Brawn je rád, že “hlúpym” nakloneným podlahám je koniec | Magazín F1 - F1online.sk

Brawn je rád, že “hlúpym” nakloneným podlahám je koniec

fotka k článku undefined
zdroj: AlphaTauri

Pri predchádzajúcej generácii monopostov si tímy mohli vybrať dve fundamentálne filozofie podlahy a zadnej časti auta; takmer horizontálnu a agresívne naklonenú vpred. To sa však v sezóne 2022 zmení, zbohom dáme riešeniu, ktoré tak preslávil Red Bull. Šéfa F1 Rossa Brawna to teší, všetky monoposty vraj už budú vyzerať ako poriadne pretekárske stroje.

Plochým podlahám je koniec, od nového ročníka budú pozostávať z Venturiho kanálov, ktoré budú generovať ešte viac prítlaku ako predchádzajúce riešenia. Do módy sa vracia prísavný efekt, čo znamená aj ďalšiu vec; dvíhať zadnú časť monopostu bude skôr kontraproduktívne.

Už pri prvých jazdách Aston Martinu sme videli, že podlaha je položená prakticky horizontálne. O to väčšmi udrelo do očí vysoko postavené predné krídlo, ktorého nos už “neryje” do zeme a nevytvára tak ilúziu, že je veľmi blízko pri trati.

Aston Martin
Twitter/Aston Martin

Rossovi Brawnovi sa celý tento koncept náramne páči. “Vyzerajú skvele, myslím si, že fanúšikov upútajú,” komentuje vzhľad nových monopostov šéf efjednotky, ktorého slová priniesol portál motorsport.com. “Autá budú teraz pretekať v nižšej polohe.”

“Doteraz vyzerali trochu hlúpo. Tie autá s naklonenou zadnou časťou akoby si sedeli na vlastnom nose a zadkami vrteli vo vzduchu. Nevyzerali tak, ako by malo vyzerať poriadne pretekárske auto. Myslím si, že tieto budú vyzerať oveľa lepšie, keď vyrazia na trať,” predpovedá držiteľ ôsmich konštruktérskych a ôsmich jazdeckých titulov.

Teraz bude platiť, že čím nižšie bude podložená podlaha a čím menej vzduchu bude pod ňu prenikať zboku, tým viac prítlaku bude mať auto k dispozícii. Tímy však budú mať rôzne filozofie, ako to dosiahnuť a ako na tento účel čo najlepšie využiť bočnice, ktoré sú priamo nad podlahou.

“Je skvelé vidieť tieto variácie,” raduje sa Brawn z rôznych prístupov tímov. “Keď sme pravidlá vydali, objavili sa sťažnosti, že všetky autá budú vyzerať rovnako. Neverili sme tomu a nakoniec sa to aj potvrdilo.”

“Aby som nadobudol naozaj skutočný dojem, autá musím vidieť naživo. Vycestujem na prvé testy do Barcelony. Tam a v Bahrajne azda získame oveľa lepšiu predstavu o tom, ako budú autá vyzerať. Avšak tieto variácie nás upokojujú,” doplnil.