logo F1online.sk

Tímy sa naťahujú o päť kíl, McLaren a Alfa Romeo na to môžu doplatiť

Lando Norris v garáži
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala7. 3. 2022

Autá priberajú a priberajú. Tímy už dlhé mesiace vedia, že nový hmotnostný limit porastie oproti vlaňajšej hodnote na 795 kg, čo je medziročné navýšenie o neuveriteľných 43 kíl. Niektorým stajniam sa to však máli a žiadajú ďalšie navýšenie, proti čomu budú chcieť zabojovať najmä dva tímy.

Prvotné plány na tento rok rátali s menej výrazným nárastom hmotnosti. Rátalo sa, že s ťažšími kolesami a zmenami v pravidlách bude stačiť navýšenie na 775 kíl, no to sa najmä v dôsledku nových bezpečnostných prvkov posunulo ešte o dvadsať kilogramov. Svoju úlohu však zohrali aj štandardizované súčiastky, ktoré už tímy nemôžu odľahčovať samy.

Spočiatku sa na to nikto nesťažoval, až počas barcelonských testov si viacero stajní uvedomilo, že sa im túto hranicu 795 kilogramov nedarí podliezť. Jedným z nich je Haas, ktorý má takéto obavy aj napriek tomu, že monopost v jeho pretekovom nastavení ešte nevážil; to je bez paliva, na pneumatikách do sucha, bez nepotrebných senzorov a ďalších komponentov.

“Lepšiu predstavu budeme mať asi až na konci druhých testov, keď sa pokúsime auto poskladať čo najlepšie,” hovorí pre The Race Simone Resta, technický riaditeľ Haasu. “Vtedy nasadíte len to nutné minimum vecí, ktoré potrebujete na pretekanie. Vyhodnotíte kompromisy a pokúsite sa určiť pretekovú špecifikáciu. Lepšiu predstavu, ako na tom sme, budeme mať po druhom teste.”

Tímy však už teraz intenzívne lobujú. “Veľa ľudí sa s tým trápi. Na stretnutiach s tímami a FIA bol dosť veľký tlak na to postupne navyšovať minimálnu hmotnosť. Nikdy to nestačí, no skúsime sa zvážiť na konci druhých testov. Budeme sa snažiť byť čo najbližšie k špecifikácii.”

Azda neprekvapí, že Haas ako jeden z najmenších tímov v štartovom poli sa nedokázal dostať na minimálny hmotnostný limit, no problémy majú aj oveľa väčšie ryby — doslova väčšie. Vo formulovom rybníku sa v tejto súvislosti spomína najmä Red Bull, ktorý vraj počas zimy pribral najviac zo všetkých, hoci v porovnaní s ostatnými to nie je až taký dramatický hendikep.

Podľa informácií z padoku by Red Bull chcel navýšiť limit o pätnásť kíl, čo je zrejme dosť prehnané, niektoré ďalšie stajne si vystačia s desiatimi. Vyzerá to tak, že ak, tak sa napokon bude navyšovať len o päť na rovných 800 kg. Podľa švajčiarskeho korešpondenta Rogera Benoita sa totiž Alfe Romeo a McLarenu podarilo tento limit splniť.

Proti ostatným preto musia zvádzať boj, aby neprišli o svoju výhodu — áno, je pravda, že týchto päť kíl budú môcť nahradiť závažiami a vylepšiť si balans auta, no bez závaží by na tom boli ešte lepšie. Nezabudnime, že päť kíl na okruhu v Barcelone je ekvivalent približne 0,15 sekundy.

Ostatní by sa zas museli rozhodnúť, či radšej obetujú časť rozpočtového stropu na odtučňovaciu kúru, alebo sa budú venovať vývoju aerodynamiky. A nikto z veľkých tímov nebude chcieť investovať financie do odľahčovania auta, keď sa to dá vybaviť prostým lobovaním u FIA a navýšením limitu.

Podľa Rogera Benoita žiada o navýšenie osem tímov z desiatich. “Približne desať dní pred prvým tréningom v Bahrajne však vzdorujú McLaren a Alfa Romeo. Tieto dva tímy postavili svoje autá tak, aby neboli nútené ísť na diétu. A teraz sa od nich žiada, aby sa vzdali svojej výhody,” napísal pre Blick.

Christian Horner je neoblomný. “Pre dobro športu musíme navýšiť celkový hmotnostný limit monopostov.” Šéf Red Bullu a zvyšných sedem stajní sa pokúsi presadiť si svoje, no v otázkach tohtoročných pravidiel bude mať posledné slovo FIA.

Súvisiace články