logo F1online.sk

Brawn: Brazília ukázala, že šprint môže byť skvelým doplnkom víkendu

Pole po štarte kvalifikačného šprintu na VC Brazílie
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl14. 11. 2021

Formát kvalifikačného šprintu má svojich priaznivcov i odporcov, a stále vzbudzuje protichodné reakcie. Podľa Rossa Brawna bol tretí „pokus“ lepší než tie predchádzajúce v Monze a Silverstone. Vo veľkej miere však za to vďačíme externému vplyvu v podobe diskvalifikácie Lewisa Hamiltona z kvalifikácie.

Sedemnásobný šampión sa musel predierať z chvosta poľa, čo opäť oživilo myšlienku, aký zaujímavý by šprint bol napríklad v prípade otočeného štartového roštu. Hamilton získal 15 pozícií k dobru. Okrem jeho návratu najviac zaujala perfektná obrana tretieho Carlosa Sainza pred Sergiom Pérezom, a tvrdý, no férový súboj medzi Charlesom Leclercom a Landom Norrisom.

Videli sme oveľa viac akcie než v Monze a na Silverstone, no otázkou zostáva, či by sa tak stalo aj v prípade „bežného“ priebehu bez diskvalifikácie Lewisa Hamiltona z kvalifikácie.

„Tento šprint bol doteraz najlepší. Priniesol množstvo akcie pred skvelým publikom. Dráma mimo trate priniesla novú zápletku, keď Lewis predbiehal jedno auto za druhým,“ vyhlásil Ross Brawn, jeden z otcov tejto myšlienky. Kvalifikačný šprint pritom možno zachránil brazílsky víkend Lewisa Hamiltona. „Nebyť šprintu, štartoval by Lewis do pretekov z posledného miesta. Namiesto toho má reálnu šancu, keďže to po penalizácii vytiahol na desiate miesto.“

Formát kvalifikačného šprintu by mohol byť dlhodobo úspešný aj vďaka strategickému prvku v podobe výberu pneumatík. Piloti majú voľný výber pneumatík a nemusia absolvovať pitstop. V Brazílii sme spomedzi doterajších šprintov videli najväčšiu rôznorodosť vo výbere pneumatík medzi jednotlivými tímami.

„Sloboda vo výbere pneumatík, ako jedno z pravidiel zavedených pre šprint, taktiež zohrala veľkú rolu. Bottas a Sainz použili mäkkú zmes, vďaka čomu mali výborný štart a zmenili poradie v prvej trojke na konci šprintu i pre štart nedeľných pretekov,“ pokračoval športový riaditeľ F1.

V roku 2022 by sme mali vidieť až šesť kvalifikačných šprintov. Pohľady na tento formát sa líšia. Víkend so šprintom nám prináša viac akcie už v piatok, čo je pozitívne aj pre promotérov na okruhu. Na druhej strane nám „odpadáva“ tradičné stupňovanie napätia počas víkendu, zmysel stráca druhý tréning a tri šprinty nám mimo nepredvídaných okolností nepriniesli očakávanú akciu v podobe množstva predbiehacích manévrov. Piloti nie sú ani veľmi motivovaní príliš riskovať, keďže v šprinte sú bodované len prvé tri miesta, a akákoľvek chyba znamená štart z chvosta poľa pre nedeľu.

„Myslíme si, že základy pre šprint sú veľmi silné. Budeme prezentovať viac detailov našich šiestich podujatí, naplánovaných pre rok 2022. Sú veci, ktoré musíme vyladiť. Brazília však ukázala, že šprint je skvelým doplnkom pre víkend a prináša na piatok, sobotu i nedeľu veľké a vzrušujúce momenty,“ uzavrel Ross Brawn.

Súvisiace články