Brundle: Penalizácie Verstappena a Bottasa boli tvrdé
Pierre Gasly vstúpil do svojho posledného pokusu v katarskej kvalifikácii ako tretí v poradí. V predposlednej zákrute sa na jednom z obrubníkov doslova rozpadlo jeho predné krídlo a francúzsky pretekár dostal defekt. Jeho zastavujúci monopost postupne minulo sedem ďalších pilotov, no žltými vlajkami odmávali len trom z nich, pričom dvaja vôbec nespomalili. Hriešnikmi boli Max Verstappen a Valtteri Bottas, ktorí boli následne komisármi potrestaní.
Žiadna žltá od riaditeľstva pretekov, žiadna žltá na volantoch jazdcov či na svetelných paneloch. Žltými vlajkami mávali len maršali na jednom zle osvetlenom stanovišti na cieľovej rovinke. A treba povedať, že urobili správne. Otázky vyvoláva skôr váhanie riaditeľstva pretekov.
„Hovoril som si, že penalizácie Maxa Verstappena a Valtteriho Bottasa boli tvrdé,“ napísal vo svojom stĺpčeku pre Sky Sports Martin Brundle. „FIA vo všeobecnosti odvádza skvelú prácu pri svojom rozhodovaní vo veľmi komplexnom svete F1, no má za sebou zopár horúcich a nerozhodných týždňov, ktoré začali neslávnym incidentom kandidátov na titul v štvrtej zákrute v Brazílii.“
„Som zástancom toho, že žlté vlajky treba rešpektovať ako absolútnu prioritu. Jazdci však vo svojich posledných kvalifikačných pokusoch vychádzali z poslednej zákruty bez akejkoľvek viditeľnej indikácie žltých vlajok, žiadne výstražné svetlo na volante, žiadna správa z boxového múru, len červené svetlá v tme indikujúce, že kvalifikácie skončila a DRS, ktoré bolo znovu aktivované,“ píše Brundle.
Málokto v skutočnosti očakával, že by sa niektorý jazdec dokázal „vyvliecť“ z niečoho takého, ako nerešpektovanie žltých vlajok. Toto pravidlo je viac ako jednoznačné. Na druhej strane však na danom poste maršalov nastal trochu zmätok, keď niektorým jazdcom bolo odmávané žltými vlajkami, niektorým nie.
„Prinajmenšom v danom momente existovali poľahčujúce okolnosti. Žiadne blikajúce žlté panely na okraji trate, len zelené indikátory boxovej váhy na pravej strane. Aj ja by som dokázal prehliadnuť relatívne zle osvetlený post traťových maršalov, ktorí na ľavej strane správne mávali žltými alebo žltou vlajkou,“ píše Brundle.
„Fakt, že Carlos Sainz bol omilostený, pretože ubral plyn po tom, čo minul stojace auto, len podčiarkuje zmätok, ale pravidlá sú pravidlá, aspoň myslím. Boli sme na úplne novom podujatí, ktoré bolo do kalendára pridané neskôr, čo sa aj ukázalo.“
„Koniec koncov to neznamenalo žiadny rozdiel, teda s výnimkou toho, že Verstappen prišiel o možnosť zabojovať smerom do prvej zákruty. Bottas by napriek slabému štartu skončil tretí, avšak ako prvý zistil, že predné pneumatiky nevydržia viac ako 30 kôl na agresívnych obrubníkoch,“ dodal komentátor Sky Sports.