ale ak sa tak stane, novú verziu už ďalej nasadzovať nemôžu – to všetko preto, aby neprišlo k taktickému alternovaniu dvoch rôznych špecifikácií.

„Nie, nehnevá nás to,“ reagoval šéf McLarenu Andreas Seidl na to, že McLaren túto možnosť nemá. „Z môjho pohľadu je vlastne aj tak zázrak, že to vyšlo aspoň takto. Na začiatku rozhovorov som totiž nečakal, že nájdeme nejakú dohodu. Aj my musíme akceptovať určité kompromisy.“

Celá táto téma napriek tomu má ešte jednu kontroverznú oblasť. Tímy Racing Point a Alpha Tauri budú môcť od Mercedesu a Red Bullu vziať tohtoročné súčiastky bez toho, aby na ne minuli žetóny. Svoje autá teda budú môcť upraviť vo viacerých a nielen v dvoch oblastiach.

Možno vás zaujme

Komentáre