Čouovi hrozila až diskvalifikácia za “neodpykanie” si trestu | Magazín F1 - F1online.sk

Čouovi hrozila až diskvalifikácia za “neodpykanie” si trestu

fotka k článku undefined
zdroj: DPPI/Sauber Media Hub

Veľká cena Saudskej Arábie priniesla aj nejednu kurióznu situáciu. Riaditeľstvo pretekov muselo udeliť Kuan-jü Čouovi dodatočný trest za to, že neuposlúchol rozhodnutie komisárov a neodpykal si päťsekundový časový trest, za čo obyčajne hrozí až diskvalifikácia. V Alfe Romeo to vysvetľujú zlyhaním komunikácie.

Formulový benjamín si penalizáciu vyslúžil po súboji s Alexom Albonom, pri ktorom si pomohol aj výbehovou zónou za prvou zákrutou. Keďže v boxoch ešte nebol, päťsekundový trest si mal odpykať počas zastávky v boxoch.

Réžia nám počas pretekov ponúkla aj opakovaný záber z pitstopu, na ktorom sme mohli vidieť, že mechanici čakali päť sekúnd pred tým, než sa pustili do výmeny pneumatík. Zastávka trvala dokonca ešte dlhšie kvôli problémom so zdvihákom.

Komisári Čoua i napriek tomu všetkému potrestali za to, že si trest neodpykal, a to prejazdom boxovou uličkou. Nešlo však o problémy so stopkami, vo svojom verdikte to odôvodnili tým, že Alfa Romeo nepostupovala podľa správnej procedúry.

“Komisári prezreli video záznamy a rozhodli, že Kuan-jü Čou zamieril do boxov a zastavil,” píše sa v zdôvodnení tohto napohľad nepochopiteľného rozhodnutia. “Avšak následne bolo auto zodvihnuté. Článok 54.4.c prikazuje, že ‘kým monopost stojí v boxovej uličke v dôsledku udelenia trestu v súlade s článkom 54.3.a, nesmie sa na aute pracovať počas celého trvania penalizácie’.”

Kľúčová otázka teda je: Pracovali či nepracovali mechanici na monoposte počas plynutia päťsekundového trestu? “Hoci tím na aute počas piatich sekúnd po zodvihnutí nepracoval, už samotné zdvihnutie auta je považované za ‘prácu’, čo zakazuje článok 54.4.c.”

Tím teda de facto porušil pravidlá a neodpykal si udelený trest. “To komisárom dáva právomoc diskvalifikovať monopost za neuposlúchnutie článku 54.4.c. Avšak, keďže na aute sa po jeho zodvihnutí nepracovalo, vyhodnotili sme, že diskvalifikácia by bola príliš prísnym verdiktom. Preto sme udelili penalizáciu v podobe prejazdu boxovou uličkou.”

Celý problém teda nastal vo chvíli, keď mechanik zodvihol monopost. Keďže v tej chvíli na trať vyrazilo bezpečnostné vozidlo, Alfa Romeo sa to snažila využiť a povolala do boxov oboch svojich jazdcov. Pri takomto pitstope má Alfa poruke dvoch mechanikov vpredu — jeden je vždy v zálohe pre prípad akýchkoľvek problémov.

V tomto prípade však tím neinformoval svojho mechanika o tom, že Čou si má prv odpykať trest, a teda nemá monopost začať dvíhať pred uplynutím tohto časového limitu. Po chvíli zbadal, že ostatní nevymieňajú pneumatiky a svoj omyl si uvedomil — auto spustil znovu na zem. Keď päťsekundový limit uplynul, pokúsil sa ho opäť zodvihnúť, no to sa mu už nepodarilo a vystriedal ho náhradník.

“Spravili sme dvojzastávku a nastal problém s komunikáciou,” vysvetlil šéf traťových inžinierov Alfy Romeo Xevi Pujolar. “Preto sa náš chlapík dotkol auta. Ten vpredu netušil, že si máme odpykať päťsekundový trest a dotkol sa monopostu.”

Vo finálnej klasifikácii Kuan-jü Čou obsadil jedenáste miesto za Lewisom Hamiltonom. Nebyť nešťastného trestu a mohol opäť bodovať, v cieli stratil na majstra sveta len osem sekúnd. A to ešte musíme vziať do úvahy fakt, že čínskeho jazdca na štarte trápili vibrácie prevodovky, kvôli ktorým nezvládol odpich a pretočili sa mu kolesá, a opäť doplatil na známy anti-stall systém. Rovnako ako v Bahrajne aj v Džidde stratil v prvej zákrute kopu času a spadol na úplný chvost štartového poľa.

“Ten anti-stall je niečo, čo si s Čouom budeme musieť prebrať,” uvedomuje si Pujolar. “Auto nemá žiaden problém, len on má pocit, že otáčky sú stále v pohode, aj keď už v pohode nie sú a v skutočnosti sú príliš nízke. Musíme sa pozrieť na to, ako tomu predísť, pretože už sa nám to stalo druhýkrát.”

Čou sám po pretekoch uznal, že podľa neho nepodtáčal motor. V tíme uvažujú, že pred Austráliou s ním popracujú na rozpoznávaní správnych otáčok. “Možno je to len o tom pocite v takejto situácii, počuť tie otáčky a kedy to začína padať do anti-stallu. Musíme to lepšie rozanalyzovať. Možno mu to v jednej chvíli začína padať a on si to neuvedomí. Všetko funguje podľa očakávaní, no toto je skrátka niečo, čo potrebuje pochopiť. Tento problém sa dá riešiť rôzne. Pred Melbourne sa pozrieme na to, ktoré riešenie bude najlepšie.”