Mercedes je ochotný upustiť od MGU-H a pomôcť Volkswagenu, má však podmienky
Rokovania o budúcich motorových pravidlách pokračujú. V nedeľu v Monze sa uskutočnilo ďalšie dôležité stretnutie FIA, F1 a zástupcov automobiliek, na ktorom sa preberala zaujímavá téma: Odstránenie jednotky MGU-H. A zdá sa, že sa postupne darí nájsť kompromis. Mercedes však má isté podmienky.
Všetky zainteresované strany sa stretávajú už od minuloročnej jesene a až doposiaľ to nevyzeralo na veľmi skorý koniec rokovaní. Najnovšie správy však hovoria o tom, že cieľom má byť dosiahnutie dohody ešte pred koncom októbra, pričom podľa AMuSu by pravidlá mohli byť spísané do dvoch mesiacov.
Najskôr sa dúfalo, že sa to podarí aj skôr, a nové pravidlá vojdú do platnosti už v roku 2025. Na to je však už teraz príliš neskoro a pohonné jednotky budúcnosti tým pádom prídu až v pôvodnom termíne, a síce v sezóne 2026.
Prečo sa vlastne celá vec tak naťahuje? Ako to už vo Formule 1 chodí, každá zo strán má vlastné záujmy. Mercedes a Renault trvali na tom, aby sa do čo najväčšej miery zachovala hybridná technológia a mohli využiť bohaté skúsenosti, ktoré získali v posledných rokoch. Začínať úplne odznova neznie vôbec lákavo.
Na druhej strane barikády má byť Red Bull, Audi a Porsche, ktorí by zas privítali úplne nové pravidlá, aby mohli byť čím skôr konkurencieschopní a nedoplácali na to, že v porovnaní s ostatnými im chýbajú skúsenosti. Nuž a niekde medzi má byť Ferrari, ktoré je otvorené kompromisom. Na stretnutí boli trochu prekvapivo aj zástupcovia Hondy. Toyota záujem neprejavila.
Red Bull ako akýsi nováčik v motorovom svete tlačí spolu s Volkswagenom, ktorý má našliapnuté na spoluprácu s červenými býkmi, na odstránenie jednotky MGU-H, ktorá sa síce postarala o to, že súčasné pohonné jednotky sú úžasne efektívne, ale celý vývoj kvôli svojej komplikovanosti výrazne predražuje.
Jedným z cieľov nových pravidiel má byť práve znižovanie nákladov. V ideálnom prípade by mala cena za jeden agregát klesnúť z dvoch na menej ako jeden milión dolárov. To však s MGU-H pôjde len ťažko. Vyvinúť systém, ktorý efektívne koordinuje turbo, MGU-H a spaľovací motor, je úloha pre tých najbohatších.
A navyše pre výrobcov táto technológia nie je veľmi zaujímavá. V súčasnosti sú skôr ako hybridné motory pretláčané tie elektrické. Navyše pravdepodobnosť, že jednotku MGU-H uvidíme v sériovej výrobe, je prakticky rovná nule.
Mercedesu a Renaultu tým pádom dochádzajú argumenty. Na poslednom stretnutí azda i preto deklarovali, že už netrvajú na zachovaní MGU-H za každú cenu. Toto Wolff však rovno odkázal, že to nebude zadarmo.
“Jednotka MGU-H bude vylúčená, ak nájdeme zhodu na iných bodoch,” vyhlásil Toto Wolff pre The Race. “My v Mercedese sme pripravení na kompromis — minimálne my, nemôžem hovoriť za nikoho iného —, aby sme umožnili vstup skupine Volkswagen.”
“Budeme však musieť nájsť kompromis vo viacerých ďalších témach. Ak sa ten kompromis nepodarí nájsť, pravdepodobne sa vrátime k tomu, že pravidlá pre rok 2026 dá dokopy FIA a FOM,” uviedol šéf Mercedesu.
Toto Wolff nešpecifikoval, o aký kompromis má ísť. Hovorí sa však o tom, že Mercedes chce dosiahnuť, aby mali všetci výrobcovia rovnaké podmienky. V najvyšších kruhoch sa totižto uvažuje o akomsi zvýhodnení nových výrobcov pohonných jednotiek.
Aby sa motoroví nováčikovia v F1 dotiahli na konkurenciu, ktorá už od začiatku hybridnej éry zbiera skúsenosti, vedenie F1 by im chcelo pomôcť. Malo by ísť o dočasné navýšenie rozpočtu, menej prísnych limitoch na dynamometroch či ďalších výhodách.
Mercedesu — rovnako ako Renaultu a Ferrari — sa nepozdáva, že o takéto zvýhodnenie by sa mohol uchádzať Red Bull so svojím novým motorovým partnerom. Red Bull Powertrains totižto bude v roku 2026 vyrábať svoju prvú pohonnú jednotku. Ak sa navyše koncept motora bude výraznejšie meniť, nebude sa môcť inšpirovať ani spoluprácou s Hondou.
Zhodu treba nájsť aj v iných oblastiach. Donedávna sa hovorilo ako o problémovom aj o stanovení počtu valcov spaľovacieho motora. Niektoré strany hovorili o šiestich, iné dokonca o štyroch. Tu vraj už nemáme hľadať kameň úrazu a všetky strany sú ochotné vybrať sa tým smerom, ktorý bude z pohľadu športu najlepší.
Vývoj po stránke spaľovacieho motora však čakajú zmeny. Výkon sa má znížiť, pričom väčšie slovo by mala mať elektrická časť. V prvom rade kvôli plánovanému zjednodušovaniu; v pláne je vraj štandardizovaný spaľovací motor, pri ktorom bude otvorený len vývoj hláv valcov a zdokonaľovanie spaľovacieho procesu.
Druhým faktorom je zavedenie syntetických palív alebo biopalív, ktoré majú nižšiu energetickú hustotu, a tým pádom poskytnú nižší výkon. Na druhej strane by malo dôjsť k zrušeniu maximálneho prietoku paliva 100 kg/h. Pri uhlíkovo neutrálnych palivách už nebude rozhodujúca spotreba.
Elektrická časť by mala vykompenzovať výpadok výkonu spaľovacieho motora. Hovorí sa o tom, že sa výkon zvýši zo 120 na 350 kW (475 koní). V tomto smere sa priamo diskutuje o tom, že k rekuperácii energie na zadnej náprave by mala pribudnúť aj rekuperácia vpredu. Z hmotnostných dôvodov to však nevyzerá na pohon oboch náprav.