Saward: Hamiltonovi križiaci by mali prestať s honom na čarodejnice
Dôjde pred novou sezónou k výmene na pozícii riaditeľa pretekov? Michael Masi si zaslúži padáka, veď absolútne nezvládol záver Veľkej ceny Abú Zabí — aspoň to si myslí časť Masiho odporcov. S nimi však nesúhlasí dlhoročný formulový novinár Joe Saward a odkazuje im, že by si mali dať pohov.
Hoci v pondelok mala FIA na zasadnutí Komisie F1 prezentovať prvé výsledky vyšetrovania udalostí z posledných pretekov minulej sezóny, na verejnosť sa v tejto súvislosti nič zásadné nedostalo. Stále tak nevieme, či Michael Masi bude pokračovať na svojej pozícii aj tento rok.
Jednou z indícii, ktoré naznačujú, že by na tomto poste mohlo dôjsť k zmene, sú aj slová prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema, ktorý avizuje, že dôjde k istým “štrukturálnym zmenám” a vypracovaniu “akčného plánu”. Masiho koniec nevylúčil ani nový šéf pre oblasť jednosedadlových monopostov Peter Bayer.
Joe Saward si však nemyslí, že by sme smerovali k výmene riaditeľa pretekov. Nad Sulajemovými slovami sa zamýšľa vo svojom blogu: “Ešte len uvidíme, čo znamenajú, no nevyzerá byť pravdepodobné, že by federácia zosadila riaditeľa pretekov Michaela Masiho zo stoličky. Toto by bol, samozrejme, znak servilnosti FIA voči vonkajším tlakom. Najmä preto, že komisári FIA v Abú Zabí odmietli protesty Mercedesu a tým podporili Masiho konanie, či už bolo populárne, alebo nie.”
Toto bude pri vyšetrovaní kľúčový bod: komisári schválili Masiho rozhodnutia. “Oni sú oficiálnymi rozhodcami v tomto športe a FIA chce, aby boli rešpektovaní. Zosadiť Masiho by nebolo rozumné a stanovilo by to nebezpečný precedens.”
“Oveľa pravdepodobnejšie je, že analýza sa zameria na využitie bezpečnostného vozidla, keďže ono je prapôvodcom toho, že Lewis Hamilton prišiel o titul. Pravidlá ohľadom safety caru nikdy neboli fér, ale s novou technológiou máme možnosť nájsť nové spôsoby, ako neutralizovať preteky bez toho, aby líder prišiel o náskok, ktorý si vypracoval. Možno sa zmenia aj pravidlá v pitlane, aby pilot nedoplatil na to, kde sa auto nachádza v momente, keď sa objaví žltá fáza,” uvažuje 60-ročný Londýnčan.
Neraz sa totiž stalo, že počas vyhlásenia výjazdu safety caru či fázy VSC pilot vpredu nestihol zamieriť ku svojim mechanikom, zatiaľ čo jazdci za ním už áno. Podobne neférových situácií sa počas pretekov môže stať veľmi veľa, nuž je na tvorcoch pravidiel, aby zamedzili čo najväčšiemu počtu z nich.
Joe Saward má navyše zato, že Michael Masi z technického pohľadu neporušil žiadne pravidlá. Fanúšikovia by si preto nemali vybíjať zlosť na riaditeľovi pretekov. Na FIA by mali tlačiť, ale v súvislosti so samotnými pravidlami.
A najmä by sa mali konečne upokojiť. “Všetkým je ľúto Lewisa a to, čo sa udialo, avšak niektorí títo križiaci, ktorí sa snažia o hon na čarodejnice namierený proti Masimu, musia pochopiť — ako to spravili komisári FIA v Abú Zabí —, že riaditeľ pretekov nespravil nič zásadne chybné, aj keď výsledok bol jasne nefér a Hamilton si nezaslúžil prehrať tie preteky a s nimi i titul,” doplnil na túto tému Saward.