logo F1online.sk

Bergerov odkaz tímom Mercedesu a van der Lindemu: Poškodili ste meno DTM

Liam Lawson a Kelvin van der Linde
© Screenshot
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 10. 2021

O kontroverznom záverečnom podujatí tejto sezóny nemeckej DTM sme už písali niekoľkokrát. Udalosti na Norisringu teraz komentoval aj samotný šéf šampionátu a bývalý pilot Formuly 1 Gerhard Berger.

O bezhlavom manévri Kelvina van der Lindeho na Liama Lawsona, ktorý mladučkého Novozélanďana s vysokou pravdepodobnosťou pripravil o titul, sme už písali (články nájdete tutu). K jednej udalosti z posledných pretekov sezóny sme sa však ešte úplne nevyjadrili. Bola ňou kontroverzná tímová réžia, bez ktorej by Maximilian Götz majstrovskú korunu nezískal.

Pred poslednými pretekmi bola Götzova strata na Lawsona 19 bodov. Liam si však vybojoval pole position, za ktorú si na konto pripísal ďalšie tri a zvýšil svoj náskok na 22 bodov. Götz tak potreboval vyhrať a Lawson musel skončiť prinajhoršom deviaty, keďže bodový systém v DTM je rovnaký ako vo Formule 1.

Druhú úlohu za Götza „vybavil“ bezohľadný manéver van der Lindeho, ktorý Lawsona vyradil z pretekov. O prvú sa postarala tímová réžia. Lucas Auer a Philip Ellis totiž v záverečných kolách podozrivo spomalili až napokon odovzdali pozície Götzovi. Pritom treba podotknúť, že ani jeden z nich nebol jeho tímovým kolegom. Všetci traja síce jazdili v rovnakom aute, nie však za rovnaký tím. Maxi si tak odniesol titul, ktorého zisk je prinajmenšom kontroverzný.

Niet preto divu, že šéf Lawsonovho AF Corse Ron Riechert nazval preteky „hanbou“ a mladý Novozélanďan prehlásil, že s DTM už nechce mať nič spoločné.

„Úprimne, posledných pár nocí som veľmi zle spal,“ prehlásil boss DTM Gerhard Berger pre BILD, na ktorý odkazuje Autosport. „Som fanúšikom motoršportu 40 rokov a moje fanúšikovské srdce sa s takýmito výmenami pozícií nevie vyrovnať.“

„Obe tieto témy, ako tímová réžia Mercedesu, tak manéver van der Lindeho, nielenže spustili takéto diskusie, ale tiež poškodili meno DTM. Je mi nesmierne ľúto všetkých, ktorých to zasiahlo, ktorí prispeli k atraktivite DTM v tomto roku a urobili všetko pre tvrdé a férové pretekanie, v ktorom vyhráva ten najlepší,“ ospravedlnil sa Berger.

„Bohužiaľ, nedokázali sme to naplniť a tieto posledné preteky sú pre nás veľkou ranou.“

Treba povedať, že DTM nebola v tomto roku tou DTM, akú sme ju dlhé roky poznali. Nie je to už šampionát cestných áut, ale GT-čiek, čo je v očiach pravoverných fanúšikov úplný satanizmus. Na druhej strane, Berger si musel vybrať, buď sa vydá touto cestou alebo šampionát úplne zanikne. Rozhodol sa pokračovať, ale prvá sezóna novej éry za sebou necháva obrovskú pachuť v ústach všetkých zainteresovaných. Nehovoriac o tom, že tímová réžia bola v tejto sérii v roku 2020 zakázaná, no v tejto sezóne znovu povolená. Dôvodom bolo, že automobilky prestali hrať v šampionáte prím.

Tímov, ktoré v tejto sezóne jazdili so špeciálom Mercedes-AMG GT3 Evo, bolo celkovo šesť. Ako sa ukázalo, dokázali medzi sebou nájsť spoločnú reč.

„Ak sa jazdec rozhodne sám od seba urobiť to v záujme tímu, to je podľa mňa v poriadku. Je to na hrane, ale je to v poriadku,“ hovorí Berger. „Neprijateľné však je, aby sa jazdcom a tímom nariaďovalo, že sa musia vzdať svojej pozície a poskytnúť tým niekomu výhodu. Aj keď tento problém samozrejme nie je v športe ničím novým.“

„Len vo Formule 1 je takýchto príkladov mnoho. Sú neakceptovateľné ako zo športového, tak fanúšikovského pohľadu. Pripomínam, s akým pohoršením sa stretlo Ferrari, ktoré v roku 2002 vzalo víťazstvo Rubensovi Barrichellovi a dalo ho Michaelovi Schumacherovi.“

„V tomto prípade však nehovoríme o dohode vo vnútri tímu, ale vzájomnej dohode medzi dvoma tímami HRT a Winward. To je úplne iná úroveň, ktorú nedokážem akceptovať. Tento problém zostáva na stole a osobne sa zasadím za jeho vyriešenie,“ uzavrel Berger.