Nové autá budú na rovinkách lietať, avizuje Red Bull
Pri prezentáciách nových monopostov sa síce celkom nedozvieme, ako presne budú vyzerať, no to nebráni technikom prezradiť nám niečo o tom, ako sa budú správať. Čo-to nám v stredu po odhalení lakovania Red Bullu RB18 prezradili aj predstavitelia technického oddelenia, ktorí avizujú, že tohtoročné stroje by na rovinkách mohli lámať rekordy.
Viac už povedal technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché, keď sa pristavil pri aerodynamických charakteristikách monopostov, ktoré vzídu z nových pravidiel. Vďaka tomu, že o väčší podiel prítlaku sa budú starať Venturiho tunely a difúzor, budú mať autá aj menší odpor vzduchu, ako keby mali vygenerovať rovnako veľa prítlaku vďaka krídlam.
“Je jasné, že chceli začať generovať prítlak vďaka prísavnému efektu oproti tomu, ako to bolo v minulosti,” vysvetľuje pohnútky tvorcov pravidiel Pierre Waché. “Vtedy sa prítlak generoval aj prísavným efektom, ale najmä predným krídlom, zadným krídlom a karosériou.”
“Toto určite bude mať vplyv na jazdu v aute, mechanický grip a tiež odpor. Táto generácia prítlaku je dosť efektívna, tento typ auta by mal byť s podobnou mierou prítlaku na rovinkách oveľa rýchlejší,” avizuje 47-ročný Francúz.
Hlavný technický riaditeľ Adrian Newey pred novou sezónou hovorí o “obrovskej zmene v pravidlách”, možnože najväčšej za posledných 40 rokov. “Bol to veľmi nezvyčajný proces. Toto je obrovská zmena v pravidlách, najväčšia od roku 1983, kedy prišiel zákaz Venturiho áut a boli zavedené ploché podlahy.”
No nenechajte sa oklamať, určite nejde o krok vzad. Formula 1 po rokoch prišla na to, že takýto návrat do minulosti bude mať blahodarný vplyv na pretekanie. Na rozdiel od prítlaku, ktorý vytvárajú predné a zadné krídla, totiž nebude taký náchylný na zvírený vzduch za monopostom vpredu.
Okrem zmien v aerodynamike sa musia inžinieri popasovať aj s prechodom na osemnásťpalcové kolesá a s tým súvisiace úplne nové pneumatiky. Ďalej pokračuje šéfinžinier Red Bullu Paul Monaghan: “Za pneumatikami sa skrýva relevancia k bežnej premávke. Vo väčšine cestovných áut máme pomerne veľké kolesá, no pri nich sa používajú relatívne nízke profily.”
“Kolesá sme teda nafúkli na osemnásť palcov, čo určite pridalo autám na hmotnosti. Pneumatiky sú celkovo väčšie a majú významný aerodynamický efekt. A potom sa musíte pokúsiť pochopiť charakteristiky tejto väčšej pneumatiky, tým minuloročným sme už celkom dobre porozumeli. Je to akoby sme stáli pred úplne čistým plátnom,” doložil jeden z kľúčových inžinierov továrne v Milton Keynes.