FIA nebude vyrovnávať výkony motorov, žiaden nezaostáva, tvrdí Tombazis
Akákoľvek zmena v pravidlách pohonných jednotiek a následné zmrazenie ich vývoja so sebou prináša riziko, že niekto prechod na novú technológiu či nové palivo nezvládne a bude zaostávať počas celého obdobia, počas ktorého má byť vývoj zastavený. Takýto scenár však podľa Nikolasa Tombazisa z FIA zatiaľ nehrozí, a tým pádom nebude potrebný ani zásah zo strany Medzinárodnej automobilovej federácie.
Všetci štyria výrobcovia museli svoje pohonné jednotky pred rokom 2022 upravovať, keďže medziročne sa podiel etanolu v palive takmer zdvojnásobil. Aby FIA predišla kritickému scenáru, v ktorom by niektorý z dodávateľov nezvládol tento prechod, už pred časom oznámila, že je ochotná zasiahnuť do rozloženia síl a pomôcť zaostávajúcemu výrobcovi.
“Keď sme sa bavili o zavedení tohto zmrazenia, rozhodli sme, že ak sa jedna z pohonných jednotiek ocitne v ťažkostiach, tak sa všetci zapojíme do debaty, ako tento problém vyriešiť — azda umožnením nejakého ďalšieho vývoja. Nie je tu záujem odsúdiť niekoho na to, že štyri roky bude zaostávať,” ozrejmil pre La Gazetta dello Sport Nikolas Tombazis, šéf FIA pre monoposty.
Vďaka tejto záruke tímy ochotnejšie pristúpili na zmrazenie motorov; nik nemusel mať obavy, že si štyri roky bude búchať hlavu o stenu a ľutovať, že s ním súhlasil. A napokon sa ani nič také nedeje, dáta z prvých dvoch veľkých cien ukázali, že nik nezaostáva. “Ani jeden zo štyroch výrobcov momentálne nemá problémy, majú podobný výkon.”
Jedným z výrobcov, ktorý nezvládol upraviť svoju pohonnú jednotku optimálne, je istotne Mercedes. Strieborné šípy vrátane ich zákazníkov naberali na rovinkách v Bahrajne aj Saudskej Arábii nemalú stratu, čo naznačuje, že akési výkonnostné manko tu predsa len bude, no určite sa to nebude ani približovať problémom, ktoré mala Honda pred pár rokmi.
A ak FIA deklaruje, že všetky motory sú na tom z pohľadu výkonu podobne, dáva to nádej Mercedesu, McLarenu, Aston Martinu i Williamsu, že nepriaznivý vývoj ešte dokážu zvrátiť vylepšeniami aerodynamiky. Toto Wolff napríklad prezradil, že monopost W13 má zrejme priveľa aerodynamického odporu, čo je určite riešiteľné.
Ak by pôvodcom tejto straty bola pohonná jednotka, inak ako vďaka zásahu FIA by sa už nedotiahli; vývoj s cieľom zlepšiť výkon je takmer zmrazený. Výnimku majú len batéria, MGU-K a riadiaca jednotka elektroniky, ktoré je ešte možné vylepšiť do 1. septembra. FIA už pri ostatných súčiastkach schváli len vylepšenia spoľahlivosti.
Nikolas Tombazis napokon doplnil, že podstúpiť toto riziko a prijať zmrazenie bolo nevyhnutné, aby výrobcovia nemuseli vyvíjať dve pohonné jednotky súčasne. Na rok 2026 sa totiž chystajú nové motorové pravidlá, ktoré by mali prilákať aj nové značky.
“Zmraziť motory na taký dlhý čas nie je ideálne, ale museli sme to spraviť, pretože pre výrobcov by nebolo udržateľné vyvíjať súčasné pohonné jednotky a zároveň tie, ktoré predstavíme v roku 2026,” poznamenal na záver Tombazis.