Zlyhal ľudský faktor, Masi spravil chybu, konštatuje FIA | Magazín F1 - F1online.sk

Zlyhal ľudský faktor, Masi spravil chybu, konštatuje FIA

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/F1

Medzinárodná automobilová federácia konečne zverejnila závery vyšetrovania kontroverzných pretekov v Abú Zabí po tom, čo ich v sobotu oficiálne schválila Svetová motoristická rada FIA. Vo vyhlásení okrem iného FIA uznala, že Michael Masi sa v Abú Zabí dopustil chýb, kvôli ktorým Maxovi Verstappenovi uľahčil zisk majstrovského titulu.

Všetci si na to dobre spomíname. Päť kôl pred koncom šampionátu, po nehode Nicholasa Latifiho, vyšlo na trať bezpečnostné vozidlo. Počas toho, ako Bernd Mayländer krúžil po okruhu Yas Marina, musel riaditeľ pretekov rýchlo prijať rozhodnutie, či sa veľká cena v pokojnom tempe dojazdí za safety carom, alebo sa s vypätím všetkých síl postará o ešte jedno riadne kolo.

Michal Masi sa napokon rozhodol pre druhú možnosť. Aby sa mu to však podarilo, prekročil pomyselnú čiaru pravidiel. Namiesto toho, aby prepustil všetkých osem pomalších monopostov, udelil povolenie len piatim z nich, a následne bezpečnostné vozidlo stiahol z trate — o kolo skôr, ako mu to povoľujú pravidlá.

“Riaditeľ pretekov povolal bezpečnostné vozidlo do boxov bez toho, aby odkrúžilo dodatočné kolo, ako to požadujú Športové pravidlá Formuly 1,” stojí vo vyhlásení, ktoré FIA priložila k záverom vyšetrovania. “Z analýz vyplynulo, že články 48.12 a 48.13 sa dali interpretovať rôzne, a toto zrejme prispelo k aplikovanej procedúre.”

FIA zároveň poznamenáva, že na oficiálnych stretnutiach FIA, F1, tímov a jazdcov sa zrodila zhoda na tom, že veľké ceny by sa mali dojazdiť v riadnom pretekovom tempe, pokiaľ to nebude mať vplyv na bezpečnosť účastníkov. “Riaditeľ pretekov konal v dobrej viere a za náročných okolností najlepšie k svojim znalostiam, obzvlášť s ohľadom na časovú tieseň a pod obrovským tlakom, ktorý naňho vyvíjali tímy.”

Toto malo viesť aj k faktu, že Masi napokon pristúpil na návrh pustiť dopredu z ôsmich pomalších monopostov len tých päť, ktoré prekážali medzi Lewisom Hamiltonom a Maxom Verstappenom. “Až doposiaľ bol proces identifikácie monopostov pomalších o kolo manuálny. Ľudská chyba viedla k tomu, že nebolo umožnené všetkým autám vrátiť sa do prvého kola.”

Christian Horner sa už v piatok v Bahrajne pozastavil nad tým, že riaditeľstvo pretekov si poznamenávalo, ktoré autá strácajú celé kolo, prakticky “na papieri”. Tímy pritom disponujú systémami, ktoré všetko vedia vyhodnotiť automaticky. Je zarážajúce, že riadiaci orgán sa k vývoju takéhoto softvéru podujal až teraz.

“Kvôli faktu, že ručné zásahy so sebou prinášajú aj vyššie riziko ľudskej chyby, bol vyvinutý softvér, ktorý automatizuje komunikáciu o zoznamoch monopostov, ktoré sa môžu vrátiť do pôvodného kola. Na dôvažok bolo v Športových pravidlách Formuly 1 objasnené, že ‘všetkým’ autám má byť povolené vrátiť sa do prvého kola,” naráža FIA na nedávnu správu, že v danom článku bolo slovo “any” za účelom zjednoznačnenia významu nahradené slovom “all”.

Aby sa podobné situácie nezopakovali, FIA podnikla niekoľko krokov, o ktorých sme sa už dopočuli z vyjadrení prezidenta FIA či z nových pravidiel. Bavíme sa o vytvorení virtuálnej riadiacej miestnosti, odbremenení riaditeľa pretekov, ktorý mal doteraz priveľa povinností, zákaze vysielania komunikácie medzi tímami a riaditeľstvom pretekov až po angažovanie nových riaditeľov Nielsa Witticha a Eduarda Freitasa, ktorým bude asistovať Herbie Blash, dlhoročná pravá ruka Charlieho Whitinga.

A hoci FIA v správe uznáva, že skutočne došlo k chybe, oficiálnym majstrom sveta zostáva Max Verstappen. “Výsledky VC Abú Zabí 2021 šampionátu Formuly 1 sú právoplatné, konečné a nie je možné ich zmeniť. Mercedes v súlade s pravidlami po pretekoch podal komisárom protest, v ktorom požadoval úpravu výsledkov pretekov. Komisári tento protest zamietli. Mercedes mal následne možnosť odvolať sa voči tomuto rozhodnutiu, ale neučinil tak. V pravidlách neexistuje žiaden ďalší mechanizmus, ktorý by mohol opraviť klasifikáciu pretekov.”

Kompletné vyjadrenie FIA nájdete na webe fia.com a úplné závery vyšetrovania v tomto súbore PDF.