logo F1online.sk

FIA mení pravidlo o upozorneniach, po novom ich treba na penalizovanie dostať až päť

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 2. 2022

Technické pravidlá platné v roku 2022 budú len veľmi málo podobné tým minuloročným. Naproti tomu tie športové sa budú líšiť minimálne. Najväčšími zmenami je už avizované skrátenie súťažného víkendu zo štyroch na tri dni alebo taktiež spomínané opätovné predĺženie piatkových tréningov na 90 minút. Nemecký Auto Motor und Sport však avizuje, že dôjde ešte k jednej zmene.

Týkať sa bude tzv. upozornení. Možno si spomínate, koncom minulej sezóny mohlo toto pravidlo prehovoriť do titulového boja. Ak totiž dostal jazdec v roku 2021 tri napomenutia od komisárov, pričom minimálne dve z nich boli tzv. jazdeckými priestupkami (angl.: Driving Infringements), prišiel trest v podobe straty desiatich miest na štarte.

Lewis Hamilton mal koncom minulej sezóny na konte dve upozornenia a potom v treťom voľnom tréningu v Abú Zabí obmedzil Nikitu Mazepina. Za podobný priestupok dostal v Saudskej Arábii upozornenie, v Abú Zabí už nie. Ak by prišlo, Hamilton by do pretekov štartoval z dvanásteho miesta. Nebol to však len on, po dve upozornenia mali po skončení ročníka na konte aj Esteban Ocon a Kimi Räikkönen.

FIA sa pred štartom novej sezóny rozhodla toto pravidlo uvoľniť. Po novom bude na trest straty desiatich miest potrebné dostať päť upozornení, z toho aspoň štyri musia byť tzv. jazdeckými priestupkami. Dôvodom tejto zmeny je nepochybne aj rastúci počet podujatí. Keď bolo toto pravidlo prijaté, pozostával kalendár zo 17 veľkých cien, v roku 2022 ich bude až 23, takže aj v tomto smere potrebovala FIA jazdcom vyhovieť.

Trestné body

Ďalším spôsobom, ako penalizovať prehrešky pilotov na pretekárskej trati, je systém trestných bodov. Na rozdiel od upozornení je tento širšej verejnosti viac známy. Ak jazdec „nazbiera“ v priebehu dvanástich mesiacov (nie v priebehu sezóny ako je tomu v prípade upozornení) dvanásť trestných bodov, dostane zákaz štartu na jedno podujatie. Na tomto pravidle sa v roku 2022 nič nemení.

Najviac trestných bodov má momentálne na konte pilot AlphaTauri Júki Cunoda, a to osem. Nasledujú Sergio PérezMax Verstappen so siedmimi, takže piloti Red Bullu túto negatívnu štatistiku vedú, aj keď sú stále veľmi vzdialení zákazu štartu. Holandskému pretekárovi sa niektoré z nich zmažú až v čase Veľkej ceny Talianska (v roku 2021 ich dostal za kolíziu s Lewisom Hamiltonom v Monze), ostatné dostal za prehrešky v Katare a Saudskej Arábii

Súvisiace články