logo F1online.skF1online.sk

Ako sa tím pripravuje na novú trať? Zaujímavá práca plná výziev, hovorí Shovlin

Valtteri Bottas
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 11. 2021

Okruh Losail v Katare a saudskoarabská Džidda sú v histórii F1 úplne nové. Nová trať so sebou pre tímy a ich inžinierov prináša nové výzvy. Ako sa najlepšie pripraviť, ak z daného miesta nemáte žiadne relevantné dáta? Odpovie Andrew Shovlin.

Ešte predtým než prejdeme k slovám šéfa traťových inžinierov Mercedesu, povedzme si, čo je na samom začiatku, teda skôr než tímy spustia všetky svoje počítače a simulátory. Najprv na dané miesto vyšlú svojich inžinierov, ktorí prídu aj s kamiónom vybaveným laserom. Ten celú trať preskenuje v 3D. Laser zaznamená každý hrboľ i tvar obrubníkov úplne presne a tento sa potom prenesie do simulátora v továrni.

Tam prebiehajú státisíce simulácií dlhé týždne pred samotným začiatkom podujatia. A ako povedal sám Andrew Shovlin, šťastie praje pripraveným.

„Pre inžinierov je to zakaždým vzrušujúce, pretože nová trať prináša nové výzvy, no je taktiež príležitosťou. Ak tam prídete lepšie pripravení než všetci ostatní, potom máte dobrú šancu byť najlepší a najrýchlejší,“ povedal Shovlin v tradičnom brífingu Mercedesu po Veľkej cene Kataru.

„Čo však vlastne robíme? Nuž, Katar bol celkom zaujímavý prípad, pretože do kalendára bol pridaný neskôr ako náhrada. Museli sme si preto pohnúť, získať mapu okruhu pre simulátor, kde môžu jazdci jazdiť vo virtuálnom svete, skúšať si trať, učiť sa zákruty a taktiež sa hrať s nastavením.

„Taktiež prenesieme mapu okruhu do našich počítačových simulácií. Na týchto už jazdec nie je prítomný, ale môžeme na ňom sledovať rôzne možnosti nastavenia a uskutočniť státisíce simulácií. Sú to dva paralelné pracovné toky, ktoré prebiehajú v príprave na podujatie, hovorí Shovlin.

„Začíname tým získavať obraz o tom, čo je na tejto trati dôležité, ako sa budú správať pneumatiky, ako nájsť správne vyváženie, aké krídla by bolo najlepšie nasadiť, atď. Prebieha teda množstvo takejto práce. Takto získame širšie nastavenie monopostu a potom do simulátora posadíme pilotov. Tí si vyskúšajú nastavenie, ktoré je podľa nás optimálne a môžu sa hrať s rozličnými možnosťami.

„Ako som povedal, je to dosť zaujímavá práca plná výziev a vyžaduje obrovské množstvo ľudí. Ak však odvediete dobrú prácu, môžete vďaka tomu mať veľmi dobrý pretekársky víkend,“ uzavrel Shovlin.

Súvisiace články

Diskusia