logo F1online.sk

Davidson: Nové autá sú menej obratné, v pomalých zákrutách sa budú šmýkať

Lando Norris, McLaren MCL36
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2022

Väčšina pilotov má už za sebou prvé kilometre, ktoré odjazdili v rámci filmovacích dní. Až v najbližších dňoch však zistia, aké je to naozaj rezať zákruty v plnej rýchlosti. Bývalý pilot F1 Anthony Davidson predpovedá, že piloti budú musieť upraviť svoj jazdecký štýl, pretože auto sa bude správať inak ako po minulé roky.

Anthony Davidson v uplynulej sezóne pomáhal Mercedesu ako jeho simulátorový jazdec. Keď sa teda bavíme o tom, ako sa budú chovať tohtoročné monoposty, patrí medzi najpovolanejších. Svoje poznatky zhrnul v interview pre motorsportmagazine.com.

“V novom aute som jazdil na simulátore Mercedesu a mám predstavu, ako na tom bude táto nová generácia,” rozhovoril sa Anthony Davidson v predvečer predsezónnych testov. “Aj napriek obrovským zmenám v pravidlách a po vizuálnej stránke, tieto autá budú stále pri jazde pripomínať monopost F1, aj keď piloti sa budú musieť adaptovať na niekoľko výrazných odlišností.”

“Verím, že najmä v úvode tohto roka sa bude najviac hovoriť o dopadoch, ktoré bude mať na tieto autá väčšia zotrvačnosť — vďaka väčším osemnásťpalcovým kolesám a pneumatikám. V každom rohu sa dosť navýšila hmotnosť a keď sa tá zvyšuje, máte iný pocit z reakcií auta,” vysvetľuje spolukomentátor britskej Sky Sports.

Sledovať autá v kľukatých monackých uličkách bude zaujímavé. “Myslím, že pri nízkych rýchlostiach autá stratia niečo zo svojej obratnosti, budete viac cítiť tú mechaniku. Som zvedavý, ako to v tejto sezóne dopadne. Autá sa budú v pomalých zákrutách pravdepodobne viac šmýkať, možno sa mierne predĺžia aj brzdné zóny, čo snáď zvýši šance prebiehať.”

Niektorí jazdci už stihli poukázať aj na ďalší nepríjemný dôsledok nových pravidiel. Keďže sú kolesá väčšie, budú prekážať o čosi viac. “Jazdci v nových kokpitoch pocítia aj zmeny vo výhľade. S väčšími kolesami a blatníkmi, ktoré vystupujú nad ne, sa mení výhľad na obrubníky v apexe. Vidieť ich je o trochu ťažšie, čo sa pilotom môže zdať spočiatku ako niečo zvláštne, ale prispôsobia sa. Je to ako keď nastúpite do športového auta a vôbec nevidíte na kolesá.”

“Fanúšikom zas budú istotne evokovať monoposty F1. Nič sa nezmení na tom, ako sa budú rútiť smerom k vám, ak sa posadíte niekde okolo zákrut Maggots a Becketts v Silverstone. Budú vyzerať ohromne ako autá Formuly 1, z pohľadu rýchlosti budú pôsobiť fenomenálne. O tom by mala byť efjednotka,” nechal sa počuť 42-ročný Brit.

K tomu by sme určite privítali, aby bola nová sezóna aj o tesných súbojoch. Všetci veria, že sa naplnia predpoklady tvorcov pravidiel a jazda za iným monopostom bude o čosi ľahšia, no toto všetko nám bude nanič, ak sa opäť na čele poľa usídli jeden tím a bude mať sekundový náskok na zvyšok sveta.

Lepší prehľad získame počas predsezónnych testov, no najmä v Bahrajne, v ktorom už tímy nebudú skrývať svoju rýchlosť. Anthony Davidson však upozorňuje, aby sme s ortieľmi vyčkali o čosi dlhšie, skutočné poradie sa vraj ukáže až v neskoršej fáze sezóny.

“Bude to pretrvávajúci proces,” hovorí na margo vývoja. “Vývoj bude rýchly a intenzívny a nepôjde tu len o nasadzovanie nových komponentov, ale aj o celkové chápanie nového auta a ako ho správne nastaviť. Bude to neustále učenie sa — treba pochopiť celý aerodynamický koncept a kvôli obrovskému dopadu osemnásťpalcových gúm, ktoré tento rok nasadíme, aj mechanické aspekty auta.”

“Obyčajne platí, že ak na prvých pretekoch zbadáte, že niekto má dominantné auto, aj to tak zostane. Nemyslím si však, že tento rok spoznáme skutočné poradie skôr ako na nejakých štvrtých pretekoch. Bude fascinujúce sledovať nielen to, kto hneď na začiatku trafí do čierneho, ale aj kto sa bude najrýchlejšie učiť a správne si nastaví vývojovú krivku. Pred týmto rokom teda upozorňujem, že nech už sa na prvých pretekoch stane čokoľvek, ani zďaleka to neznamená, že to isté budeme sledovať aj po zvyšok sezóny,” doložil Davidson.