logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Kataru 2021

Lewis Hamilton, Max Verstappen a Fernando Alonso na pódiu VC Kataru 2021
© Mercedes
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy27. 11. 2021

Max Verstappen môže získať titul už v Saudskej Arábii. Lewis Hamilton má však dve podujatia pred koncom sezóny stále veľkú šancu získať ôsmu majstrovskú korunu. Vety, ktoré by pred ročníkom 2021 vysmial azda každý priaznivec F1.

Kráľovná motoršportu smeruje do veľkého finále a je vzrušujúcejšia než kedykoľvek predtým. Max Verstappen a Lewis Hamilton sú v majstrovskej bitke veľmi blízko pri sebe. Po VC Kataru sa rozdiel medzi nimi opäť zmenšil a dve podujatia pred koncom ich delí iba zanedbateľných osem bodov. Dvaja jazdci z dvoch rôznych tímov so šancou na triumf v šampionáte dva preteky pred koncom – na podobný scenár sme čakali od roku 2012, keď o trofej bojovali Sebastian Vettel (Red Bull) a Fernando Alonso (Ferrari).

V tom čase mal Vettel pred Alonsom náskok 15 bodov pred záverečnými poslednými veľkými cenami v USA a Brazílii. V skutočnosti sa zdalo, že Seb má šampionát pod kontrolou, ale jeho prepad na chvost štartového poľa po kontakte s Brunom Sennom (Williams) v prvom kole na brazílskom Interlagose urobili z boja o ich tretí titul poriadnu drámu. Vettel nakoniec finišoval šiesty a náskok pred Fernandom (v cieli 2. miesto) uhájil o tri body.

Aj v prípade boja Verstappen vs. Hamilton môže prísť na záverečnom podujatí k veľkej bitke. Ak by aj v Saudskej Arábii prišli do cieľa v rovnakom poradí ako na posledných dvoch podujatiach (1. Hamilton, 2. Verstappen), tak by ich pred finále v Abú Zabí delil iba jeden bod v prospech Holanďana v službách Red Bullu. Ak by Lewis, popri víťazstve v Džidde, získal aj extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov, na bodovom ukazovateli by dokonca svietila remíza.

Je vysoko pravdepodobné, že za normálnych okolností stratégovia Red Bullu a Mercedesu obetujú tímové dvojky na zajazdenie najrýchlejšieho kola pretekov. V tomto smere mal Max v Katare šťastie na vypadnutie Bottasa, vďaka čomu mohol bez ujmy pridať extra zastávku v pitlane navyše.

V tejto fáze sezóny už nie je priestor na technické alebo jazdecké zlyhania. Ak by VC Saudskej Arábie dopadla pre Hamiltona zle, Max má šancu na titul už tu. Holanďan by musel získať o 18 bodov viac ako Brit. Pri triumfe Verstappena by Lewis mal zaknihovať najhoršie šieste miesto, aby udržal majstrovské nádeje aspoň v teoretickej rovine.

Pokiaľ Max obsadí v Džidde tretie a horšie umiestnenie, tak o titule sa rozhodne až na okruhu Yas Marina. Ak berieme do úvahy prevahu monopostu Mercedesu z Kataru a Brazílie, tak Hamilton má všetko stále vo svojich rukách. Stačí, aby vyhral posledné dve veľké ceny a ôsmy titul je jeho, bez ohľadu na Maxove výsledky.

Netreba však zabúdať ani na boj o majstrovský primát medzi konštruktérmi, kde červení býci po Katare stiahli stratu na strieborné šípy na rozdiel iba päť bodov. Všetko smeruje k tomu, že sezóna 2021 bude v zlatom fonde F1 a budeme na ňu ešte veľmi dlho spomínať.

Aj zo štatistického hľadiska prináša tento ročník kopu zaujímavostí, o ktoré sa na okruhu Losail najväčšou mierou zaslúžil veterán Fernando Alonso tretím miestom v cieli. O tom však v nasledujúcich riadkoch, za ktoré patrí vďaka redakcii Auto Motor und Sport:

  • Prvýkrát od roku 2016 nie je o titule rozhodnuté ani dve veľké ceny pred koncom sezóny.
  • V Losaile sme videli premiérovo stupne víťazov v zložení Hamilton, Verstappen, Alonso, pritom títo páni nazbierali dovedna neuveriteľných 336 pódií – 180 Hamilton, 98 Alonso, 58 Verstappen. S uvedeným počtom umiestnení na bedni okupujú prvé, šieste a trináste miesto v histórii F1. Najviac umiestnení v prvej trojke by z aktívnych jazdcov ponúklo pódium s Hamiltonom, Vettelom a Räikkönenom – 405.
  • Hamilton získal v Katare pole position s náskokom 0,597 sekundy pred Verstappenom. Vôbec najvyšším v tomto roku na suchej trati.
Red Bull Content Pool
  • Lewis zvíťazil už na tridsiatich rôznych tratiach, práve získal pole position na 31. a zaknihoval 34. pódium na rozdielnej trati. Vo všetkých troch prípadoch zveľadil vlastné historické rekordy. Na druhých priečkach figurujú Michael Schumacher (23 výhier), Sebastian Vettel (23 pole positions) a Kimi Räikkönen (30 pódií).
  • Ak zrátame Verstappenove a Hamiltonove výsledné časy v pretekoch bez porúch, kolízií a špeciálnych prípadov v Baku, Silverstone, Spa a Monze, tak Max má pred Lewisom náskok iba 28,6 sekundy, čo je vzdialenosť len 4872 metrov.
  • Max sa ziskom 58. pódia osamostatnil na trinástej priečke historického poradia pred Nicom Rosbergom. Jedna bedňa ho delí od dvanásteho Nigela Mansella a dve od jedenásteho Nelsona Piqueta.
Red Bull Content Pool
  • Verstappen zaknihoval už 16 pódií v tejto sezóne a stále živí šancu na prekonanie historického rekordu 17 finišov v prvej trojke v podaní Michaela Schumachera (2002), Vettela (2011) a Hamiltona (2015, 2016, 2018 a 2019). Paradoxne ani prípadný nový rekord by Maxovi nemusel stačiť na titul majstra sveta. Hamilton má 15 umiestnení na stupňoch víťazov v tomto ročníku a historický rekord môže dorovnať už neuveriteľný piatykrát.
  • Fernando Alonso ochutnal šampanské na bedni premiérovo od VC Maďarska 2014. F1 medzitým absolvovala 147 podujatí a z tohto počtu až na 117 z nich nechýbal Hamilton na pódiu.
Alpine
  • Alonso čakal na 98. stupne víťazov v F1 2674 dní, čo ho historicky radí na druhé miesto. Tejto štatistike dominuje Alexander Wurz. Rakúšanov pôst trval neuveriteľných 2842 dní od Silverstone 1997 do Imoly 2005.
  • Fernando získal prvú bedňu pred 18 rokmi v Malajzii 2003. Aj v tomto smere je druhý za Michaelom Schumacherom, ktorého prvé (Mexiko 1992) a posledné pódium (Európa 2012) delilo až 20 rokov.
  • El Nano stál na stupňoch víťazov v službách štyroch rôznych tímov (Renault, McLaren, Ferrari a Alpine). V tejto štatistike mu historicky patrí delené piate miesto s ďalšími 14 jazdcami. Vedie duo legiend Stirling Moss a John Surtees, ktorí doviedli svoje monoposty do cieľa na prvých troch priečkach až pre šesť tímov. Moss – BRM, Cooper, Lotus, Maserati, Mercedes a Vanwall. Surtees – BRM, Cooper, Lotus, Ferrari, Honda a Lola.
Alpine
  • Španiel dokázal finišovať v prvej trojke aspoň raz v sezóne už v 13. ročníku, čím dorovnal na piatom mieste historických tabuliek Nigela Mansella. Vedie Schumi so šestnástimi sezónami.
  • Poslední dvaja piloti, ktorí stáli na stupňoch víťazov po štyridsiatke, sú Michael Schumacher (VC Európy 2012) a Nigel Mansell (VC Austrálie 1994). Španielsky matador to dokázal vo veku 40 rokov 3 mesiace a 23 dní, čo ho radí na 23. miesto historického poradia. Po Katare dokázalo dokopy už 27 jazdcov získať v F1 pódium po 40. narodeninách.
  • Alonso finišoval na treťom mieste 29-krát v kariére a v historickom rebríčku sa na štvrtom mieste odpútal od Rubensa Barrichella. Na čele je Kimi Räikkönen a jeho 45 tretích miest.
Alpine
  • Tento rok sme videli na bedni už 13 rôznych jazdcov. Najviac od sezóny 2012, kde ich bol rovnaký počet.
  • Premiérovo v kariére štartoval z prvého radu Pierre Gasly, čo je pre zoskupenie AlphaTauri/Scuderia Toro Rosso druhé najlepšie umiestnenie na štarte po pole position Sebastiana Vettela v Monze 2008. Posledným Francúzom, ktorý vyštartoval z prvej alebo druhej priečky bol Romain Grosjean (Lotus) v Maďarsku 2012.
  • Aston Martin dokázal bodovať s oboma autami prvýkrát od VC Francúzska.
Aston Martin
  • Alpine takmer polovicu všetkých svojich tohtosezónnych bodov (62 zo 137 = 45%) nazbieral iba na dvoch veľkých cenách – Maďarsko a Katar.
  • Valtteri Bottas nedokončil preteky v tejto sezóne už po štvrtý raz, pričom Fín v predchádzajúcich štyroch ročníkoch v službách Mercedesu nevidel šachovnicovú vlajku dokopy len šesťkrát.
  • Od roku 2010 platí, že pilot, ktorý získal pole position na každej novej trati, na konci roka vždy oslavoval titul (Yeongam 2010, Dillí 2011, Austin 2012, Soči 2014, Baku 2016, Mugello 2020 a Portimao 2020). Aby mohla séria pokračovať, Hamilton musí štartovať z prvého miesta aj v Džidde (v Losail to už dokázal) a zároveň získať majstrovskú korunu.
  • Katar historicky rozšíril F1 o 76. okruh, 50. preteky a 34. krajinu, v ktorej sa konala veľká cena.