logo F1online.skF1online.sk

V prvých pretekoch veľké prekvapenia nečakajte, znie z McLarenu

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl5. 1. 2022

Do novej sezóny vstúpime po najvýraznejšej zmene pravidiel od roku 2009. Vtedy všetkých šokoval tím Brawn, ktorý ovládol šampionát. Technický riaditeľ McLarenu James Key neočakáva, že tentoraz v prvých pretekoch v Bahrajne uvidíme nejaké veľké prekvapenie.

Tímy musia pracovať pod rozpočtovým stropom, ktorý bol v minulej sezóne stanovený na 145 miliónov dolárov na rok, v roku 2022 mierne klesne na 140 miliónov dolárov ročne. Pre Jamesa Keya, ktorý v F1 začínal ešte v Jordane, predstavuje vývoj nového auta pri nových pravidlách, a zároveň obmedzených výdavkoch, najväčšiu výzvu doterajšej kariéry.

„Je škoda, že žijeme vo svete, kde sa musíme ešte aj adaptovať na rozpočtový strop. Obmedzuje to samotný vývoj či testovanie vo veternom tuneli. Všetky tieto faktory priniesli najväčší čistý list papiera pri vývoji monopostu počas celej mojej kariéry v F1, ktorá trvá už 25 sezón,“ povedal James Key v rozhovore pre RacingNews365.com.

Nie tak dávno mohli tímy aj počas sezóny neobmedzene testovať. V súčasnosti sú testy striktne limitované, a obmedzený je aj aerodynamický vývoj. „Ak prichádza šport s ďalšími obmedzeniami, je dobré mať úplnú slobodu pri vývoji a testovaní. To však nie je v súlade so zmyslom rozpočtového stropu. Skutočnosť, že každý stojí pred takouto výzvou je dobrá,“ zdôrazňuje Key skutočnosť, že nad vývojom auta si lámu hlavu všetky tímy, nielen McLaren.

Cieľom rozpočtového stropu je nemíňať viac, ale míňať efektívnejšie. Otázne je, či nové pravidlá a obmedzenia výdavkov prinesú aj nejaké prekvapenia na trati a niečo podobné ako v roku 2009. Vtedy sa McLaren a Ferrari, ktoré v sezónach 2007 a 2008 jasne dominovali a bojovali o titul, prepadli, a na vrchol vystúpili spomínaný Brawn i Red Bull.

„Myslím si, že na trati pravdepodobne uvidíme spočiatku ustálené poradie. Zrejme sa dočkáme aj nejakých prekvapení, ale nie nevyhnutne v prvých pretekoch. Tie nebudú reprezentatívne. Až počas sezóny sa to bude vyvíjať. Na konci to bude tím, ktorý najšikovnejšie využije rozpočtový strop,“ vyhlásil niekdajší technický riaditeľ Toro Rosso, ktorý od roku 2019 pôsobí vo Wokingu.

Aj keď sa v Bahrajne možno nedočkáme zásadných zmien či prekvapení, nie je vylúčené, že sa veci ešte počas sezóny zmenia. „Bude to o maximalizácii výkonu, čo nie je nevyhnutne len o vývoji a dizajne. Veľa sa bude odvíjať od vyvíjania na samotnej trati, o tom, ako budú fungovať naše výrobné oddelenia v továrni. Musíme si nastaviť priority medzi technickou stránkou tímu a finančnou stránkou. Čaká nás finančná hra s cieľom vyťažiť čo najviac. Na konci to však všetko končí pri pretekaní. Potrebujeme byť šikovní,“ pokračoval James Key, ktorý sa pozerá aj do nie ďalekej budúcnosti.

„V druhom či treťom roku týchto pravidiel možno budeme musieť urobiť na aute niečo výrazne odlišné. Ako to však spravíme tak, aby sme neminuli obrovské množstvo peňazí ako je to pri veľkých zmenách bežné? Do tohto bodu sa zrejme dostaneme. Stále si však myslím, že je pekné, ak je pri rozpočtovom strope inteligencia tímu nadradená peniazom,“ uzavrel technický riaditeľ McLarenu.

Súvisiace články

Diskusia