logo F1online.sk

Bottas to zvládol a zvíťazil, na pódiu aj oba Red Bully

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 10. 2021

Veľká cena Turecka priniesla veľké strategické šachy. Napriek tomu, že počas pretekov poriadne nepršalo, trať neobschla dostatočne na sliky. Celú dĺžku pretekov sme tak odjazdili na intermediálkach. Z pomerne suverénneho víťazstva sa teší Valtteri Bottas, ktorý nedal Maxovi Verstappenovi šancu. Holandského pretekára však môže tešiť aspoň druhé miesto a cenné body. Tretí skončil Sergio Pérez.

Napriek tomu, že predpovede počasia hovorili o suchých pretekoch, jazdci boli nútení v úvode nasadiť pneumatiky do prechodných podmienok.

Vzhľadom na podmienky bol štart relatívne pokojný. Jediný incident sa odohral medzi Fernandom Alonsom a Pierrom Gaslym v súboji o štvrté miesto. Na kolíziu doplatil Alonso, ktorý sa po kontakte s pilotom AlphaTauri roztočil a prepadol poradím nadol. Pierra komisári za tento incident potrestali päťsekundovou penalizáciou.

Tento trest sa však Alonsovi vrátil ako bumerang. „El Nano“ v snahe predrať sa späť kolidoval s Mickom Schumacherom a taktiež zinkasoval päťsekundový trest.

Postupovať vpred sa snažil aj Hamilton, avšak v prvom kole prekonal „len“ Vettela a roztočeného Alonsa. Sedemnásobný majster sveta sa následne na niekoľko kôl zasekol za Júkim Cunodom, ktorý teda nemal chuť ani vôľu ho pustiť dopredu. Lewis napokon vo ôsmom kole japonského mladíka prekonal. O kolo neskôr predbehol Strolla a následne aj Norrisa.

Pekne sa skrz pole predieral aj Carlos Sainz, ktorého sme v deviatom kole evidovali už na jedenástom mieste. Daniel Ricciardo bol v tom čase iba šestnásty.

V 14. okruhu už bol Lewis „zavesený“ na zadnom krídle Pierra Gaslyho a rýchlo si s ním poradil. Sainz medzitým z veľkej diaľky zaútočil na Sebastiana Vettela a aj s drobným kontaktom prekonal pilota Aston Martinu. Španiel sa tak za štrnásť kôl posunul z posledného radu do bodovanej desiatky.

S blížiacim sa 20. kolom sa nám tak o akciu starali len Sainz a Hamilton. Trať osychala len veľmi pomaly a prezúvanie na sliky zostávalo v nedohľadne. Na čele sa jazdilo v stabilných rozostupoch, pričom veľmi dobré tempo mal aj tretí Charles Leclerc, ktorý sa na rozdiel od Sergia Péreza dokázal držať vedúcej dvojice.

V 18. okruhu pokračovala spanilá jazda Carlosa Sainza, ktorý si relatívne rýchlo poradil aj s Júkim Cunodom. Potvrdil tak veľmi solídne tempo Ferrari, ktoré vpredu držal Leclerc. Ricciardo bol v tom čase stále zaseknutý za Russellom na šestnástom mieste. Na čelo pretekov už strácal vyše 50 sekúnd.

Austrálčan zamieril v 22. kole ako prvý do boxov, no neobul sliky, ale ďalšiu sadu intermediálok. V tom čase urobil chybu Júki Cunoda a roztočil sa. Japonský mladík sa kvôli tomu prepadol na trináste miesto.

V polovici pretekov jazdci hlásili ďalšie drobné kvapky dažďa, no zapršalo len veľmi málo. No trať nie a nie oschnúť, ani po 30 kolách relatívne suchých pretekov povedal Lewis Hamilton do vysielačky, že stále nie je vyjazdená suchá ideálna stopa. Potvrdil to aj Fernando Alonso, ktorý v 32. okruhu prezul na čerstvé intermediálky. V tom čase už Hamilton „vykúkal“ spoza Sergia Péreza a snažil sa získať pre seba štvrtú pozíciu.

V 35. kole Hamilton prvýkrát zaútočil v záverečnej sekcii zákrut. Péreza vytlačil prakticky až do boxovej uličky a Mexičan musel obísť kužeľ v nájazde do pitlane, čo pravidlá síce nepovoľujú, no v danom momente nemal kam inam ísť. Pérez išiel s Hamiltonom niekoľko zákrut bok po boku a svoju pozíciu uhájil.

V tom čase začali prvé pitstopy a do boxov zamieril aj Max Verstappen. Jeho mechanici zvládli výmenu pneumatík na jednotku, za 2,1 sekundy. Okamžite ho nasledoval Valtteri Bottas a svoju vedúcu pozíciu uhájil. V Aston Martine zariskovali a nasadili sliky, no tento ťah bol výstrelom úplne mimo. Sebastian sa v ďalšom kole vrátil do boxov a obul opäť intermediálky.

Do boxov však nezamierili Charles Leclerc a  Lewis Hamilton. Pri mokrých pretekoch samozrejme povinnosť jednej zastávky a výmeny zmesí pneumatík odpadá. Jazdci preto mohli odjazdiť celé preteky na jednej sade pneumatík. Pilot Ferrari sa však nedokázal brániť príliš dlho. V nájazde do 47. kola Bottas Leclerca zdolal a vrátil sa do čela.

Scuderia napokon svoje úsilie vzdala a Leclerca povolala do boxov. Charles stratil šancu na víťazstvo a Ferrari sa zrejme rozhodlo radšej vziať maximálny počet bodov. Leclerc sa na trať vrátil na štvrtom mieste, za Hamiltonom a pred Pérezom. Monačan následne začal Hamiltona sťahovať. Lewis sedem kôl pred koncom svoju snahu tiež vzdal a šiel prezuť. Lewis tak spadol na piate miesto.

Monačan sa však z pódiového umiestnenia dlho neradoval. Šesť kôl pred koncom ho preskočil Pérez. Tempo Leclerca bolo na čerstvých pneumatikách veľmi slabé a tímu oznámil, že nemá žiadnu priľnavosť na svojich zadných pneumatikách. Najrýchlejším mužom na trati bol v tom čase vynikajúci Carlos Sainz, ktorý však opäť mal pomalú zastávku v boxoch a na lepšie ako ôsme miesto to nevyšlo.

Hamilton si po prezutí trúfal na štvrtého Leclerca, no ten následne dostal svoje pneumatiky pod kontrolu a Lewisovi utiekol. Na sedemnásobného šampióna sa následne dotiahol Gasly, no nedokázal zaútočiť.

Víťazom sa tak stal Valtteri Bottas pred Verstappenom a Pérezom. Štvrtý preťal šachovnicu Charles Leclerc a „až“ piaty skončil Lewis Hamilton, ktorý stratil vedenie v šampionáte a osem bodov na Maxa. Bodovanú desiatku doplnili Gasly, Norris, Sainz, Stroll a Ocon.

FOM