Verstappen je majstrom sveta! Komisári zamietli aj druhý protest
Napätie po pretekoch by sa azda vyrovnalo tomu počas veľkej ceny. Mercedes totižto protestoval proti priebehu dnešných pretekov i proti samotnému Maxovi Verstappenovi, ktorému hrozilo, že príde o titul vybojovaný v poslednom kole. Napokon sa nič také nekoná, Medzinárodná automobilová federácia odmietla aj druhý protest.
V tomto prípade Mercedes protestoval proti tomu, ako prebehol reštart pretekov. V tábore strieborných šípov zúrili, Toto Wolff sa ozýval vo vysielačke Michaelovi Masimu s tým, že spravil obrovskú chybu a reštart mal prebehnúť inak, Lewis Hamilton zas hovoril o zmanipulovanom priebehu pretekov.
Pred komisármi nakoniec prišli s dvoma argumentmi, ktoré boli postavené na článku 48.12 Športových pravidiel F1, v ktorom sa okrem iného píše: “…od všetkých áut (v angličtine any cars, pozn. red.), ktoré líder predbehol o kolo, sa bude vyžadovať, aby predbehli autá vo vedúcom kole a bezpečnostné vozidlo.”
Toto podľa Mercedesu splnené nebolo, pretože riaditeľstvo pretekov povolilo takto predbiehať len piatim monopostom medzi Lewisom Hamiltonom a Maxom Verstappenom. Red Bull však argumentoval, že v danom článku sa nepíše, aby to spravili všetky autá, keďže v angličtine “any” nie je to isté ako “all”.
To však nie je všetko, Mercedes vytiahol z pravidla 48.12 ešte aj inú vetu. “…keď posledné auto, ktoré dostalo kolo, predbehne lídra, bezpečnostné vozidlo sa vráti do boxov na konci nasledujúceho kola.” Avšak Bernd Mayländer zamieril do boxov okamžite po tom, čo sa pätica pilotov dostala do prvého kola.
Podľa Red Bullu však pravidlo 48.12 upravuje nasledujúci článok 48.13, ktorý je de facto nadradený. V ňom stojí, že keď sa objaví informácia ‘Bezpečnostné vozidlo zamieri do boxov v tomto kole’, tak sa to má stať v tom danom kole.
Okrem toho článok 15.3 dáva riaditeľovi pretekov právomoc rozdať také pokyny vzhľadom na bezpečnostné vozidlo, ktoré budú nadradené pravidlám. Nuž a v neposlednom rade má Red Bull zato, že aj keby všetkých osem áut predbehlo safety car, tak by to výsledok pretekov nezmenilo.
Pri rozhodovaní bol prítomný aj Michael Masi, ktorý poznamenal, že úlohou článku 48.12 je umožniť, aby medzi jazdcami v prvom kole nezavadzali monoposty pomalšie o kolo a tým pádom nezasahovali do priebehu pretekov po reštarte. Podľa neho v tomto prípade bol aplikovaný článok 48.13.
Masi tiež pripomenul, že všetky tímy sa už dávno zhodli na tom, že ak je to možné, tak je dobré, aby sa preteky neukončili za bezpečnostným vozidlom, a tým pádom sa aspoň posledné kolo odjazdilo v plnom tempe.
Čo na to všetko komisári? Po zohľadnení všetkých skutočností rozhodli, že článok 15.3 riaditeľovi pretekov skutočne dáva právomoc “prevziať kontrolu” nad bezpečnostným vozidlom, čo podľa komisárov zahŕňa aj rozhodnutie o tom, kedy ho vyšle na trať alebo z nej stiahne.
“A hoci článok 48.12 nebol aplikovaný v plnej miere, v súvislosti s tým, keď sa bezpečnostné vozidlo vracia do boxov na konci nasledujúceho kola, ho článok 48.13 upravuje a akonáhle sa zobrazí správa ‘Bezpečnostné vozidlo v tomto kole’, je prikázané stiahnuť bezpečnostné vozidlo na konci daného kola,” znie verdikt.
Odhliadnuc od toho všetkého komisári rozhodli, že žiadosti Mercedesu zostaviť konečnú klasifikáciu pretekov podľa výsledkov predposledného kola nie je vhodné, pretože by tým došlo k retrospektívnemu skráteniu veľkej ceny. Taký zásah by bol nebezpečným precedensom smerom do budúcnosti.