logo F1online.sk

V McLarene netušia, prečo práve ich auto poskakuje najmenej

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 3. 2022

Jedna z najsledovanejších tém predsezónnych testov. Tzv. porpoising alebo ak chcete poskakovanie, je jav, ktorý sa vyskytol už pred štyridsiatimi rokmi, kedy autá s ground effectom začali svoje pôsobenie vo Formule 1. Objavil sa aj teraz a tímom v Barcelone spôsobil nemalé problémy. Podľa očitých svedkov mal s poskakovaním najmenšie ťažkosti tím McLaren, aj keď ani vo Wokingu netušia, prečo práve oni.

Mercedes kvôli tomu musel provizórne upravovať podlahu, z Alfy Romeo zas zaznelo, že do Bahrajnu neprídu s nejakým poriadnym riešením. Našli sa však aj takí, ktorých tento problém zasiahol menej. Napríklad v McLarene sa s tým nestretli takmer vôbec. Objavil sa, keď tím skúšal nasadiť niekoľko testovacích dielov, ktoré zmenili aerodynamický základ monopostu a stali sa spúšťačom problému.

„Mali sme niekoľko testovacích položiek, s ktorými sa tento problém objavoval o trochu viac. Ich odmontovanie to však obmedzilo, takže sa to dá opraviť aj úpravou aerodynamiky,“ povedal technický riaditeľ McLarenu James Key, ktorého cituje Autosport.

„Myslím, že nás sa to zatiaľ netýkalo. Nemôžeme však povedať, že sa to s ďalším vývojom nemôže znovu objaviť. Trochu sme to zachytili aj my, ale pre jazdcov to nepredstavovalo zásadný problém,“ dodal Key.

Ten zároveň priznal, že poskakovanie zaskočilo McLaren rovnako, ako všetkých ostatných. Pri vývoji MCL36 sa s porpoisingom nijak nepočítalo. „Rád by som sa tváril, že sme boli nesmierne chytrí, realita je však taká, že niečo podobné je veľmi ťažké nasimulovať. Zahŕňa to tuhosť pneumatík a spôsob, akým sa auto dvíha. Nemyslím si však, že to z našej strany bolo iba o šťastí. Myslím, že stabilita monopostu v tom tiež trochu hrá rolu. Taktiež to, ako auto narába so záťažou pri nastavení rôznych svetlých výšok,“ vysvetlil Key.

„Klamal by som, keby som povedal, že tým netrpíme vďaka nášmu dizajnu. Myslím si, že je to fenomén, na ktorý si budeme musieť zvyknúť a verme, že časom sa nám to podarí uhladiť a naučíme sa, ako tento problém odstrániť,“ dodal.