logo F1online.sk

Vo Williamse veria, že im vynechanie testov nových gúm neuškodí

Pneumatiky Pirelli, Valtteri Bottas
© Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala11. 1. 2022

Sezóna 2022 nebude prelomová len preto, že nás čakajú nové technické pravidlá a tým pádom úplne nové šasi, ale aj tým, že sme sa rozlúčili s “balónovými” trinásťpalcovými pneumatikami a privítame nové osemnástky, ktoré sa budú správať úplne inak. Tímy preto dostali možnosť ich v priebehu uplynulého ročníka testovať, a tak usmerňovať ich vývoj, no Williams to nevyužil. Šéf tímu pre výkonnosť monopostov Dave Robson dúfa, že to nebude predstavovať veľký hendikep.

Každý tím, ktorý sa chcel testov zúčastniť, musel upraviť jedno zo svojich starších šasi tak, aby malo rovnako veľa prítlaku ako očakávané nové monoposty. Deväť tímov na to podujalo, Williams sa rozhodol do tohto cvičenia neinvestovať ani cent. Továreň v Grove tak v úvode nového ročníka nebude mať k dispozícii rovnako veľa dát ako konkurencia, čo ju môže znevýhodniť.

Dave Robson si uvedomuje, že by bolo lepšie mať tieto dáta, no podľa neho ani zďaleka nebudú kľúčové k pochopeniu nových gúm. “Skutočnú odpoveď sa pred predsezónnymi testami nedozvieme. Je jasné, že tí, ktorí si vyrobili testovacie auto, s Pirelli testovali a budú mať nejaké informácie, ale buďme k sebe úprimní, bolo to staré auto a nie monopost pre rok 2022,” cituje ho portál formularapida.net.

Vyrobiť auto, ktoré bude mať podobnú úroveň prítlaku, skrátka nestačí. Ostatné charakteristiky sa budú líšiť, vysvetľuje. “Viem, že na teste v Abú Zabí mali tímy upraviť autá a mierou prítlaku sa priblížiť sezóne 2022, ale to všetko závisí od ľudí.” A nie je žiadna záruka, že tie hodnoty trafia. “Ak by to bolo za iných okolností, aj my by sme mali testovacie auto a zúčastnili by sme sa tých testov. Určite sa na nich dá niečo získať. Je to významné? Z dôvodov popísaných vyššie odhadujem, že nie.”

“Ako som povedal, testovacie autá nie sú reprezentatívne z pohľadu monopostov pre ročník 2022,” zdôraznil Robson. “Dúfame, že keď prídeme do Barcelony, tak sa rýchlo dotiahneme.”

Pravda je však taká, že Williams nebude celkom bez dát. Pirelli sa dohodlo so všetkými stajňami, že informácie ohľadom pneumatík budú k dispozícii celému štartovému poľu, a tak aj inžinieri britského tímu do nich budú môcť nahliadnuť.

Williamsu teraz nezostáva iné len s tým žiť, tak to azda bude stačiť. “Sám seba o tom musím presviedčať kvôli tomu, v akej sme pozícii, ale azda je niečo na tom pravdy. Z hľadiska našich vlastných dát by bolo fajn, keby sme absolvovali vývojový program, ale myslím si, že dostaneme všetky potrebné dáta z údajov, ktoré obdržíme z testov a z laboratórnych testov, ktoré Pirelli robí za všetky tímy. A keď sa v Barcelone rozbehneme, myslím, že sa s pneumatikami dosť rýchlo zoznámime. Podľa mňa toho nestratíme tak veľa.”

Williamsu by mierne mohol pomôcť Alex Albon, ktorý v uplynulom ročníku naozaj testoval aj osemnástky, keď si plnil úlohy testovacieho jazdca Red Bullu. Podľa Robsona však inžinieri budú musieť byť opatrní pri analyzovaní Albonových dojmov, pretože tie sa budú viazať na monopost Red Bullu, o ktorom Williams veľa nevie.

“Myslím si, že budú mať obmedzenú hodnotu, pretože nepoznáme detaily monopostu Red Bullu, s ktorým gumy testovali,” hodnotí informačný potenciál Albonových poznatkov Robson. “Je veľmi dôležité, ako pneumatiky pripravujete a koľko vám treba prítlaku, aby ste s nimi mohli pracovať.”

“Možnože bude mať nejaké užitočné poznatky či myšlienky, ale v skutočnosti budú asi dosť drobné. Navyše je dosť obmedzený v tom, čo nám vie povedať o tom aute a o teste, ktorý robili. To nie je naša vec, to sú dáta Red Bullu. Môže nám pomôcť v tom, že nás na základe svojich skúseností usmerní, ale v realite sa budeme držať toho, čo máme k dispozícii. Keď vo februári budeme mať pripravené auto, vtedy začneme chápať tie pneumatiky,” uzavrel pneumatikovú tému inžinier Williamsu.

Súvisiace články