logo F1online.sk

Pirelli: Šikovné tímy budú môcť získať aj na štandardizovaných ráfikoch

Ráfiky Enkei v továrni McLarenu, pneumatiky, kolesá
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala24. 1. 2022

Vo Formule 1 doteraz platilo, že tímy si nechávali vyrobiť ráfiky kolies vždy podľa vlastného návrhu. Všetci sa z nich snažili vyžmýkať maximum nielen po stránke hmotnosti, tepelných vlastností, ale dokonca i aerodynamiky. Dnes sa môže zdať, že tomu je koniec, no podľa Maria Isolu z Pirelli príchod štandardizovaných ráfikov neznamená, že v tejto oblasti sa už nebude dať zarobiť.

Rok 2022 prináša obrovské novinky na technickom poli. Okrem toľko spomínaných zmien v oblasti šasi prichádzajú aj nové pneumatiky, ktoré budú obúvané na osemnásťpalcové disky. Avšak už menej známy je fakt, že všetky tímy budú dostávať rovnaké ráfiky.

McLaren tak po viac ako 20 rokoch a odjazdených piatich miliónoch kilometrov, počas ktorých používal ráfiky od spoločnosti Enkei, prechádza na ráfiky nemeckej značky BBS — rovnako ako všetky ostatné stajne —, ktorá podpísala štvorročný kontrakt na dodávku týchto komponentov.

BBS dlhé roky dodávalo ráfiky Scuderii Ferrari, avšak od roku 2011 nezaujalo žiaden z tímov Formuly 1. V zákulisí sa preto šepká, že tímy majú obavy z udelenia tejto zákazky firme, ktorá v posledných rokoch nevyrábala produkty na úrovni kráľovnej motoršportu. V roku 2020 spoločnosť navyše vyhlásila bankrot, čo nikoho neutvrdilo v tom, že práve BBS bude vhodným kandidátom na takú veľkú zákazku.

Finančná stabilita či záruka, že BBS zvládne potiahnuť nasledujúci štvorročný cyklus, je jedna vec. Druhá je spomínaná otázka kvality. Šéf Pirelli Mario Isola v tomto smere nemá absolútne žiadne obavy.

“Máme pracovnú skupinu, ktorú viedla FIA spoločne s BBS, Pirelli a tiež dodávateľom senzora, ktorý je tiež štandardizovaný,” vysvetľuje Mario Isola. “Začali sme ich vyvíjať v roku 2020, odvtedy sú to už dva roky, pretože sme kvôli pandémii museli odložiť zavedenie osemnásťpalcových pneumatík.”

“Mali sme teda viac času v porovnaní s normálnou situáciou. A pracovali sme s BBS; aj my sme absolvovali niekoľko testov, na ktorých sme osemnásťpalcové gumy obuli na ráfiky BBS. Z pohľadu tejto pracovnej skupiny to bol veľmi užitočný prístup. Stretávali sa každý týždeň, aby sledovali postup,” opisuje priebeh príprav taliansky špecialista.

Všetkých ešte bude zaujímať, ako budú tímy vlastne pracovať so štandardizovanými komponentmi a či aj z nich budú môcť tí šikovnejší vyžmýkať viac. Podľa Isolu to určite nebude nemožné, existuje totiž priestor na vývoj v oblasti manažmentu teplôt bŕzd a pneumatík.

Isola pokračuje: “Ťažko predpovedať, ako budú tímy manažovať teploty, pretože tento rok máme medzi ráfikom a brzdou viac priestoru. Vieme, že v minulosti tímy využívali tento tok tepla z bŕzd do ráfika, aby manažovali teploty vo vnútri pneumatiky, a taktiež tlak.”

Tímy, ktoré to v tejto oblasti robili najšikovnejšie, dokázali dostať pneumatiky do optimálneho pracovného okna rýchlejšie. Pred sezónou 2022 sa teda všetci museli zamyslieť nad tým, či sa dá toto teplo využiť aj napriek tomu, že ráfik je teraz oveľa ďalej od brzdy ako v minulosti.

“V roku 2022 to bude iné, avšak verím, že aj toto bude stále predstavovať rozdielový člen z pohľadu výkonnosti. Tímy sa to v roku 2022 budú snažiť využiť. Či sa im to podarí, to nám povie až budúcnosť,” uzavrel.