logo F1online.sk

Ticktuma nadchla Formula E, no nie jej jazdci

Dan Ticktum
© Twitter/NIO 333 Formula E Team
Milan Kubala
Milan Kubala31. 1. 2022

Danovi Ticktumovi sa po vyhadzove z jazdeckej akadémie Williamsu podarilo nájsť si nové pôsobisko, a aspoň podľa jeho vyjadrení ho nevníma ako žiadnu druhotriednu sériu vyhorených pilotov. Do Formuly E sa veľmi tešil, keďže tento šampionát by mal viac vyhovovať jeho búrlivej povahe. Po prvom víkende však nadšenie sčasti opadlo, keď zistil, ako vyzerajú súboje v elektrickej sestre efjednotky.

Cesta Dana Ticktuma v motoršporte je poriadne kľukatá a hrboľatá. Britský jazdec už toho stihol zažiť a vyparatiť dosť; na konte má dvojročný zákaz pôsobenia v motoršporte za úmyselné vrazenie do súpera počas výjazdu bezpečnostného vozidla a viacero menších prehreškov, ktorými si v jazdeckých akadémiách Red Bullu a Williamsu istotne nepomohol. Z oboch ho vyhodili.

S Williamsom sa lúčil minulý rok v lete so slovami, že jeho sen o Formule 1 už zrejme definitívne pohasol, keď uznal, že nedokázal byť “normálny”. Zmierený s týmto osudom zvážil všetky možnosti a vrhol sa do Formuly E, kde sa cíti byť voľnejší.

Piloti si tu vraj na rozdiel od kráľovnej motoršportu môžu dovoliť ukázať aj svoju osobnosť. V juniorských šampionátoch Formuly 1 totiž doplatil na jednu vec: “Pričasto som si otvoril ústa a povedal som veci, ktoré som nemal povedať,” vyznal sa pre motorsportmagazine.com. “Tento šampionát je o zmene. Je pomerne rozvratný, čo aj trochu sedí k môjmu charakteru.”

“Cítim, že v tomto padoku sme všetci profesionálmi. Všetci tu majú o čosi väčší priestor na svoju vlastnú osobnosť na rozdiel od rebríčka Formuly 1, kde musíte byť čistí ako ľalie a dokopy nič nemôžete povedať, najmä v našej spoločnosti. Ja s tým mám naozaj veľký problém, podľa mňa je to smiešne,” pustil sa do kritiky Dan Ticktum.

Majster sveta z roku 1996 Damon Hill už vlani uvažoval nad tým, že vo Formule 1 by sa nám zišlo viac osobností, akou je Ticktum. Skrátka niekto, kto nebude papagájovať slová, ktoré mu napísalo PR oddelenie. Bernie Ecclestone to zhodnotil pred pár týždňami, keď vyhlásil, že až na Kimiho Räikkönena mu padok F1 pripomína akési stretnutie robotov, ktorí “počúvajú a robia, čo im prikážu”.

“Všetci fanúšikovia si pýtajú osobnosti a ľudí, ktorí sa budú líšiť. Veľké korporácie, ktoré do toho vkladajú peniaze, však chcú presný opak,” hľadá príčinu súčasného stavu Ticktum. “Samozrejme, je to o rovnováhe, musíte potešiť obe strany.”

“Myslím si, že spoločnosť nakoniec jednotlivcom umožní trochu sa prejaviť, ale zatiaľ, žiaľ, musím filtrovať svoje názory. Musím skloniť hlavu a spraviť si renomé, ale vo Formule E vám je umožnené mať vlastnú identitu. Čím lepšie výsledky máte, tým máte viac pák povedať, čo chcete,” uvažoval 22-ročný Londýnčan pred prvým podujatím nového ročníka.

Dnes už má prvé dva preteky v Saudskej Arábii za sebou a o veľkom úspechu nehovorí. Kým Formula E ho nadchla tým, že v nej nebude musieť neustále držať jazyk za zubami, z jazdeckého pohľadu zostal mierne sklamaný. Do úvodných pretekov sa kvalifikoval len na dvadsiatej priečke, aby cieľ preťal osemnásty. Oveľa slávnejšie nedopadli ani druhé preteky, v nich skončil ešte o jedno miesto nižšie. Najviac ho však zamrzel štýl pretekania.

“Každý, kto sa pustí do predbiehacieho manévra, alebo sa oň pokúsi, ide do toho akoby s cieľom nabúrať,” posťažoval sa Ticktum, ktorého sa na skúsenosti z prvých pretekov spýtal racefans.net. “Vyzerá to tak, akoby všetci do seba vrážali, keď sa predbiehajú.”

“Zakaždým, keď ma niekto predbehol, do mňa aj vrazil. Ak tu všetci hrajú takúto hru, ja budem robiť to isté,” odkázal pretekár tímu NIO 333.

Čo-to si však od súperov musel vypočuť aj Ticktum. Antonio Felix da Costa mal na štarte problém rozbehnúť sa a v prvej zákrute sa ocitol medzi Danom Ticktumom a Oliverom Askewom. “Mal som trochu smolu, pretože som sa ocitol uprostred dvoch nováčikov. Jeden z nich bol príliš opatrný, čo je podľa mňa správny prístup. Ním bol Oliver, ktorý odviedol dobrú prácu, mal dobré preteky,” hodnotil da Costa. “A potom Dan… Vyrútil sa niekam, kde ani nebol priestor, nemal tam byť, bol príliš agresívny a tým ukončil moje preteky.”

Ticktum napokon uznal, že situácia z prvej zákruty bola nešťastná, ale podiel viny na nej podľa neho neniesol. Netušil totiž, že na vonkajšku je ešte tretie auto Olivera Askewa. Nuž a následne si vzal na paškál práve tohto amerického jazdca.

“O pár kôl neskôr medzi zákrutami 18 a 21 Askew strávil viac času tým, že do mňa vrážal, ako keď do mňa nevrážal. Musel som toho zniesť veľa, a potom ma vytlačil z trate, v poslednej zákrute takmer až do bariéry. Bolo to na hranici penalizácie, z pohľadu agresívneho pretekania sa už ďalej neviete dostať. V podstate som sa vrátil späť dozadu a snažil sa koncentrovať, aby som si na všetko zvykol: manažment energie, konzistentnosť. Bol som rýchlejší ako môj kolega a Giovinazzi. Mám pocit, že keby som nebol zablokovaný na štarte, mohol som skončiť v prvej pätnástke,” doplnil Ticktum.